جمعه, 26 آذر 1395 ساعت 19:36

دومین جشنواره شعر نیاوران برگزیدگان خود را شناخت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دومین جشنواره سراسری شعر نیاوران با معرفی برگزیدگان در مراسم اختتامیه با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به کار خود پایان داد.
به گزارش عصر جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مراسم اختتامیه این جشنواره که با مجری گری عبدالجبار کاکایی «شاعر»، و حضور اسماعیل کهرم «مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در امور محیط طبیعی»، سیدمجتبی حسینی «مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موزه ملی ملک» و جمعی از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان حوزه شعر و ادبیات در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، برگزیدگان بخش های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

** بخش ترانه:
در این بخش به پاس «تشخص و تمایز در عاطفه ورزی» از مریم حائری و زهرا زواری از تهران، به پاس «پرداخت عاطفی و هنرمندانه به موضوعِ محیط زیست» از نادیه کریمی از کرمانشاه، و به پاس «نگاه شاعرانه به مسائل اجتماعی در ترانه» از مهدی موسوی میرکلایی از مازندران تقدیر به عمل آمد.
برگزیدگان این بخش نیز شامل پنج نفر بوده که عبارتند از: احمد امیرخلیلی از تهران به پاس «توجه همزمان به ظرفیت های زبان و موسیقی»، علیرضا بندری از تهران به پاس «بهره گیری از پشتوانه ادبیات کلاسیک در ترانه»، مریم بهروزی از تهران به پاس «نگاه ویژه اجتماعی و سلامت زبان و فرم»، امید روزبه از تهران به پاس «زبان آگاهی و توجه به ایده های نو»، و محمد گوهری ازغندی از مشهد به پاس «تجربه ورزی و نوجویی در ترانه».
مهدی رحیم زاده از کرج نیز به پاس «نگاه شاعرانه و بومی به خرمشهرِ بعد از جنگ» برگزیده بخش ویژه ترانه شد.

** بخش سپید:
در بخش شعر سپید به پاس «نگاه موجز به زندگی و طبیعت (محیط زیست)» صابر سعدی پور از تهران و به پاس «نمایش بدیع روزمره گی های زندگی» علی نقویان از بجنورد مورد تقدیر قرار گرفتند.
بعلاوه این بخش پنج برگزیده داشت؛ به پاس «ربط محتوا و موضوع با شکل پرداخت» نیما باغبان از شیراز، به پاس «برخورداری از صمیمیت و سادگی در آثار» سیما رحمانی از تهران، به پاس «گویاییِ خود شعر به واسطه شعر» جواد خوانساری از اصفهان، به پاس «نوآوری و خلاقیت در آثار» سمیرا قطب از زنجان، و به پاس «عدم تقلید و تأسی» حسین کاظمیان از تهران به عنوان برگزیدگان بخش شعر سیپید معرفی شدند.
برگزیدگان بخش ویژه این بخش نیز صابر ساده از کرج به پاس «نگاه انسانی به مقوله جنگ و صلح»، و امیر بختیاری از تهران به پاس «استفاده خلاقانه از عناصر بومی و خلق ترکیب های تازه» اعلام شدند.

** بخش طنز:
در این بخش با توجه به سطح کیفی غیر قابل قبول آثار دریافتی از حیث به کارگیری عناصری چون ملاحت، ظرافت، رندی، شیرینی و خنده در کنار استحکام بیانی و زبانی، هیأت داوران هیچ یک از آثار را برگزیده نکرد و تنها آثار پنج نفر را شایسته تقدیر دانست که عبارتند از: روح اله احمدی از تهران به پاس «خلاقیت در نقیضه سرایی»، عباس باقریه از نیشابور به پاس «خلاقیت در زبان»، حسین رضوی فرد از تهران به پاس «استفاده خلاقانه از ظرفیت های زبانی»، سعید طلایی از تهران به پاس «پرداختن به موضوعات بدیع»، و سعیده موسوی زاده از تهران به پاس «توجه ویژه به طیف مخاطب نوجوان در موضوع (محیط زیست)»

** بخش کلاسیک:
و در نهایت برگزیدگان بخش شعر کلاسیک (سنتی) دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران» هم در سه بخش «تقدیری ها»، «برگزیدگان»، و «برگزیدگان بخش ویژه» به شرح زیر معرفی شدند.
به پاس «تلاش در خلق فضاهای تازه و ارائه ایده های نو» از سعید ایران نژاد از اصفهان، به پاس «تلاش در خلق فضاهای تازه و ارائه ایده های نو» از حمیدرضا ظرافت از شیراز، و به پاس «نوآوری در نگاه به مضامین اجتماعی» از حمیدرضا وطن خواه از اصفهان تقدیر به عمل آمد.
پنج نفر نیز در این بخش برگزیده شدند که عبارتند از: بهمن بنی هاشمی از تهران به پاس
«فخامت زبان و رعایت فرم و پرداخت مناسب»، مهدی جهاندار از اصفهان به پاس «استفاده از فنون بلاغی و معنوی متناسب»، محمدرضا طاهری از تهران به پاس «سلامت زبان و قوت عاطفه»، محسن کاویانی از قم به پاس «دارا بودن دغدغه های اخلاقی و اجتماعی» و محمدحسین ملکیان از اصفهان به پاس «برخورد متناسب با زبان در عین فخامت».
همچنین سجاد حیدری قیری از «قیروکارزین» _ یکی از شهرستانهای استان فارس _ به پاس «استفاده مطلوب از زبان کنایه با جان مایه طنز» و اهورا فروزان از کرج به پاس «نوآوری در نگاه به مضامین صلح با زبان ساده و نو» برگزیدگان بخش ویژه کلاسیک شناخته شدند.
معرفی برگزیدگان دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران» در حضور اعضای هیأت داوران جشنواره صورت پذیرفت که شامل مهدی استاد احمد، ابراهیم اسماعیلی اراضی، اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، سعید بیابانکی، بهزاد خواجات، سعید دبیری، ابوالفضل زرویی نصرآباد، بهزاد زرین پور، محمد سلمانی،‌ حمیدرضا شکارسری، محمدعلی شیرازی، غلامرضا طریقی، مهدی فرجی، مهرنوش قربانعلی، هرمز علیپور، نیلوفر لاری پور، اصغر معاذی، و افشین یدالهی بودند.

** نگاهی به حاشیه های مراسم اختتامیه دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران»
شعرخوانی هرمز علیپور شاعر پیشکسوت آغازگر این مراسم بود.
در ادامه کلیپی از اظهارات اعضای هیأت داوران پیرامون ویژگی های دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران» پخش شد.
در بخش دیگری از مراسم نماهنگ «من کودکم» بر اساس یکی از ترانه های برگزیده جشنواره اثر احمد امیر خلیلی اجرا شد. خواننده این نماهنگ حسین دادفر بود و دکلمه آن را ساره نور موسوی بازیگر فیلم «نفس» با مفهوم «صلح» قرائت کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
اجرای قطعاتی از اعضای گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده نیز از دیگر بخش های مراسم اختتامیه بود.
همچنین بهزاد خواجات بیانیه هیئت داوران دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران» را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: «در بررسی شعرهای این دوره جشنواره، داوران با حفظ آرای منفرد خود، همگی بر این تعادل و لزوم طبیعی بودن نگاه و بیان شاعرانه و استحکام و انسجام زبانی در کنار خلاقیت های زیباشناختی اجماع داشته اند؛ یعنی چیزی که در آثار نوآمدگان شعر امروز، اغلب به یکسانی زبانی و کلیشه بندی منظرها و منظره های فکری و بلاغی بدل شده است.»
در پایان از کتاب «پایتخت شعر» در دو مجلد شامل گزیده اشعار دومین «جشنواره سراسری شعر نیاوران» به کوشش سید عباس سجادی، رونمایی شد.
دومین جشنواره شعر نیاوران به دبیری محمد سلمانی در دو بخش «ویژه» و «آزاد» از تیرماه 95 آغاز شد که موضوعات بخش ویژه شامل «صلح (جهان عاری از خشونت)» و «محیط زیست (مهربانی با طبیعت)» بود؛ این جشنواره با هدف اعتلای زبان پارسی و فرهنگ اصیل آیینی و ملی، ترویج صلح و دوستی و حمایت از محیط زیست با زبان هنر، و کشف استعدادهای جوان توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد و شب گذشته 25 آذر ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
فراهنگ**9362**1027**خبرنگار: آذین آقاجانی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1065 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار