سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 18:56

عسلویه؛ بهشت دوستی انسان و دریا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هر وقت از گردشگری و سرمایه گذاری برای آن سخن به میان می آید ، ذهن به مکان هایی خوش آب و هوا معطوف می شود که در آن سرمایه گذار ها ، پولشان را صرف ایجاد مکانی برای جذب گردشگر می کنند.این نگرش سنتی به گردشگری است که بیشتر مردم ما هم همین فکر را می کنند. دار و درختی و آبی بییند تا کمی از مشکلات روزمره شان دور شوند.
اما سوال است که آیا فقط در مناطق خوش آب و هوا می توان گشت وگذار داشت و سرمایه دارها نیز برای صنعت گردشگری این جاها سرمایه گذاری کنند؟ یا اینکه می توان در بدترین جای این کره خاکی که هیچ در بد آب و هواترین کشور خودمان، زمینه های گردشگری را فراهم کرد؟به عبارت دیگر آیا در بدترین منطقه از حیث شرایط آب و هوایی می توان برای گردشگری سرمایه گذاری کرد؟ یک کارشناس گردشگری به این سوال ، پاسخ مثبت می دهد.
از نظر حمید سلیمانی ، باید چشم ها را شست و جور دیگری به گردشگری نگریست. او از عسلویه می گوید از اینکه منطقه عسلویه به ظاهر، منطقه ای صنعتی و با دود و آلودگی زیاد در هوا و خاک است.

سلیمانی، مشاور دهکده توریستی پازارگاد عسلویه است. او می گوید: عسلویه، یکی از بدترین نقاط کشور برای گردشگری است اما یک نکته از گردشگری در همین منطقه جواب داده است و آن، گردشگری دریایی است و اگر گردشگری دریایی در این منطقه جواب داده است پس بروید به مناطق دیگر نگاه کنید که اگر بخواهند در آن مناطق برای گردشگری سرمایه گذاری کنند ، چقدر جواب می دهد؟
این کارشناس گردشگری دریایی به نظر می رسد که در اصطلاح، حسابی بر کارش تسلط دارد، هر چه از او سوال می شود یک پاسخ قانع کننده دارد. اینکه از او سوال می شود که عسلویه گرم است و مردم نمی توانند در فصل گرما به این منطقه سفر کنند .
آن وقت است که سلیمانی با اطمینان چنین پاسخ می دهد:«مردم می گویند جنوب، گرم است و تابستان ها نمی شود به جنوب سفر کرد اما بیاید این سفر را در تابستان برای یک بار هم که شده است آزمایش کنیم. یک بار، تابستان ساعت 2 بعد از ظهر بیاید کنار دریا اما شما احساس گرما نمی کنید. اگر دقت کنید مردم جنوب در بخش های ماسه ای فعالیت می کنند وقتی شما در حریم 60 متری با دریا هستید نسیمی براساس جزر و مد دریا وجود دارد و همیشه هم این نسیم هست.»
وی اضافه می کند: «وقتی هوا روی ماسه ها حرکت می کند با کمک آبی که در ماسه ها ذخیره شده است مثل کولر عمل می کند و شما را خنک می کند. البته از حریم 60 متری که بگذریم ، زمین، حرارت ذخیره شده را پس می دهد و شما احساس گرما می کنید.جالب است که بدانید شهرداری های شهرهای ساحلی یکی از کارهایش این است که زمین های ماسه ای دریا را بتن می ریزند و پارک و پیاده رو درست می کنند و این، یکی از بدترین کارهایی است که می توان برای ساحل به ظاهر گردشگری انجام داد.پس باید ساحل ماسه ای داشته باشیم و ساحل اینجا هم که ماسه ای است .»

** اقامتگاه های کپسولی، پدیده جدید سکونت گردشگری دریایی

سخن از حریم 60 متری دریا به میان آمد و بیتوته در این حریم و در چند قدمی آب، یعنی صبح با صدای امواج بیدار شدن ،‌انگار دریا با سرانگشتان مواجش به پنجره اتاقت می کوبد. اینکه وقتی از کلبه ات بیرون بیایی ، یکراست پاهایت ، روی ماسه های نمور دریا قرار گیرد و خود را در پنج ، 6 قدمی آب می بینی.
اصلا مردم فقط تا کنار آب می آیند و جلوتر نمی روند و این در همه جای ایران چه در شمال و چه در جنوب وجود دارد .به عبارت دیگر گمان نمی رود که کسی شب را در چند قدمی آب و یا داخل آب به صبح رساند.
به نظر می رسد که چنین چیزی حداقل در ایران وجود ندارد اما در عسلویه و بوشهر شدنی است و سازه ها و واحدهای اقامتی در دست احداث است و به زودی شماری از آنان برای میهمانان نوروزی منطقه راه اندازی می شود.
اما از طرفی در هیچ کجای ایران این اجازه داده نمی شود که در حریم 60 متری دریا ، تاسیساتی ایجاد شود مگر اینکه این تاسیسات، قابل جابجایی باشد که برای آن هم در منطقه گردشگری پازارگاد عسلویه تدابیری اندیشیده شده است.
اصغر لطفی ، مسئول پشتیبانی دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه است. او از اقامتگاه های کپسولی سخن می گوید و اصطلاح ویولا را برای آنها به کار می برد؛ به عبارت دیگر مکانی جدید برای بیتوته گردشگر، دقیقا کنار آب.
به گفته لطفی ، تمام این ویولاها قابل جابجایی است و ما با کمک آنها می توانیم مردم را آنقدربه آب دریا نزدیک کنیم که موج دریا به شیشه پنجره اقامتگاه آنان برخورد کند.

**و اما ویولا چیست؟
لطفی از سازه ای تحت عنوان «لوله جی آر پی» (Glassiber Reinforced Plastic Pipe)سخن می گوید ، همان کپسولی که در آن می توان ، تخت خواب، اسپیلت ، یخچال ، تلویزیون و یک آشپزخانه در حد یک و نیم متر مربع را هم در آن جای داد.
لوله جی آر پی ، نوعی لوله بزرگ برای کار در دریاست و شماری از این لوله ها را از انبار ضایعات یکی از مجتمع های پتروشیمی عسلویه آورده اند و چند سالی می شود در انبار یاد شده خاک می خورد، آن وقت آنها را به سازه ای مسکونی با نام ویولا تبدیل کرده اند .
او خاطرنشان می کند که ویولای دهکده گردشگری پازارگاد در واقع همان بازیافتی شرکت های پتروشیمی است که روی آنها فکری شده و به مکانی مسکونی بدل شده است و تا نوروز 96 تعداد 16 دستگاه آن آماده بهره برداری برای گردشگران است.
تا اینجا بحث بر سر کنار آب و ساحل دریا بود اما یک سوال دیگر و آن اینکه آیا می توان مردم را به داخل آب برد؟ مثلا تفریح ، پذیرایی ، اقامت و حتی همایش را داخل آب برد؟ از نظر سلیمانی ، مشاور دهکده گردشگری پازارگاد که شدنی است و یکی از راه های آن ساخت سوئیت های شناور و در عین حال برای نخستین بار در کشوراست.
به گفته او، خانواده می تواند به راحتی از این سوئیت ها استفاده کند و از محیط دریا نیزبهره ببرد مثلا شنا و ماهیگیری کند بدون اینکه کسی به آن سوئیت اشراف داشته باشد.
وی، هدف از ساخت این سوئیت های شناور را به داخل آب آوردن مردم عنوان می کند و اینکه مردم هیچ وقت جلوتر از ساحل و به سمت آب پیشروی نمی کنند اما این بار می خواهیم تفریح ، پذیرایی و اقامت را به داخل آب بیاوریم.

**سوئیت های شناور چه سازه ای دارند؟
سازه سوئیت های یاد شده فلزی است اما نمای آن با مهارت خاصی توسط طراحان با ذوق عسلویه با شاسی کشی روی بدنه فلزی، چوبی شده است . این کلبه فلزی اما با نمای چوب روی شناورهایی قرار می گیرد و آن وقت است که به آب انداخته می شود و ما فقط نمایی چوبی را روی آب می بینیم ؛ به عبارت دیگر یک کلبه چوبی را به جای قایق، روی ‌آب، مشاهده می کنیم.
سلیمانی، شمار سوئیت های شناور در عسلویه را 30 دستگاه عنوان می کند و اینکه 20 سوئیت دیگر ، این بار روی شمع و عرشه هم در حال ساخت است ؛ به عبارت دیگر ، ابتدا در دریا، شمع کوبی می شود و سپس سوئیت ها روی عرشه ایجاد می شود .

**سوئیت های شناور در کدام نقطه از عسلویه استفاده می شود؟
سلیمانی در پاسخ به این سوال می گوید: از این سوئیت ها در محدوده حفاظت شده باید استفاده کنیم که بهترین نقطه برای آنها منطقه نایبند عسلویه یا جنگل نایبند است . منطقه ای دنج و امن که هم آب دریا دارد و هم مصون از موج دریاست.
سلیمانی به بوشهر، گریزی می زند که از این سوئیت ها در آن منطقه هم بکار گرفته می شود و اینکه تا 2 سال دیگر دهکده گردشگری امید بوشهر تبدیل به ونیزی دیگر می شود . اینکه سه هزار و 500 هکتار زمین آبی خاکی در بوشهر هست که در هیچ جایی در منطقه خلیج فارس نمی توان نظیر آن را یافت و اینکه در این منطقه با وجود آب دریا، خبری از باد و طوفان دریا نیست.

**نمای چوبی سوئیت ها از کجا می آید؟
اخیرا در تهران و شهر های بزرگ شاهد نمای ترکیبی چوب و متریال دیگری همچون سنگ را شاهدیم که به چوب های به کار رفته در نمای آپارتمان ها در اصطلاح، چوب ترمو می گویند . آیا کلبه های شناور هم از چوب ترموست؟
پاسخ ، خیر است . این چوب ها، چوب های ضایعاتی مجتمع های مختلف پتروشیمی عسلویه است که به کارگاه آورده شده و با برش های هنرمندانه طراحان در نمای کلبه های شناوری به کار رفته است به همین سادگی .
به عبارت دیگر یک بار دیگر ذوق و خلاقیت طراحان وطنی ، شکوفا شده است و از ضایعات مجتمع های پتروشیمی ، نمای چوبی کلبه شناور را ساخته اند که هم به وفور در منطقه پر است از این ضایعات و هم اینکه ارزان و مقرون به صرفه است.
چوب ها در اغلب مواقع از جنس کاج و نراد هستند و اتفاقا چوب کاج به علت دکوراتیو بودنش برای نمای ساختمان بسیار مناسب است . اما داخل کلبه نیز از پوشش چوب همین درخت های سوزنی برگ ایجاد شده است . از آنجا که چوب کاج ، چوبی نرم است ، ممکن است پس از مدتی دچار مشکل حداقل در داخل کلبه شود در اینجا نیز طراحان و معماران پروژه کلبه شناور تدابیری اندیشیده اند.
یکی از طراحان می گوید : به این چوب ها ، موادی می زنیم که عین شیشه محکم می شوند و دیگر هیچ خشی روی چوب وارد نمی شود .

**آیا می توان از کلبه ها در دریای مواج عسلویه استفاده کرد؟
سلیمانی در پاسخ به این سوال می گوید : این کلبه ها نمی تواند در این آب ها به بهره برداری برسد به همین خاطر منطقه جنگل نایبند را انتخاب کرده ایم اما یک کار دیگر هم می توان برای بکارگیری این کلبه ها در آب دریا انجام داد و آن ساخت موج شکن است .
وی در ادامه می گوید: الان موج شکن ساخته ایم و حدود 10 تا 12 فروند از شناورها را می توانیم در آن ها جا بدهیم.

**گردشگری و هوای آلوده عسلویه
سلیمانی برای مشکل آلودگی عسلویه البته در منطقه صنعتی آن هم راهکار دارد .
او اظهار می دارد: دریا در پایین ترین سطح زمین است و جریان هوا ازسطح دریا به سمت ساحل است،‌پس آلودگی نداریم

**گردشگری دریایی متولی ندارد

سلیمانی معتقد است که گردشگری دریایی، هدف، تعریف و متولی در کشور ندارد یک رسالت مهم این دهکده (دهکده گردشگری پازارگاد) این است که به دست اندرکاران گردشگری روش استفاده از مکان هایی همچون دریا ، تالاب ها و رودخانه ها را نشان می دهد و اینکه از چه راهی باید این مسیر طی شود.
او از اولین ها می گوید اینکه ما ملوان ها و کارکنان زن برای دریا در حال آموزش داریم ؛ یعنی برای اولین بار یک زن می تواند قایقران و موتوریست باشد .ما الان داریم کشتی های تفریحی تولید می کنیم که خدمه آن ها می تواند زن باشد .
سلیمانی ، فعالیت دهکده پازارگاد را فقط تولید و ساخت نمی داند بلکه استاندارد سازی گردشگری دریایی هم یکی از وظایف این دهکده است.
اما آنچه که از نگاه این کارشناس مهم است توجه به گردشگر داخلی در وهله نخست ، سپس گردشگر خارجی است به گونه ای که اظهار می دارد: ما یک گردشگری ورشکسته در کشور داریم؛الان چیزی که مهم است مردم خودمان است اما اگر در این دهکده ،امکانات خوبی ایجاد کنیم مطمئنیم که توریست خارجی هم می آید.
به گفته این کارشناس ، برخلاف اینکه سرمایه گذارها فکر می کنند سرمایه گذاری در آب، ریسک زیادی دارد باید گفت که گردشگری دریایی ، پس از حمل و نقل دریایی ، صنعتی درآمد زا و اقتصادی است که اتفاقا درآمد زایی نفت ، پس از گردشگری قراردارد.

**محیط زیست و سوئیت های شناور
سلیمانی به استقرار سوئیت های شناور آینده در منطقه جنگی نایبند عسلویه اشاره می کند و اینکه موافقت اولیه اش با محیط زیست هم گرفته شده است .
وی ادامه می دهد: وقتی قطعا موافقت محیط زیست را گرفتیم ، کار تولید سوئیت های شناور در این منطقه را هم شروع می کنیم.

**رسالت گردشگری ؛ آشنایی با تاریخ دریانوردی کشور
سلیمانی به آشنایی هموطنان با تاریخ دریانوردی کشور تاکید می کند و اینکه چقدر گردشگری دریایی می تواند به این مهم کمک کند .
وی به تاریخ باشکوه دریایی کشور اشاره می کند که متاسفانه بیشتر از چهار کتاب در این خصوص به نگارش درنیامده است . وی از نخستین دریاسالار زن دنیا به نام آرتمیس اشاره می کند که این بانو در نیروی دریایی هخامنشی خدمت می کرده است اما احتمالا بیشتر هموطنان از وجود چنین زنی اطلاع ندارند و یا اینکه نخستین قطب نما و سکان از آن ایرانیان است .
این کارشناس گردشگری از بادبان های مربع می گوید که اختراع ایرانی هاست برای هدایت کشتی ، جهت خلاف باد تا کشتی ، ایرانی های باستان را به آفریقا و دور ترین نقاط زمین ببرد.
او افسوس می خورد که هنوز هم «دریا ترسی » داریم و هنوز هم برای گردشگری دریایی متولی نداریم.
با این حال او امیدوارست که بالاخره سازمانی پیدا می شود تا متولی شود الان سازمان میراث فرهنگی و دریانوردی را کنار هم آورده ایم تا تفاهمنامه ای امضا کنند که که این تفاهمنامه شروع تدوین شیوه نامه ای برای گردشگری دریایی است ، شاید متولی پیدا شد.
بزرگ ترین دهکده گردشگری دریایی کشور ( دهکده پازارگاد) در آستانه تعطیلات ایام نوروز 95 به مساحت 20 هکتار با حضور مسعود سلطانی فر معاون وقت رئیس جمهوری و فرمانداران جنوب استان بوشهر در منطقه شیرینو شهرستان کنگان به بهره برداری رسید.
این دهکده شامل طرح‌های مختلف تفریحی و رفاهی،توسط شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد تاسیس شده است .
اجتمام**1776*1823خبرنگار: لیلا خطیب زاده* انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1200 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار