سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 09:25

جوان: امریکا در گرداب تقلب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«امریکا در گرداب تقلب»،‌ «24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی ندارند»، «امتیاز «قندپهلو » ایجاد رفتار فرهنگی مناسب بود»، «روضه حضرت رقیه(س) مسیر زندگی فیروز را تغییر داد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره سه شنبه 23 آذر است.
** آمریکا در گرداب تقلب
جنجال‌ها بر سر دخالت هکرهای روسی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بالا گرفته است. سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و حزب دموکرات بر این باورند که روسیه در انتخابات امریکا به نفع دونالد ترامپ دخالت کرده است و با جدیت دنبال پیگیری این قضیه هستند.
به گزارش روزنامه «جوان»، در شرایطی که دموکرات‌ها، روسیه را به حملات سایبری در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و احتمال تقلب در نتیجه انتخابات متهم می­‌کنند اما جمهوریخواهان این ادعا را رد کرده­‌اند. در ادامه جنجال بر سر ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا، جان بولتون، یکی از گزینه‌های جنجالی دونالد ترامپ برای سمت وزارت خارجه در این‌باره اظهارنظر کرده است. جان بولتون ادعاها درباره حملات سایبری روسیه در روز انتخابات را «دروغین» و «آدرس غلط دادن» خوانده است. او یک‌شنبه شب در مصاحبه با فاکس‌نیوز تأکید کرد محتمل است که حملات سایبری که به گردن روسیه انداخته شده، توسط دولت باراک اوباما انجام شده باشد. بولتون به تحقیق اف‌بی‌آی از ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون اشاره کرد و این منطق را زیر سؤال برد که در این ماجرا هیچ مدرکی از نفوذ سازمان اطلاعاتی کشوری خارجی پیدا نشد اما در ارتباط با انتخابات امریکا «اثرهای انگشت سایبری» پیدا شد.

** 24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی ندارند
«درآمد 57 درصد از خانواده‌ها را یک نفر و 15.5 درصد را دو نفر تأمین می‌کنند و در 24 درصد خانواده‌ها هیچ فرد شاغلی وجود ندارد.‌» ‌این بخشی از گزارشی است که رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی در جامعه ارائه کرد. با عنایت به آمار 24 درصدی خانواده‌هایی که هیچ فرد شاغلی در آنها وجود ندارد، شاید بتوان آمار 12 میلیون نفری افرادی را که هرگز ازدواج نکرده‌اند، بهتر درک کرد. در برابر این وضعیت، اما معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور سیاست‌های کلی خانواده را مورد انتقاد قرار داده است و رویکرد این معاونت را برابری جنسیتی می‌داند.

هر چند آمار و ارقام یکی از چالش‌های اصلی جامعه ما بوده و هست، اما همین آمار دست و پا شکسته و با تلورانس هم می‌تواند بخشی از واقعیت‌های جامعه در زمینه آسیب‌های اجتماعی را بازتاب دهد. آمار 12 میلیون جوان ازدواج نکرده‌ای که لیلی بروجردی، رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده طبق بررسی‌ای اعلام کرد تا پایان سال 93 تا سن 30 سالگی برای زنان و 35 سالگی برای مردان انجام شده است. بر این اساس چیزی حدود 15 درصد از جمعیت جامعه ما هرگز ازدواج نکرده‌اند و وقتی 24 درصد از خانواده‌ها هیچ منبع درآمدی ندارند. بدیهی است روند ازدواج جوانان کند‌تر از قبل خواهد شد. به خصوص اینکه هیچ برنامه مشخصی برای رفع موانع اقتصادی و اشتغال جوانان وجود ندارد تا ازدواجی صورت پذیرد.

** امتیاز « قندپهلو » ایجاد رفتار فرهنگی مناسب بود
شهرام شکیبا، منتقد سینما، شاعر طنزپرداز و مجری تلویزیون است که علاوه بر نوشتن مطالب طنز برای سایت‌ها و مجلات گوناگون، تاکنون چند کتاب مستقل نیز به چاپ رسانده ‌است، از جمله: دو تخم مرغ در مه (طنز سینمایی)، صفحه آخر، در دوردست عقل، گردوی چهارگوش و شعر طنز امروز ایران گزیده اشعار طنز معاصر ایران از شاعران مختلف. این طنز پرداز و کارشناس ادبی را البته عموماً با دنیای مجری‌گری می‌شناسند. وی به عنوان مجری کارشناس در قند‌پهلو (به عنوان داور برنامه) حضور داشت که شاید بتوان گفت به خاطر جذابیت‌هایی که در این برنامه وجود داشت همچنین زمان پخش و سلسله‌وار بودن آن مطمئناً از مشهورترین برنامه‌هایی است که شکیبا در آن حضور یافته است، اما وی در برنامه‌هایی چون خوبی از خودتونه، چه خبر از جزیره؟ من و صبا یهویی (رادیو)، شبکه ما و مسابقه ثانیه‌ها هم به عنوان مجری حضور داشته است.
یکی از برنامه‌هایی که شما در اجرای آن نقش داشتید و حتی جزو داوران آن هم محسوب می‌شدید برنامه «قند‌پهلو»‌ بود که به شعر طنز می‌پرداخت. به نظر شما آیا برنامه «قند‌پهلو» برنامه‌ای موج‌ساز و تأثیرگذار بود؟
ما در برنامه تلویزیونی «قندپهلو» به ادبیات محض نپرداختیم، با تفنن در حوزه ادبیات بودیم، نه ذات واقعی ادبیات. بحمدالله این برنامه خیلی‌ها را به ادبیات علاقه‌مند کرد. به نظرم امتیازی که برنامه «قندپهلو» داشت ایجاد رفتار فرهنگی مناسب بود.

** روضه حضرت رقیه(س) مسیر زندگی فیروز را تغییر داد
هر چه خوبان همه دارند را فیروز حمیدی‌زاده یک‌جا در وجودش داشت. در کنار برادر شهید، هنرمند و ورزشکار بودن، شجاعت، دست‌ودلبازی و مهمان‌نوازی را بگذارید تا از مجموع این ویژگی‌های شخصیتی به نام شهید حمیدی‌زاده برسید؛ شهیدی که لحظه لحظه زندگی‌اش ماجراهایی خواندنی دارد. این شهید 38 ساله بجنوردی، دی ماه سال گذشته برای دفاع از حریم اسلام راهی سوریه شد و 25 روز بعد در دوازدهم بهمن در جریان عملیات آزادسازی منطقه نبل و الزهراء به شهادت رسید. از این شهید بزرگوار سه فرزند پسر به نام‌های رضا، مرتضی و مجتبی به یادگار مانده است.
همسر شهید سوسن رمضانی در گفت‌وگو با «جوان» از ابعاد شخصیتی و دلایل شهید برای اعزام و رفتن به سوریه می‌گوید. روحیه شهادت‌طلبی و فداکاری را از همان زمان داشتند؟ بله، این روحیات را داشتند و خودم هم چنین حال و هوایی داشتم. هر دویمان روحیاتمان از لحاظ مذهبی در یک سطح بود، حالا ایشان بهتر و باکیفیت‌تر بود. فکر شهادت را از زمان حضور در نیروی انتظامی در سر داشت. بعدها می‌گفت آرزوی شهادت در دلم مانده است. زمانی که می‌خواست به سوریه برود گفت وقتی برگشتم عضو سپاه می‌شوم. می‌گفت دوستی نوار کاستی درباره حضرت رقیه(س) به من داد و از آن به بعد راهم عوض شد و کلاً تغییر کردم. 16، 15 سال داشت و تازه عضو بسیج شده بود که این نوار کاست به دستش می‌رسد و راهش را با همان نوار کاست پیدا می‌کند. روحیات شاد و مذهبی‌ای داشت.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131

اطلاعات تکميلي

خواندن 696 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار