جمعه, 26 آذر 1395 ساعت 00:44

رونمائی از کتاب 'حافظ ، روح ایرانی' در قائمشهر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب ' حافظ ، روح ایرانی ' پنجشنبه شب با حضور ' محمد بقائی ماکان ' نویسنده این کتاب و جمعی از شعرا ، ادیبان ، نویسندگان و اهالی قلم شهرستان قائمشهر در سالن اجتماعات شهرداری این شهر رونمائی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، کتاب حافظ ، روح ایرانی در باره اندیشه ‏های این شاعر پر‏آوازه ایرانی در زمینه‏ مفاهیم وابسته به فرهنگ و تاریخ ایران است که از سوی نشر رسانش نوین به بازار کتاب عرضه شد.
این کتاب همچنین حاوی گفت‏ و گوهای‏ نویسنده در طول فعالیت‏ های فرهنگیش با نامدارترین نویسندگان و شاعران معاصر ایران از جمله سیمین بهبهانی، عبدالحسین زرین‏کوب، احسان نراقی، محمدحسین شهریار و پرویز خانلری درباره حافظ است.
محمد بقایی در آئین رونمائی از این کتاب گفت: مطالب آن را در سه بخش جمع آوری و تالیف کرده است که بررسی حافظ از منظر گویش های ایرانی، تاثیرات اشعار حافظ بر ذهن مردم و نظرات بزرگان شعر و ادب در باره حافظ است .
وی که از سال 48 تا 56 حدود چهار هزار و 500 برنامه رادیویی اجرا کرد و بخشی از گفت و گوهای مندرج در کتاب حاصل آن برنامه هاست، افزود : در این کتاب گفت و گوهایی را که در طول فعالیت فرهنگیم با نامداران و نویسندگان معاصری همچون فریدون مشیری، خانلری، حسین منزوی و غیره درباره حافظ داشتم ، جمع آوری کردم .
این پژوهشگر زبان و ادب فارسی گفت : در این کتاب تمام تلاشم بر آن بود تا تاثیر فرهنگ ایران را بر دیوان حافظ از منظری که کمتر به آن توجه شده است، گردآوری و برای دوستداران کتاب بازگو کنم.
بقایی با بیان اینکه کتاب 'نگرش های ایرانی' مکمل کتاب 'حافظ ، روح ایرانی ' است ، افزود : اگر هر ایرانی این کتاب را با دقت مطالعه کند ، می تواند از هویت و ارزش های واقعی افراد معاصر مطلع شود.
محمد بقایی ماکان که سال 2003 (85 - 84) در همایش جهانی اقبال شناسی عنوان برترین اقبال شناس را به خود اختصاص داد، تاکنون چندین کتاب نوشته است که از جمله آنها می توان به تصویرهای آشنا، شرح مثنوی، سفر به شرق ، نیچه و اقبال نام برد.
رونمائی از کتاب حافظ ، روح ایرانی را انجمن دوستداران حافظ قائمشهر برنامه ریزی کرد . در این نشست یکی از شاعران اشعاری از حافظ را برای حاضران قرائت کرد.
دکتر بقایی متولد ۱۳۲۳، نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات ، فلسفه و اقبال شناسی است.
ماکان، نام نویسندگی بقائی است که آن را از اسامی فرزندانش مازیار و کاوه برگرفته است .
وی دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از اقبال‌ شناسان مشهور جهان است. وی تاکنون بیش از هر اقبال‌ شناس دیگری درباره اقبال و اشعارش مطلب نوشته است. مجموع آثاری که بقایی در این باره نگاشته‌ بیش از 25 جلد کتاب و حدود 10 هزار صفحه است . وی در سال 2005 از سوی رئیس ‌جمهوری وقت پاکستان عالی‌ترین نشان فرهنگی آن کشور را دریافت کرد.
این مترجم و پژوهشگر بیش از 60 اثر تالیفی دارد و کتاب حافظ، روح ایرانی وی در 170 صفحه نوشته شده و در 2 هزار شمارگان منتشر شده است .
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی * انتشار دهنده : مهدی نعمتی
شبد* 7334/1654*9122

اطلاعات تکميلي

خواندن 1003 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار