پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 14:20

آیت الله اعرافی: محققانی مانند شهید مطهری باید در حوزه های علمیه تربیت شوند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
قم- ایرنا – مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تحقیق های سطح پایین نباید ما را قانع کند، بلکه محققانی مانند شهید مطهری را باید در بدنه های حوزه های علمیه تربیت کرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه درهشتمین دوره جشنواره علامه حلی درقم افزود: دراین راستا زیرساخت های پژوهشی در قالب شکل گیری گروه های علمی و شوراهای علمی و تامین منابع علمی، کارگاه های آموزشی و تحقیقی و پژوهشی ایجاد شود.
وی با بیان این که یک پژوهشگر نیازمند بینش عمیق فکری است گفت: توانمندسازی طلبه ها با آموزش ادبیات قوی، مجهز کردن به بینش های عمیق فکری، توجه به اصول فقهی و روش های تحقیقی مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: برخی ازپژوهش هایی که صورت می گیرد بدون استفاده از اصول فقهی است از این رو طلبه ها می توانند در تحقیق و پژوهش از روش های اجتهادی الهام بگیرند تا پژوهشی تاثیر گذار را ارائه کنند.
اعرافی با بیان این که حرکت پژوهشی باید نظام بند و جامع باشد گفت: پژوهش محوری دارای شاخص های مختلف است که باید نظام آموزشی این شاخص ها را به صورت نظام مند به مدارس علمیه اعلام کنند.
وی بیان داشت: پردازش مصنوعی باید در پژوهش ها مورد اهتمام قرار گیرد در این حوزه استان قم دریچه های خوبی را به فناوری های جدید باز کرده است.
وی بر ایجاد روح پژوهشی در طلبه ها تاکید کرد و گفت: در استان قم 40 هزار طلبه برادر داریم که از این تعداد 30 هزار طلبه جوان در سطوح عالی و خارج مشغول به تحصیل هستند که باید تحقیقات علمی و پژوهشی را در این افراد ارتقا دارد.
اعرافی در بخش دیگر سخنان ضمن تبریک میلاد خجسته رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: طلبه های حوزه های علمیه باید برای الگوی گیری از سیره امامان معصوم به درک زیباشناختی نهج البلاغه بپردازند و با آن انس بگیرند.
وی با بیان اینکه حوزه در پرتو انقلاب گام های بلندی را برداشته است گفت: حوزه باید انقلاب اسلامی را در دامان خود بپروراند ازاین درهمه قلمروهای تولید علم گام برداشته و به تنوع موضوعات، مسائل جدید، تعدد زبان ها، تنوع جنسیتی در حوزه های علمیه خواهران و برادران پرداخته است.
وی افزود: در تنوع رشته ای در گروه های علمی مختلف شاهد حرکت جریان های پژوهشی در حوزه های علمیه هستیم که این حرکت های پژوهشی باید بر اساس نیاز روز استمرار یابد.
جشنواره علامه حلی از سال 1387 در راستای فرمایش های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید برای ایجاد بستر رقابتی علمی و پژوهشی بین طلاب حوزه های علمیه آغاز شده است و امسال در هشتمین دوره از صاحبان 62 اثر تجلیل شد.
ابومنصور جمال‌الدین، حسن بن یوسف بن مطهر حلی معروف به علامه حلی، از علمای شیعه قرن هشتم قمری شهر حله بود، مادرش دختر حسن بن یحیی بن حسن حلی خواهر محقق حلی است و پدرش شیخ یوسف سدیدالدین از دانشمندان و فقهای عصر خویش در شهر فقاهت حله است.
وی اولین فقیهی بود که ریاضیات را به عنوان دانشی در فقه وارد کرد و به فقه استدلالی تکامل بخشید. تاثیری که دیدگاه فقهی ، کلامی و آثار علامه گذارده بود محور بحث و تکلیه گاه دانشمندان بر طبق نظرات فقهی فقها و دانشمندان شیعی بود و در حدود صد کتاب از آثار خطی یا چاپی او شناخته شده است.
او پس از عمری تلاش و کوشش در راه احیای شریعت، در یازدهم یا بیست و یکم محرم الحرام 726 هجرت در حله وفات یافت و جنازه او به نجف اشرف حمل شد و در جنب رواق مطهر مرتضوی(ع) از ایوان طلا دفن شد و در مقابل آن، مزار شیخ احمد مقدس اردبیلی قرار گرفته است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

اطلاعات تکميلي

خواندن 848 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار