چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 12:00

دو کتاب زندگی نامه جبار باغچه بان رونمایی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
همزمان با جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان، دو کتاب زندگی جبار باغچه بان، بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران در محل کانون پرورش فکری شهر همدان، رونمایی شد.
زندگی‌نامه باغچه‌بان به قلم منوچهر اکبرلو همراه با مقاله « جبار باغچه‌بان؛ بنیان‌گذار نخستین‌های نمایش کودک در ایران » نوشته داوود کیانیان بخش‌هایی از این کتاب هستند.
خانم خزوک، مجادله دو پری، گرگ و چوپان، شیر باغبان، پیر و ترب، شنگل و منگل، مقاله تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکت‌ها تا نخستین نمایشنامه با کوشش نیاز اسماعیل‌پور، مقاله جبار باغچه‌بان و نمایش خلاق با همت مژگان وثوقی به انضمام تصویری از دیگر بخش‌های این کتاب هستند.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، در آستانه صدمین سال اجرای تئاتر کودک و نوجوان جشنی با حضور هنرمندان این عرصه و برخی مسئولان جشنواره در سینما کانون همدان شب گذشته برگزار شد.
در این مراسم که به یاد زنده یاد جبار باغچه بان اولین نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ایران برگزار شد، در ابتدا نمایشنامه «مجادله دو پهلو» از نوشته های باغچه بان در توصیف نوروز و شکوفه های بهاری به کارگردانی احسان مجیدی توسط هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان برای حاضران در سالن اجرا شد.
رئیس بنیاد نمایش کودک ایران، پیام این بنیاد را قرائت و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان بزرگداشت بنیان گذار تئاتر کودک و نوجوان ابراز امیدواری کرد تا در جشن صدسالگی تئاتر کودک، تمام سدهای موجود بر سر راه این هنر برداشته شود.
داود کیانیان افزود: تأسیس رشته تئاتر کودک و نوجوان در دانشگاه، انتشار نشریه دائمی تئاتر کودک و نوجوان، پدیدآوردن تاریخ شفاهی این هنر، تحریر دانشنامه تئاتر کودک و نوجوان ایران، افتتاح موزه تئاتر کودک و نوجوان، بازسازی، آماده سازی و افتتاح آرامگاه بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران از اهداف پیش روی این بنیاد و تئاتر کودک و نوجوان است.
در پایان این مراسم، ترانه ای از ثمین باغچه بان، فرزند جبار باغچه بان همراه با اجرای نمایشی دو نفره برای حاضران اجرا شد و سپس به اختصار بخشی از زندگی جبار باغچه بان و تلاش های او بیان شد.
پخش فیلمی مستند از باغچه بان، اجرای ترانه دوم از ثمین، قرائت پیام پروانه باغچه بان دختر ایشان به جشن 100 سالگی و رونمایی از دو کتاب زندگی جبار باغچه بان از دیگر بخش های این مراسم بود.
بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور 50 گروه نمایشی و 160 اجرا از 22 تا 27 آذرماه در همدان برگزار می شود.
جشنواره امسال در 10 بخش مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان، مسابقه تئاتر خردسال، مسابقه نمایشنامه نویسی، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، بخش دانش آموزی، کارگاه های آموزشی و بخش ویژه صد سالگی تئاتر کودک برگزار می شود.
در این جشنواره آثاری هنری از هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه، آفریقای جنوبی، جمهوری چک، اسپانیا و کره جنوبی حضور دارند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار دهنده: اکبر بهاروند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1245 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب