چاپ کردن این صفحه
سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 14:04

نمایشگاهی از آثار پژوهشی برگزیده در کانون پرورش فکری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایشگاه آثار برگزیده هشتمین جشنواره پژوهش کانون همزمان با هفته پژوهش، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر شده است.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، در این نمایشگاه که به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌شود؛ آثار پژوهشی برگزیده کارشناسان ستادی، مربیان و اعضای نوجوان کانون استان تهران به چشم می‌خورد.
در مجموع 438 اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره پژوهش کانون رسیده که 72 اثر در بخش‌ پایان‌نامه، 43 اثر طرح پژوهشی، 143 اثر اقدام‌پژوهی و 180 اثر پژوهش در بخش اعضا است.
«بازی و مسابقه» از جمله بخش‌های این نمایشگاه است که نوجوانان در حین بازی با مراحل پژوهش آشنا شده و حافظه بصری و دیداری آنان تقویت می‌شود.
مراحل پژوهش، معرفی پایگاه‌های پژوهشی، فهرست جشنواره‌های علمی پژوهشی کودک و نوجوان در ایران، تولیدات فرهنگی پژوهشی و تکنیک‌های پژوهشی برای نوجوانان از جمله بخش‌هایی است که در این نمایشگاه برای بازدید مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.
تشکیل انجمن پژوهش‌گران نوجوان از سوی کانون استان تهران با هدف ایجاد انگیزه تفکر، پژوهش و نهادینه ساختن روحیه پژوهش‌گری در کودکان و نوجوانان، از دیگر بخش‌های نمایشگاه هشتمین دوره جشنواره پژوهش است.
کانون استان تهران نیز با تشکیل انجمن پژوهش‌گران نوجوان با هدف ایجاد انگیزه تفکر، پژوهش و نهادینه ساختن روحیه پژوهش‌گری در کودکان و نوجوانان، در این نمایشگاه حضور دارد.
نمایشگاه آثار پژوهشی برگزیده که از 22 آذر به همت اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری در نگارخانه آفتاب مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری واقع در خیابان حجاب از ساعت 9 تا 17 آغاز شده تا 24 آذرماه دایر است.

** «گوی و چوگان» با «کاروان دانایی» آمد
«نیاکان ما» مجموعه‌ای است که به گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن مردم ایران پس از اسلام پرداخته است و هم اکنون دو کتاب از این مجموعه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار کتاب شده است.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون «گوی و چوگان» و «کاروان دانایی» سرگذشت ورزش و کتاب در ایران است که هم‌اینک به دست نوجوانان سراسر کشور رسیده است.
این دو کتاب که در قالب مجموعه‌ای به نام «نیاکان ما» منتشر و تعدادی از آن‌ها به تازگی رونمایی شده، قرار است نگاه تازه‌ای به تاریخ کشور داشته باشند.
در مقدمه‌ این دو کتاب آمده است: «سرگذشت ایران تنها در جنگ‌ها و آمدن و رفتن ‌سلسله‌ها و پادشاهان خلاصه نمی‌شود. در زندگی و فرهنگ ایران، از روزگاران دور، نکته‌های جالب و شگفت‌انگیزی را می‌توان یافت که نشانه‌ تلاش و خلاقیت فراوان آنهاست.
نویسندگان این آثار با بررسی فرهنگ عامه، آداب و رسوم، مستندات تاریخی و بهره‌گیری از پژوهش‌ها، مروری بر بخشی از تاریخ مردمی ایران پس از اسلام داشته‌اند و قرار است دیگر کتاب‌های این مجموعه به موضوع‌هایی مثل پزشکی ایران، آموزش و پرورش و سیستم آب رسانی بپردازند.
نویسنده «گوی و چوگان» جمال‌الدین اکرمی و تصویرگر آن محمدحقانی است و مهدی میرکیایی و حسین آسیوند نیز نویسندگی و تصویرگری «کاروان دانایی» را برعهده داشته‌اند. این دو کتاب به ترتیب 140 و 150 هزار ریال قیمت دارند و مناسب گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) هستند.

** مراکز و فروشگاه‌ کانون پرورش فکری کرمان به بهره‌برداری می‌رسد
با آغاز دور دوم سفرهای علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به استان‌های کشور، مراکز فرهنگی هنری و فروشگاه کانون کرمان به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، در دور دوم این سفرها قرار است علاوه بر گشایش و بازدید مراکز کانون، دیداری با کارشناسان، مربیان و اعضا در استان‌ها به منظور بررسی ایده‌ها و راهکارهای اجرایی سند چشم‌انداز صورت پذیرد.
در سفر دو روزه مدیرعامل کانون به کرمان، مرکز فرهنگی هنری شماره 6 و نمایشگاه و فروشگاه دایمی عرضه تولیدات و محصولات فرهنگی هنری کانون گشایش‌ می‌یابد.
افتتاح ساختمان جدید مرکز شماره 3 کانون کرمان و مرکز بردسیر و بازدید از خودروهای آماده ‌سازی شده برای راه‌اندازی مرکز فرهنگی هنری سیار روستایی رودبار و سیار شهری کرمان از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه است.
بازدید از مرکز کانون شماره یک و فراگیر کرمان و بازدید از مرکز فرهنگی هنری کانون رفسنجان از دیگر برنامه‌های سفر مدیرعامل به استان کرمان است.
دیدار و نشست با مربیان و کارکنان کانون استان کرمان و کانون زبان، حضور مدیرعامل در برنامه تلویزیونی و نشست با اعضای نوجوان این استان نیز از دیگر برنامه‌های این سفر دو روزه به شمار می‌رود.
در دور اول سفرهای خود به 31 استان کشور، چکیده سخنرانی‌های مدیر عامل کانون به شکل سند چشم‌انداز 10 ساله کانون تدوین و به تصویب هیات مدیره کانون رسید. برگزاری نشست با همکاران کانون و اعضای نوجوان و بازدید از مراکز کانون از دیگر برنامه‌های مدیرعامل در دور اول سفرهای استانی بود.

** معرفی نامزدهای بخش «تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد»
دبیرخانه هفدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری 14 اثر را به‌ عنوان نامزد بخش «تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد» اعلام کرد.
به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، هیات داوران این جشنواره 9 اثر را به عنوان نامزدهای بخش کودک و خردسال معرفی کرده‌اند.
«اژدهای عینکی کله اره‌ای» از انتشارات علمی و فرهنگی، «مجموعه‌ قصه‌ای که دوستش دارم» از انتشارات پیدایش، «مجموعه‌ شاهنامک» از انتشارات چکه، «مجموعه‌ کتاب‌های کشویی» از انتشارات شهر قلم، «شبح ترسو» از انتشارات چکه، «با عددها دوست می‌شوی؟»، «ای میهن من، ایران»، «به! به!» و «من و مامان و مدرسه» هر چهار مورد از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این فهرست جای گرفته‌اند.
همچنین در بخش نوجوان، پنج عنوان اثر از کانون پرورش فکری ‌کودکان و نوجوانان به مرحله‌ پایانی راه یافته‌اند این آثار شامل «مجموعه نمایش‌نامه‌ نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌های 1393 و 1394)»، «مجموعه‌ رمان نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌های 1393 و 1394)» ، «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، «نامه‌های خیس» و «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی» است.
داوران این جشنواره آثار 9 بخش شعر، داستان تالیف، داستان ترجمه، علمی و آموزشی، دینی، بازنویسی، زندگی‌نامه، نمایش‌نامه و گرافیک منتشر شده در سال‌های 1393 و 1394 را مورد بررسی قرار دادند.
آیین پایانی این جشنواره دوم دی 1395 در شهر تبریز برگزار خواهد شد.
فراهنگ**1883**1027**‌دریافت کننده: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1051 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب