چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 13:29

خرید و مطالعه کتاب با جهش تولید در این عرصه همراه نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تولید کتاب جهش زیادی پس از انقلاب داشته ایم گفت: اما تاکنون، خرید و مطالعه آن با جهش تولید در این عرصه همراه و همساز نبوده است.
به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی چهارشنبه در آیین گشایش نهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: در فضای تولید بعد از انقلاب جهش های خوبی داشته ایم اما مصرف فرهنگی به اندازه تولید جهش نداشته است.
وی با بیان اینکه از زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون بیش از یک میلیون عنوان کتاب در کشور منتشر شده است گفت: از مجموع این میزان 600 هزار عنوان چاپ اول و 400 هزار نیز تجدید چاپ بوده است.
وی اظهار کرد: پارسال 80 هزار عنوان کتاب به چاپ رسید و در سال جاری نیز تاکنون 50 هزار عنوان کتاب منتشر شده است.
این مسوول با بیان اینکه در قبل از انقلاب کتاب ها بسیار محدود بود افزود: اما هم اکنون در حوزه های مختلف تنوع فراوان وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش دو دغدغه وزرات مربوطه را دسترسی آسان به کتاب و ارتقای مصرف آن در بین شهروندان عنوان کرد و افزود: برای دسترسی راحت تر به کتاب در سال جاری 80 نمایشگاه کتاب در سطح کشور دایر و کتاب های متنوع در اختیار علاقه مندان گذاشته شده است.
وی بر ارتقای مصرف کتاب نیز تاکید کرد و افزود: این امر مهم نیز باید در جامعه توسط دستگاه های مسوول و مربوط و رسانه ها نهادینه شود.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ رسانه ای به اندازه کتاب طعم تفکر را ندارد،‌ گفت: اگر انسان موجودی متفکر است، کتاب نیز رسانه متفکر است.
صالحی به کارکردهای کتاب پرداخت و افزود: کتاب انسان ساز است و مهارت های عمومی افراد را بسیار بالا می برد.
وی افزایش قدرت واژگان و قدرت زبانی افراد را از دیگر کارکردهای کتاب عنوان کرد و افزود: افرادی که بیشتر کتاب مطالعه می کنند، دسترسی راحت تری نیز به واژگان دارند و در واژگان محدود حرکت نمی کنند.
وی افزود: همچنین کتاب زبان، تفکر، خلاقیت افراد را توسعه می دهد و هیچ رسانه ای مثل کتاب طعم تفکر و خلاقیت را ندارد.
وی اظهار کرد: متخصص و عالم شدن تنها کارکرد کتاب نیست بلکه این کالای فرهنگی کارکردهای فراوان از جمله درمانی نیز دارد که در سال های اخیر به این کارکرد بسیار توجه شده است.
وی با بیان اینکه کتاب ابزار درمان است افزود: کتاب ها درمان آفرینی می کنند و هم اکنون این امر در بسیاری از کشور های مورد استفاده قرار می گیرد.
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب با حضور 330 ناشر در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی گشایش یافت.
در این نمایشگاه 37 هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف در 180 غرفه برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه به مدت شش روز از امروز تا هفته جاری در مصلی بجنورد برای علاقه مندان به کتاب دایر است.
خراسان‌شمالی با 938 هزار نفر جمعیت دارای 38 کتابخانه نهادی و مشارکتی و 24 کتابخانه روستایی است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی

اطلاعات تکميلي

خواندن 767 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار