سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 17:36

بنیانگذار نظام نوین مدیریت پسماند در ایران : بازیافت غیربهداشتی زباله سلامت جامعه را تهدید می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بنیانگذار نظام نوین مدیریت پسماند در ایران گفت : بازیافت غیر بهداشتی زباله در کشور باید هر چه سریع تر ممنوع شود چرا که اگر این روند ادامه یابد ، سلامت جامعه را تهدید می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، قاسمعلی عمرانی روز سه شنبه در همایشی با عنوان ' محیط زیست و بحران های پیش رو ' در دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود : روش بازیافت و تفکیک زباله در کشورما با چالش هایی رو به رو است که به سلامت بهداشت و روان جامعه بسیار آسیب می زند .
وی گفت : در شرایط فعلی هر کسی به خود اجازه می دهد تا دست در سطل زباله بگذارد و کار تفکیک را انجام می دهد و این عامل شیوع بسیاری از بیماری های در جامعه می شود.
او ادامه داد : در دنیای امروز برای بازیافت بسیار اهمیت قائل هستند اما نه به روش سنتی که در کشور انجام می دهیم و با دست زباله ها را تفکیک می کنیم.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : اقتصادی ترین کار برای حل معضل زباله بازیافت است و به طور یقین اعلام می کنم در کشور ما بنا به شرایط زندگی مردم هیچ زباله ای قابل دور ریختن نیست.
وی افزود : ایران کشوری است که کشاورزی در آن رواج دارد و به شدت به کمپوست نیازمندیم .
** معضل زباله در شمال کشور
عمرانی با تاکید بر این که دفع زباله در شهرهای شمالی کشور به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی بسیار خطرناک است ، گفت : متاسفانه در شهرهای شمالی کشور یک عزم جدی برای حل معضل زباله وجود ندارد و باید این مشکل به صورت علمی و با نظر چهره های دانشگاهی رفع شود.
وی افزود : برای حل معضل زباله در همه شهرهای شمالی نمی توانیم یک روش را پیشنهاد کنیم بلکه بنا به شرایط اقلیمی و ویژگی های هر شهر و در نظر گرفتن موقعیت مکانی باید یک راه حل منطقی ارائه کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : ما در حل بحران زباله در استان تهران دستاوردهای خوبی داشته ایم اما برای حل آن در سراسر کشور هنوز با چالش هایی رو به رو هستیم .
وی افزود : شهرهای شمالی روش های مختلفی را اعم از زباله سوز ، دفع زباله و کمپوست تجربه می کنند و همه آنها در مرحله آزمون و خطاست.
نویسنده کتاب مدیریت پسماند جامد زاید گفت : پیشنهاد می شود برای حل مشکل زباله به صورت ریشه ای ، مسئولان استان یک شهر کوچک را انتخاب کنند و حل زباله آن را به عهده چهره های دانشگاهی قرار دهند و آنان بتوانند با روش های علمی مشکل را حل کنند و بعد از نتیجه دادن آن طرح را در شهرهای بزگ تر بنا به شرایط مکانی آن شهر اعمال کنند.
وی افزود : خوشبختانه بعد از انقلاب رشته های محیط زیست در دانشگاهها تدریس می شود اما راه اندازی رشته مهندسی بازیافت در دانشگاههای کشور به خصوص در شهرهای شمالی ضروری تر است.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654

اطلاعات تکميلي

خواندن 1048 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار