چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 11:37

بانوی معلول و قهرمان تیراندازی جهان:به هدف زدم،هدفم ذهنیت زدایی بود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ساره جوانمردی ورزشکارشیرازی که با وجود معلولیت جسمی، قهرمان تیراندازی آسیا در سال 2014 و دارنده 2 مدال از مسابقات پارالمپیک 2016 ریو برزیل است می گوید هدفم زدودن ذهنیت ها درباره معلولان و بانوان ورزشکار بود که به این هدف رسیدم.
این بانوی معلول که در ماه سپتامبر 2016به عنوان چهره برتر ورزش بانوان دنیا معرفی شد و بیش از 30مدال رنگارنگ جهانی، آسیایی و پارالمپیک در کارنامه ورزشی خود دارد، در مصاحبه با ایرنا می گوید:ازابتدای فعالیت ورزشی هدفم این بود که با تصاحب سکوهای جهانی به مردم ثابت کنم معلولیت، محدودیت نیست و حتی می توانم بالاتراز افراد سالم باشم و نگاه های تحقیرآمیز برخی ازهموطنانم را تغییردهم.
** به سوی موفقیت و هدف
این بانوی ورزشکار و معلول گفت: برای اینکه به زندگی خود تحرک دهم ورزش را انتخاب کردم و بعد سراغ ورزش قهرمانی رفتم و احساس کردم توانایی آن را دارم به همه نشان دهم که معلولان هم می توانند افتخار آفرین باشند و اولین مدالی هم که با تیم ملی گرفتم انگیزه ام را بیشتر کرد و پس از کسب چند مدال طلا در آسیا و جهان در پارالمپیک 2012 لندن به اولین مدال پارالمپیکی دست یافتم.
او چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا ادامه داد:‌اگرچه، رنگ این مدال برنز بود اما حق خودم را بیشتر از این می دانستم به همین دلیل پس از لندن مدت چهار سال با وجود کاستی ها، سختی ها و برخی کار شکنی ها که نتوانست اراده ام را تغییردهد، توانستم رنگ مدالم را در 2016 ریو طلایی کنم.
پرسیدیم: آیا فکر می کردید با 2 مدال طلا از پارالمپیک ریو به کشور باز گردید؟
جوانمردی در پاسخ به ایرنا گفت:برای طلای ریوهدف گذاری داشتم اما فکر نمی کردم 2 طلا کسب کنم اما بدنبال یک رکورد بودم ضمن اینکه برخی ها نمی خواستند مدال کسب کنم و پس از موفقیت هم حاشیه ها را ادامه دادند با این حال مقاومت کردم ضمن اینکه تیترهای بیشتر رسانه ها به من کمک کرد و توانستم در دو رشته 10 متر و خفیف 50 مترنشان طلا کسب کنم و به آروزهایم در زندگی دست یابم.
جوانمردی برای بازی های آسیایی 2018 جاکارتا و پارالمپیک 2020 ژاپن برنامه دارد و امیدواراست برایش حاشیه درست نکنند تا مردم را در این 2 رویداد مهم آسیایی و پارالمپیک شاد کند.
ساره جوانمردی موفق شد عنوان نخست نظرسنجی تارنمای رسمی کمیته بین المللی پارالمپیک را برای بهترین ورزشکار زن ماه سپتامبر 2016 بدست آورد.
جوانمردی برای دریافت این عنوان به مدت یک هفته با ورزشکارانی از ایتالیا (شمشیربازی)، آمریکا (ترایتلون)، نیوزلند (شنا)، نیجریه (وزنه برداری)، چین (شنا) رقابت کرد.
این بانوی ورزشکار در این نظر سنجی با 41 درصد آرا به این افتخار دست یافت ، ورزشکاران ایتالیا با 38 و آمریکا 19 درصد دوم و سوم شدند.
وی احساس خود را چنین بیان کرد: وقتی نظرسنجی شروع شد 6 نفر کاندیدا بودند وابتدا اختلاف آرای زیادی با رقیبم که از کشور ایتالیا بود داشتم، کمی نگران شدم اما روحیه ام را از دست ندادم رسانه های ایران بویژه خیلی حمایت و تبلیغ کردند و خوشحال شدم پس ازاینکه یک مرد ایرانی(سیامند رحمان وزنه بردار) به عنوان بهترین ورزشکار انتخاب شد، این افتخار نصیب یک بانوی ایرانی شد تا بهترین های ماه سپتامبر به کشورعزیزم تعلق داشته باشد و این بهترین احساس است .
** تقدیر برای تغییر
او می گوید: هفدهم آذرماه 1363 در شهر شیراز به دنیا آمدم و معلول مادرزادی هستم اما تقدیرالهی اینگونه بود که معلول به دنیا بیایم و این امر سبب نشد که براراده پولادین من که آرزوهای زیادی در سر داشتم، اثر منفی بگذارد.
معلولیت برای ساره در اوان کودکی سخت گذشت اما رفته رفته باور کرد که این معلولیت، محدودیت نیست و می تواند نقطه آغازی برای پرواز به سوی موفقیت در جهان و تغییر در زندگی باشد .
* معلول و خانواده جوانمردی
جوانمردی می گوید:دست تقدیرالهی بود در حالی که پنج خواهر دارم و همگی سالم هستند و در اجتماع جایگاه خاص خود را دارند، به صورت مادرزادی، معلول به دنیا آمدم و تا یک سنی متوجه این موضوع نبودم اما پس از اینکه خود را شناختم متوجه شدم که چه محدودیت هایی دارم. او ادامه داد: حدود 2 یا سه سالی درگیر این موضوع بودم تا اینکه خودم را جمع و جور کردم و گفتم این محدودیت نباید مانع پیشرفت من شود چرا که اگر خداوند متعال برایم اینگونه مقدرکرده که معلول باشم اما راه های متفاوتی هم برای پیشرفت برایم درنظر گرفته است و می شود ثابت کرد که معلولیت ، محدودیت نیست و توانستم از پس آن بخوبی بر بیایم .
این بانوی معلول گفت: بارموفقیت من بیشتر روی دوش خانواده ام بود خیلی از بستگان و دوستان به من انگیزه مضاعف می دادند،چهار سال از خانواده دور بودم و امیدوارم با کسب این 2 مدال جبران زحمت های بی دریغ آنها را کرده باشم و من هم بجز خوشحال کردن آنها کاری از دستم بر نمی آید .
** ساره جوانمردی و فعالیت ورزشی و سایر فعالیت ها
پاسخش درباره فعالیت های روزانه این است: زندگی من ورزشی است و هر روز سه ساعت ورزش می کنم و چون مشغول تحصیل در کارشناسی ارشد هستم، بقیه وقت خود را صرف خواندن دروس دانشگاهی می کنم .
* شبکه های مجازی
سوء استفاده از نام ساره جوانمردی با درج خبری کذب در اینستاگرام موجب گرفتاری و دردسر این ورزشکار شد.
می گوید:مجبورشدم برای توضیح این خبرغیر واقعی نزد محمود گودرزی وزیر پیشین ورزش بروم و همچنین با مصاحبه آن را تکذیب کنم. چرا باید با یک اشتباه بزرگ، زندگی ورزشی شخصی که می خواهد برای کشورش افتخار کسب کند را به چالش کشید؟
پس از آن موضوع، جوانمردی چندان موافق شبکه های اجتماعی نیست چرا که به گفته این بانوی معلول ورزشکار، هنوز نمی دانیم چگونه از آن استفاده کنیم.
او معتقد است:متاسفانه برخی آدم ها ناآگاهانه با نام افرادی که دارای شهرت هستند اقدام به ساختن پیج های غیر واقعی می کنند و این امر با چالش های زیادی مواجه بوده است.اگرچه شبکه های مجازی باعث شده ارتباط انسان ها را به هم نزدیک کند اما اتفاقات تلخی هم در پی داشته و همه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و ای کاش با فرهنگ بهتری به سراغ شبکه های مجازی می رفتیم تا کمتر دچار آسیب، هم از نظر جسمی و هم از روانی می شدیم.
**سفیر توسعه علوم قرآنی
جوانمردی به عنوان سفیر توسعه علوم قرآنی و سفیر کتاب انتخاب شده است و می گوید: بارها گفته ام تنها چیزی که راه زندگی مرا تغییر داد قرآن بود و در مسابقات هم، قرآن به دست هستم و به واسطه وجود این کتاب آسمانی به همه چیز دست یافتم.
وی ادامه داد:از اینکه سفیر توسعه علوم قرآنی شده ام کار من سخت و مسئولیتم سنگین تر شده است و می کوشم با این عنوانی که کسب کردم کار مفیدی انجام دهم .
در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا تمایل دارید در امورعام و المنفعه مانند تلاش برای بهبود وضعیت معلولان و سامان دهی معابر برای معلولان مشارکت کنید، گفت: شهرداری ها دردنیا مرجع توسعه معابر در سطح شهرها با رعایت استانداردهای لازم هستند و این امر همت می خواهد.
جوانمردی گفت:من هم اگر احساس کنم حضورم باعث تحقق این امرمی شود مطئمن باشید از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد و افتخار می کنم عضو جامعه معلولان هستم و اگر به کسی هم کمک کنم خیرو برکت آنها هم نصیب خودم خواهد شد و با شعف دل می پذیرم .
این معلول گفت:مشکل معلولان زیاد است اما حمل و نقل شهری و اشتغال بزرگترین معضل معلولان است ضمن اینکه امرارمعاش هم سخت به دست می آید و استخدام این عزیزان درهیچ جا اعمال نمی شود ومجبورند به کارهای پیش پا افتاده آن هم با حقوق کم تن دهند .
ساره جوانمردی درباره وعده هایی که برای قدردانی از ورزشکاران داده شده عملی شده است گفت:هنوز آن وعده ای که درسطح کشور و از سوی وزارتخانه قراراست انجام شود، صورت نگرفته اما این کار انجام خواهد شد و در شیراز هم چند ارگان از جمله استانداری فارس، عمران صدرا، بهزیستی، بسیج ورزشکاران، اداره کل ورزش و جوانان، شورای شهر و مدرسه نابینایان تاکنون زحمت کشیده اند اما انتظار زیادی ندارم.
** انتظارات
این ورزشکار معلول می گوید:همین قدر می بینم که در استان های دیگر برای ورزشکاران معلول بیشترهزینه می کنند خوشحال می شوم که آنها همه گونه حمایت می شوند و دوست دارم در استان فارس بیشتر از آنچه که در گذشته اتفاق افتاده، رخ دهد.
جوانمردی این را هم گفت:دوست دارم حداقل شرایط را برای ادامه تمریناتم مهیا سازند و وعده راه اندازی خط اختصاصی تیراندازی عملی شود چرا که مدتی است تمرین ندارم و تا چشم بهم بزنم بازی های آسیایی 2018 و پارالمپیک 2020 فرا خواهد رسید و نباید فرصت را از دست داد.
او می گوید:خانم های ایرانی در رقابت های مختلف در دنیا نشان دادند که اگر به آنها فرصت بیشتری داده شود می توانند هرغیر ممکنی را ممکن سازند ضمن اینکه در رقابت ها مهم جهانی همچون المپیک ، پارالمپیک و بازیهای آسیایی و پارآسیایی یک پنجم مدال ها توسط بانوان بدست آمده و این رشد صد درصدی داشته و باید نگاه ویژه ای از سوی وزارت ورزش و جوانان به بانوان شود و دولت هم بیشتر حمایت کند.
به گفته جوانمردی اگر برنامه ریزی برای بانوان انجام شود آنها حرف های زیادی برای گفتن دارند و باید به خانم ها با بینش مثبت نگاه شود و پیام من به بانوان شجاع ایران زمین اینست که خواستن، توانستن است و مهم نیست چه شرایطی دارند و یا اینکه در حصارعقاید پوچ قراردارند بلکه مهم این است که خود را باور کنند و برای رسیدن به هدفی که دارند، تلاش کنند چرا که خدای بزرگ حامی همیشگی ماست .
** انتقال تجربه بدون چشمداشت
آیا ساره جوانمردی قهرمان تیراندازی جهان تمایل دارد برای بانوان به ویژه معلولان کلاس های آموزشی رایگان بگذارد و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهد؟
می گوید:از صمیم قلب و با تمام قوا در خدمت بانوان فارس و کشور هستم و حاضرم با کمال میل تجریبات ناچیزم را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهم.
ساره جوانمردی اینک کارمند اداره کل ورزش و جوانان فارس است.
مصاحبه کننده: حمیدرضا خلیقی ** انتشاردهنده : غلامرضا مالک زاده
7368 / 1876

اطلاعات تکميلي

خواندن 746 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب