چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 08:08

راهکارهایی برای پرورش کودک موفق

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کارشناسان می گویند وادار کردن کودکان به انجام کارهای روزمره، آموزش مهارت های زندگی به آنها و داشتن انتظارات بالا از کودکان از جمله راهکارهایی است که می تواند موفقیت آنها را در آینده پیش بینی کند.
به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، والدین خوب همواره می خواهند که کودکانشان مشکل نداشته باشند، عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشند و در بزرگسالی نیز کارهای فوق العاده ای انجام دهند.
درحالیکه دستورالعمل هایی برای پرورش کودکان موفق وجود ندارد اما تحقیقات روانشناسی انگشت شمار به عوامل اشاره کرده است که موفقیت آنها را درآینده پیش بینی می کند.

*** وادار کردن کودکان به انجام کارهای روزمره
وادار کردن کودکان به انجام کارهای روزمره یکی از عواملی است که می تواند در آینده موفقیت کودک را در زمینه هایی پیش بینی کند.
جولی هایمز رییس سابق دانشجویان سال اول در دانشگاه آکسفورد و نویسنده کتاب 'چگونه کودک خود را پرورش دهیم و به دوران بلوغ برسانیم' گفت: اگر کودکان ظرف نمی شویند به این معنی است که فرد دیگری این کار را برای آنها انجام می دهند.
وی افزود: بنابراین آنها نه تنها از انجام این کار بلکه از فراگیری این موضوع که هر یک از اعضای خانواده باید در انجام کارهای روزمره مشارکت داشته باشیم، تبرئه می شوند.
این کارشناس معتقد است، کودکانی که در انجام کارهای روزمره مشارکت دارند، کارمندانی می شوند که همکاری خوبی با همکاران خود دارند و دلسوزترند زیرا مبارزه را می شناسند و می توانند کارها را بطور مستقل انجام دهند.
وی می گوید، با وادار کردن کودکان به انجام کارهای روزمره مانند بیرون بردن زباله، شستن لباس های خود در ماشین لباس شویی، آنها متوجه می شوند که برای داشتن سهمی در زندگی باید کارهایی را در زندگی انجام دهند.

***یاد دادن مهارت زندگی به کودکان
از دیگر راهکارهایی که والدین برای موفقیت کودکان خود می توانند انجام دهند یاد دادن مهارت زندگی به آنهاست.
محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه دوک در یک مطالعه بیش از 700 کودک را سراسر آمریکا از فاصله زمانی میان سنین مهدکودک تا 25 سالگی مورد بررسی قرار دادند و ارتباط قابل توجهی را میان مهارت های اجتماعی کودکان در سنین مهدکودک و موفقیت های آنها در دو دهه بعدی زندگی در بزرگسالی کشف کردند.
این مطالعه 20 ساله نشان داد، کودکانی که مهارت های اجتماعی دارند یعنی آنهایی که می توانند بدون تشویق با هم سن و سالان خود همکاری کنند، به دیگران کمک کنند، احساسات آنها را بفهمند و مشکلات را خود حل کنند، در قیاس با کودکانی که مهارت های اجتماعی محدودی دارند، بیشتر احتمال دارد که در 25 سالگی یک مدرک دانشگاهی و یک کار تمام وقت پیدا کند.
کریستین شوبرت مدیر برنامه بنیاد 'روبرت وود جانسون' که بودجه این تحقیق را تامین کرده است، گفت: این مطالعه نشان می دهد که کمک به کودکان در توسعه مهارت های اجتماعی و احساسی یکی از مهمترین کارهایی است که می توان برای آماده سازی آنها برای یک آینده سالم انجام داد.

*** داشتن انتظارات بالا از کودکان
از دیگر راهکارهایی که پدر و مادرها برای موفقیت آتی کودکان خود می توانند انجام دهند این است که انتظارات بالایی از کودکان خود داشته باشند.
پروفسور نیل هالفون از دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس و همکارانش با استفاده از داده های ناشی از نظرسنجی ملی شش هزار و 600 کودک که در سال 2001 متولد شده بودند، متوجه شدند که انتظارات پدر و مادرها از کودکان خود تاثیر بالایی در موفقیت آنها دارد.
وی در بیانیه ای اعلام کرد: والدینی که رفتن به دانشگاه را در آینده کودکان خود ترسیم می کنند، به نظر می رسد که کودکان خود را صرف نظر از درآمد خود و دیگر دارایی هایشان به سمت این هدف هدایت می کنند.
این کارشناس با اشاره به اثر پیگمالیون ( Pygmalion effect) که بر اساس آن افراد نسبت به سطح انتظارات دیگران واکنش ‌های مستقیم نشان می‌ دهند، به والدین توصیه می کند که انتظارات بالایی از کودکان خود داشته باشند.

***آموختن ریاضی به کودکان در سنین پایین
یک متاآنالیز در سال 2007 بر روی 35 هزار کودک پیش دبستانی در آمریکا، کانادا و انگلیس نشان داد که پرورش مهارت های ریاضی در سال های اولیه زندگی کودک می تواند به یک مزیت بزرگ تبدیل شود.
گرگ دانکن از دانشگاه نورث وسترن در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، اهمیت فراگیری مهارت های ریاضی در سال های اولیه زندگی - شروع مدرسه با دانش اعداد، نظم اعداد و دیگر مفاهیم ابتدایی ریاضی یکی از مسائل حیرت آور این مطالعه است.
وی افزود: این مطالعه نشان داد که تسلط کودکان بر مهارت های ابتدایی ریاضی نه تنها باعث موفقیت آنها در ریاضیات شده بلکه مهارت خواندن آنها را نیز تقویت می کند.

*** داشتن مادران شاغل
به گفته محققان دانشکده بازرگانی هاروارد، کودکانی که مادرانشان در خارج از خانه کار می کنند، فواید بسیاری شامل حالشان می شود.
این مطالعه نشان داد، دخترانی که مادرانشان کار می کردند در قیاس با 23 درصد از هم سن و سالان خود که مادرانشان کار نمی کردند، احتمال بیشتری داشت که مدارج تحصیلی بالاتری را کسب کنند، شغلی در یک نقش نظارتی داشته باشند و پول بیشتری بدست آورند.
این مطالعه همچنین نشان داد که پسران مادرانی که در خارج از خانه کار می کنند نیز در بزرگسالی تمایل بیشتری به انجام کارهای روزمره خانه و نگهداری کودک دارند بطوریکه این افراد در هفته هفت و نیم ساعت بیشتر از کودک نگهداری می کنند و 25 دقیقه بیشتر کارها خانه انجام می دهند.

***انتخاب نام مناسب برای کودکان
یک تحقیق در زمینه تاثیر نام بر موفقیت های زندگی نشان می دهد افرادی که اسامی رایجی دارند که تلفظ آنها راحت است موفقیت های بیشتری بدست می آورند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان

اطلاعات تکميلي

خواندن 1157 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب