جمعه, 26 آذر 1395 ساعت 20:20

برپایی نشست دو کمیسیون دیگر از سی امین کنفرانس بین المللی وحدت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نشست کمیسیون های «اتحادیه ی جهانی علمای مقاومت» و «رویارویی با چالش های فراروی جهان اسلام» از سی امین کنفرانس بین المللی وحدت در هتل آزادی تهران برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، جلسه ی کمیسیون «اتحادیه ی جهانی علمای مقاومت» عصر جمعه (26 آذر ماه) و در دومین روز از سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار شد.
این نشست در چهار محور اصلی نقش علما و اندیشمندان مسلمان در یکپارچگی مسلمانان، نقش علما و نخبگان در محکومیت تکفیر و تروریسم، نقش علما به ویژه در حزب الله و مسئله ی فلسطین و سوریه، مسئله ی فلسطین و اصول آن و موضوع یورش صهیونیست ها به قدس شریف و تحقق دستاوردهای اتحادیه ی جهانی علمای مقاومت، برگزار شد.
آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در این نشست ضمن تشکر از برگزازکنندگان این کمیسیون، اعلام کرد که این اتحادیه نامه های بسیاری را به کشورهای مختلف فرستاده و طرح هایی داده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که عالمان مقاومت بتوانند نقش والای خود را در مقابله با جریان های تکفیری که سعی در تحریف مقاومت و مسئله ی فلسطین دارند، بازی کنند.
آیت الله محمدعلی تسخیری، معاون رئیس اتحادیه ی جهانی علمای مقاومت، نیز با اشاره به اینکه مقاومت سرّ پویایی امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: دشمن تمام تلاش خود را به کار می گیرد که به وحدت امت اسلامی ضربه بزند اما مقاومت اسلامی می تواند از امت اسلامی و کرامت و عزت آن دفاع کند.
وی با بیان اینکه حاکمان کشورهای عربی با خیانت آشکار خود مقاومت اسلامی را تروریسم معرفی می کنند، تأکید کرد که همه ی مسلمانان باید از مقاومت اسلامی حمایت کنند.
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، نیز در ادامه ی این نشست، به تجربه حزب الله و مقاومت لبنان اشاره کرد و گفت: حزب الله و مقاومت با وجود اینکه در ابتدای کار گروه بسیار کوچکی بودند اما با توکل و ایمان به خدا توانستند در سال 2000 میلادی بر اسرائیل پیروز شوند و صهیونیست ها را از کشور خود بیرون برانند.
در ادامه ی نشست، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق، تأکید کرد: ما، علمای مقاومت اسلامی در عراق، بر این باور هستیم که همه شر از اسرائیل و آمریکا در منطقه رشد می کند. آمریکایی ها در عمل به دنبال ایجاد مانع در عراق هستند و با حمایت از داعش منافع خود را پیش می برند، اما حشد شعبی (بسیج مردمی) عراق که شامل شیعیان، اهل سنت و کردها می شود، با حضور خود از کشور خویش دفاع کرده اند و با داعش مبارزه می کنند.
شیخ یوسف ناصری، دبیرکل شورای علمای عراق، نیز وظیفه علمای مقاومت را حمایت از مقاومت عنوان کرد و گفت: شورای امنیت و مراکز بین المللی به دنبال تخریب چهره علمای مقاومت هستند. از این رو، برای جلوگیری از این امر نیازمند یک کار تبلیغی واقعی هستیم.
شیخ حسّان، مدیر اجرایی تجمع علمای لبنان، نیز با تأکید بر اینکه علمای مقاومت باید مسئله فلسطین را همیشه زنده نگه دارند، خواستار تهیه ی اساسنامه یی برای این اتحادیه و برنامه ریزی داخلی برای آینده شد.
حجت الاسلام سیدموسی موسوی، قائم مقام دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، نیز هدف از تأسیس اتحادیه علمای مقاومت را انتقال اندیشه ی مقاومت به توده های مردم عنوان کرد و گفت: علمای مقاومت اندیشه های خود را در قالب یک رسانه به مردم منتقل کنند و مردم را از تصمیم های گرفته شده و رهنمودهای علمای مقاومت آگاه سازند.
در ادامه، نماینده شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه ی جهانی علمای مقاومت، دستاوردهای این اتحادیه را برشمرد و گفت: عضوگیری اعضای جدید، مشارکت در کنفرانس های کشورهای مختلف، مقابله با تروریست خواندن حزب الله لبنان، شرکت در مناسبت های سیاسی مختلف در عراق، بحرین و میانمار، توزیع افطار ماه رمضان در نوار غزه، تأسیس سایت اینترنتی و چاپ کتاب و بروشور و پروژه های مختلف دیگر، از دستاوردهای اتحادیه ی علمای مقاومت بوده است.
شیخ نعمانی، از علمای عراق، نیز مرکز و محور مقاومت را جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت باید بدون ترس این مسئله را در جهان اعلام کنیم؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران از موقعیت خاصی در منطقه برخوردار است و به تناسب آن نیز دشمنان بسیاری دارد.
وی همچنین راه محافظت از اندیشه های علمای مقاومت را شناساندن آن به فرزندان و ایجاد فرهنگ در این زمینه عنوان کرد.
شیخ بلال شعبان، دبیرکل جنبش التوحید لبنان، نیز تأکید کرد: برای حمایت از مقاومت باید ابتدا با آمریکا مبارزه کرد، زیرا آمریکا با بزرگ جلوه دادن اختلاف های شیعه و سنی، از این مسئله سوء استفاده می کند.

** جلسه کمیسیون رویارویی با چالش های فراروی جهان اسلام
شرکت کنندگان در جلسه ی کمیسیون رویارویی با چالش های فراروی جهان اسلام، به چهار محور اصلی یعنی فلسطین و مقاومت اسلامی، جریان های تکفیری و اندیشه وهابی، بررسی بحران های یمن، سوریه، عراق، بحرین و...؛ و وحدت مذاهب و احیای تمدن اسلامی پرداختند.
سعید الشهابی، از اندیشمندان بحرینی، با بیان این که اختلاف بین مسلمانان دینی نیست، اظهار داشت: این اختلاف ها شاید صبغه ی دینی داشته باشد اما اساس آن سیاسی است و توطئه ی دشمنان اسلام است. پس ضرورت دارد که مسئله ی مقابله با جریان های تکفیری را یکی از چالش ها و مشکل های جهان اسلام مطرح کنیم و این وظیفه یی اسلامی و انسانی است.
حسن بغدادی، اندیشمند لبنانی، نیز اظهار داشت: سی امین کنفرانس وحدت اسلامی در دوره یی برگزار شده که جهان اسلام شاهد تحول های بسیار از جمله پیروزی های مقاومت در برابر تکفیری ها در حلب است. تکفیری ها تنها شیعیان را هدف قرار نمی دهند، بلکه همه ی ادیان و مذاهب در معرض تهدید آنها هستند؛ ایز این رو، باید در برابر آنها ایستاد.
شیخ عبدالمنعم الزین (از سنگال)، دیگر سخنران این کمیسیون بود و گفت: مهم ترین چالش فراروی امت اسلامی، جهل و نادانی است؛ و برخی مسلمانان از بسیاری از مبانی دینی اطلاعی ندارند. بنابراین، این درگیری های داخلی بر اثر تأثیرپذیری از فرهنگ های بیگانه است که نشأت گرفته از این جهل است.
شیخ بهاء الدین الجبوری (از استرالیا) نیز طی سخنانی اظهار داشت: نخستین چالش فراروی امت اسلامی، چالش فرهنگی و فکری است که متأسفانه در کشورهای اسلامی نهادینه شده است؛ و پیدایش جریان های تکفیری مثل گروه تروریستی داعش نیز ناشی از همین چالش بزرگ است.
شیخ فارس الصلیبی (از فلسطین)، دیگر سخنران این کمیسیون، با تأکید بر لزوم حمایت از مسئله ی فلسطین گفت: فلسطین تا زمانی که در اشغال رژیم صهیونیستی باشد، همه ی چالش های جهان اسلام پابرجا خواهد ماند؛ پس تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی، اتحاد و مقاومت است.
دیار ابراهیم (از ساحل عاج) نیز در جلسه ی این کمیسیون گفت: امیدوارم برگزاری این کنفرانس زمینه را برای حل چالش های فراروی جهان اسلام مهیا سازد. همه ی این چالش ها ناشی از اجرا نشدن فرمان های قرآنی است؛ قرآن بارها ما را به وحدت و دوری از اختلاف دعوت می کند.
سی امین کنفرانس بین المللی وحدت فردا پایان می یابد.
فراهنگ**3067**1027**دریافت کننده: امیرحسین دولتشاهی*انتشار دهنده:جواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1269 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار