چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 24 آذر 1395 ساعت 10:33

سفیر ایران در یونان: تهران و آتن عزم سیاسی برای توسعه روابط دارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«مجید مطلبی شبستری» سفیر ایران در یونان روابط دو کشور «متمدن» جمهوری اسلامی ایران و یونان را تاریخی خواند و گفت: زمینه و عزم سیاسی برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور وجود دارد.
به گزارش ایرنا از آتن، سفیر ایران در یونان در مراسم رونمایی از کتاب 'ایرانیان و یونانیان، زندگی موازی' اثر استاد یونانی 'خریستوس لولاس' افزود: بر خلاف اظهارات و ادعاهای کسانی که پقدمت تاریخی کشورشان بسیار کوتاه است، ملت ایران و یونان همیشه ترجیح داده اند دارای روابط خوب، دوستانه و با احترام متقابل داشته باشند.
مطلبی در این مراسم که ' استوارس دی ماس' نخست وزیر پیشین یونان، ' الکوس پاپادو پولس' وزیر پیشین وزارت در ومان و بهداشت، 'پانایوتیس والاوانیس' استاد باستان شناسی و تعدادی زیادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و علمی و اندیشمندان یونانی و دانش آموزان زبان فارسی حضور داشتند، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و یونان، تصریح کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و یونان و دو ملت تاریخ ساز ایران و یونان بیش از 25 قرن سابقه ، ارتباط و روبط فرهنگی گسترده داشته اند و همواره به تدام روابط دوستانه گرایش داشته اند.
وی با اشاره به سفر چند ماه پیش' الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان در راس یک هیات بلند پایه به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و دیگر شخصیت های عالی رتبه کشورمان گفت: چندین تفاهمنامه در خلال این سفر به امضا رسید و در حقیقت می توان گفت، که این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و پس از آن هم چندین هیات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور رفت و آمد داشته اند که بر وجود زمینه های زیادی برای همکاری دو کشور تاکید شده است.
وی افزود: در حالی که بیش از 150 سال از روابط دو کشور در دوران معاصر می گذرد و بیش از پنجاه سال از تاسیس سفارتخانه های دو کشورمی گذرد، اما عمق ارتباط و شناخت فرهنگی مردم دو کشور بسیار بیشتر است و زمینه توسعه هرچه بیشتر روابط در تمام سطوح به ویژه فرهنگی، علمی، هنری و انتشاراتی بسیار فراوان و گسترده هستند و لازم است اندیشمندان دو کشور در کنار عزم سیاسی رهبران خود، برای توسعه همه جانبه روابط فرهنگی، علمی، هنری و انتشاراتی همچون کار ارزشمندی که استاد 'خریستوس لولاس' با انتشار این کتاب انجام داده است، همکاری های خود را توسعه دهند.
'علی محمد حلمی' رایزن فرهنگی سفارت ایران در یونان نیز با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستی و قدردانی از ' خریستوس لولاس' بخاطر این اثر ارزشمند که همیشه ماندگار خواهد بود، گفت: کتاب ارزشمند و زیبای آقای دکتر لولاس، گامی در جهت نزدیکی و شناخت بیشتر دو ملت ایران و یونان به ویژه نسل های حاضر و آینده است .
وی گفت: ایران باستان در شکوفایی و تمدن بشری سهم بزرگ و غیر قابل انکاری داشته و پس از اسلام نیز ایران سهم بزرگی درتمدن اسلامی و تمدن بشری داشته است.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خدمات دانشمندان بزرگی چون فردوسی، ابن سینا، فارابی، زکریای رازی، خواجه نصیر طوسی، سعدی، حافظ، و ده ها دانشمند دیگر گفت: ایران پس ازاسلام در رشد و شکوفایی علوم و تمدن بشری سهم عمده ایی دارد بطوری که طبق نظرات دانشمندان و شرق شناسان مشهور جهان اگر دانشمندان مسلمان ایرانی را از تمدن اسلامی حذف کنیم چیزی از تمدن اسلامی باقی نمی ماند.
وی افزود: یونان نیز یکی از تمدن های بزرگ تاریخ بشری است و با پرورش و تقدیم دانشمندان و فیلسوفان بزرگی مانند سقراط، افلاطون و ارسطو سهم بسزایی در رشد و تمدن بشری داشته و غرب زیر ساخت های فکری خود را مدیون دانشمندان یونانی است.
رایزن فرهنگی ایران اضافه کرد: اکنون هر دو ملت و کشور بزرگ ایران و یونان می توانند در جهت کاهش خشونت ها و بی عدالتی های جهان و ترویج ارزش های الهی و انسانی، همکاری های علمی وفرهنگی تاثیرگذاری بر جامعه جهانی داشته باشند.
مراسم رونمایی از کتاب'خریستوس لولاس' جراح و متخصص قلب که به دلیل علاقه وافر به ایران و تاریخ آن پس از پنج سفر به جمهوری اسلامی ایران که عمدتا برای شرکت در کنفرانس های پزشکی بوده، مصمم به نوشتن این کتاب شده است که سرانجام پس از مدت ها تلاش بی واقفه این کتاب را در 397 صفحه به زبان یونانی تالیف و توسط انتشارات ' پدیو' یه چاپ رسیده است .
نویسنده این کتاب در سخنانی گفت: من به تاریخ یونان و ایران بسیار علاقه دارم زیرا دو کشور باستانی و کهن ایران و یونان خدمات ارزنده علمی، هنری و فرهمگی به جهانیان ارائه کرده و جزو چند کشور محدود جهان هستند که تاریخ چندین هزار ساله دارند و در ایجاد تمدن و فرهنگ جهان سهم بسزایی داشته اند و شباهت ها و مشترکات زیادی داشته و دارند .
لولاس تصریح کرد : بر خلاف آنچه در رسانه ها نشان داده می شود ایرانیان بسیار پرتلاش و علاقه مند به پیشرفت و استفاده از تکنولوژی روز هستند و با حضور در مراکر درمانی و تحصیلی این کشور به این نتیجه رسیدم که این کشور در تمام علوم و بخصوص در رشته پزشکی نه تنها از کشورهای اروپایی و غربی عقب نیست بلکه از بسیاری کشورهای اروپایی نیز جلوتر و مدرن تر است .
وی با ابراز تاسف از فضای سیاست زده و خشونت آمیز در جهان آرزو کرد دو کشور ایران و یونان بتوانند در آینده با همکاری های علمی و فرهنگی گام های مهمی در جهت ایجاد صلح و دوستی و آرامش برای بشریت امروز بردارند.
' الکوس پاپادوپولس' وزیر پیشین بهداشت و درمان یونان و از شخصیت های مشهور سیاسی نیز در سخنانی گفت: استاد لولاس علاوه بر فعالیت های شایسته پزشکی به تحقیقات در مورد مسائل مختلف و نو آوری می پردازد و تالیف این کتاب، نتیجه پنج سفر وی به ایران و دیدار با ایرانیان و بازدید از آثار باستانی و تاریخی ایران از یکسو و پیشرفت ها و فعالیت های اجتماعی این کشور و ملت آن از سوی دیگر است.
وی تصریح کرد: در حالی که یونان تحت فشار و بحران مالی قرار دارد و ایران نیز با تبلیغات سوء و نادرست مورد هجمه قرار می گیرد، این کتاب که هم به دوران باستان و هم به دوران معاصر و نقاط مشترک دو کشور متمدن دو ملت با فرهنگ می پردازد، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
استاد 'پانایوتیس ولاوانس' نیز در این مراسم با مهم خواندن این اثر گفت: ایران و یونان دارای تمدنی و تاریخی غنی هستند و استاد لولاس تلاش کرده که زمینه ارائه مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت، از دوران باستان تا دوران معاصر ، ضرورت توسعه روابط و همکاری ها و ارائه نقاط مشترک این دوملت متمدن را مورد تاکید قرار دهد.
اروپام** 462**انتشار دهنده: زهرا هژبری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1128 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب