چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 14:33

پژوهشگاه، بستری برای ارتقای کیفی قوه قضاییه است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: ایجاد پژوهشگاه در قوه قضاییه بستری برای ارتقای کیفی این دستگاه است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا ، بهزاد پور سید روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: ایده ایجاد پژوهشگاه در قوه قضاییه در سال ١٣٩٠ توسط امینی معاون منابع انسانی قوه شکل گرفت و با توجه به نوع نگاه رئیس قوه با این قضیه موافقت شد و در سال ١٣٩١ اساس نامه به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.
وی با اشاره به حرکت رو به رشد پژوهشگاه در چند سال اخیر، اظهار کرد : پژوهشگاه در حقیقت اتاق فکر و محلی برای کمک در تصمیمات و سیاستگزاری است و بستری برای ارتقای کیفی در قوه قضاییه و پاسخگویی به نیازهای موجود است.
پورسید نخستین نیاز پژوهشگاه را شناسایی اساتید برشمرد و گفت: در زمان حاضر ٦٠ استاد و پژوهشگر با قوه قضاییه همکاری دارند .
وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت های داخل قوه هم در نظر گرفته شد و ٣٠ قاضی با همکاری می کنند.
قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه ظرفیت های استان ها هم مدنظر قرار گرفته و درحال برنامه ریزی جدید برای دایر کردن دفتر پژوهشگاه در ٥ استان هستیم ، اظهار کرد: با دایر کردن دفاتر استانی می خواهیم از ظرفیت های استان ها هم استفاده کنیم که اصفهان ، آذربایجان ، خراسان رضوی ، فارس و یکی از استان های شمالی که بیشتر طرفیت در مازندران وجود دارد ، پنج استانی هستند که در آنجا پژوهشگاه ایجاد خواهد شد.
پورسید دو فعالیت جدی این پژوهشگاه را نشست های نقد رای و انتشار رویه قضایی دانست و گفت: باحضور وکلای دادگستری و قضات آرای قضایی نقد و بررسی می شود که تا کنون ١٢٠ نشست نقد رای در تهران و 2 و نشست در اصفهان و شیراز برگزار شد و امیدوارم این نشستها در کل کشور تعمیم یابد.
وی افزود: ٥١ نشست در قالب کتاب به چاپ رسید و منتشر شد.
قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه با مثمر ثمر دانستن برگزاری این نشست ها برای ایجاد فضای تعاملی خوب فضای علمی خوب قضات با وکلای دادگستری و اساتید، درباره انتشار رویه قضایی اظهار کرد: برنامه ریزی در پژوهشگاه صورت گرفته است تا آرا به صورت علمی منتشر شود؛ از این رو آرا، نخست قرائت ؛ بعد چکیده آن نوشته می شود که تا کنون مجموعه آرای سالهای ٩١ و ٩٢ منتشر شده است.
وی افزود: خود انتشار رویه قضایی فرصتی برای اساتید دانشگاه ، وکلا و قضات برای دسترسی به آرای قضایی دسترسی فراهم می کند و تا کنون دهها رویه قضایی و آرای نقد شده در دانشگاه ها برای بحث و بررسی دست به دست می شود .
پورسید با بیان انتشار ٩٠ عنوان گزارش پژوهشی در پژوهشگاه ، گفت: هفته ای دو یا سه جلسه در پژوهشگاه تشکیل می شود.
استفاده از تجربه جهانی موضوع دیگری بود که پورسید درباره آن گفت: تاکنون ١٨ عنوان کار مطالعات تطبیقی منتشر شده است که پنج عنوان برای مطالعات تطبیقی نظام های قضایی است و امیدواریم ١٠ نظام قضایی دیگر را هم منتشر کنیم.
به گفته قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه تا کنون دو همایش در حوزه مطالعات کیفری به دلیل تصویب قانون آیین دادرسی کیفری وقانون مجازات اسلامی برای تبیین همکاران قضایی برگزار شده است.
پورسید در پاسخ به سوْال ایرنا که آیا این پژوهشگاه ،مستقل با ردیف بودجه جداگانه است یا نه و اینکه آیا همه فعالیت های پژوهشی صرفا درون سازمانی است، گفت: پژوهشگاه مستقل با ردیف بودجه مستقل تعریف شده است.
وی ادامه داد: اگرچه فعالیت ها درون سازمانی به نظر می رسد، اما این مردم هستند که از نتیجه آن درنهایت بهره مند می شوند چون این نقد آرا در تصمیمات هر چه بهتر قضایی تأثیر مثبتی دارد.
پورسید اضافه کرد: البته مطالعاتی در حوزه شهروندی با هدف آموزش عمومی هم داریم که هنوز در مرحله اجرایی قرار نگرفته است.
قائم مقام پژوهشگاه دستگاه قضایی با بیان اینکه در پژوهشکده های این پژوهشگاه کارهای سفارشی از مقامات قضایی از جمله رئیس و معاون قوه قضاییه انجام می شود، گفت: بعنوان مثال آیت الله آملی لاریجانی خواسته است تا مطالعاتی درخصوص وضعیت حقوق و مزایای قضات در کشورهای مختلف و همچنین درباره نحوه ورودی و خروجی پرونده ها انجام شود.
به گزارش ایرنا، حوزه مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه بعد از این نشست و با حضور حجت الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضایه رسما گشایش یافت.
اجتمام** ٧٣٢٩**1776
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 831 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار