دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 22:56

گفتمان انقلاب اسلامی موج اسلام خواهی را در جهان پدید آورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که گفتمان انقلاب اسلامی مطابق با فطرت پاک انسانها است روز به روز به تعداد افرادی که نسبت به آن گرایش پیدا می کنند افزایش می یابد و این موج اسلام خواهی به خوبی در صحنه های بین المللی نمایان است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر عصر دوشنبه در دیدار با مدیر حوزه های علمیه خواهران در قم افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل توجه گسترده مردم به مقوله دین، تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه آموزش معارف اسلامی به خصوص در بخش خواهران بسیار نمایان شد و با تلاش های صورت گرفته امروز حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور نخبگان بسیاری را برای ترویج احکام الهی پرورش داده است.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تحصیل خواهران در رشته های مرتبط با علوم اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ریل گذاری های خوبی برای توسعه زیر ساخت های حوزه های علمیه خواهران انجام شد.
این مسئول ادامه داد: حوزه علمیه خواهران با اطلاع رسانی و ایجاد شفافیت در جریان عملکرد خود تعامل خوبی با نهادهای فرهنگی کشور برقرار کرده است که این مساله باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های بالای حوزه های علمیه، انتظار مجلس از آن برای توسعه گفتمان دینی و از طرف دیگر تلاش برای ترویج گفتمان دینی در چارچوب انقلاب اسلامی، بیش از حدِ موجود است.
وی با اشاره به این که امروز پرچمی را در دنیا به دست گرفته ایم که انتظارات گسترده ای را در جهان اسلام ایجاد کرده است، افزود: آن پرچم این بود که دین توانایی پاسخگویی به همه سوال های بشر را دارد و راه برون رفت مشکل های موجود بازگشت به دین است؛ موج اسلام خواهی و گرایش به گفتمان دینی در همین چارجوب قابل تبیین می باشد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی فرصت های زیادی را برای تحول ایجاد کرده است اما وجود برخی مشکل ها راه را برای رسیدن به نقطه مطلوب دور کرده است.
پژمان فر گفت: حوزه علمیه می تواند در مسائل تخصصی از جمله تحول در علوم انسانی راهگشا باشد و این موضوعی است که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
وی بیان کرد: علت حضور نداشتن برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی در این دیدار، حضور آنها در هیات رئیسه مجلس و هم چنین مشغله کاری آنها برای تدوین برنامه ششم توسعه است که با تلاش های صورت گرفته قرار است کار بررسی این برنامه در کمیسیون تلفیق تا هفته آینده به پایان رسد.
وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه قبل از بودجه به صحن مجلس خواهد آمد و به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.
حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان و نایب‌ رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حضور زنان در عرصه تبلیغ دین به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد اما پس از انقلاب راه برای حضور جدی خواهران در عرصه های فقهی به نحو چشمگیری باز شد.
وی بیان کرد: لازم است بر نحوه مدیریت جلسه های مذهبی توسط خواهران نظارت های لازم صورت گیرد چرا که در مواردی مشاهده شده است برخی از افراد با استفاده از موقعیت به وجود آمده برخی مسائل دینی را به اشتباه برای مخاطبان خود در جلسه بیان می کنند و این می تواند آسیب های جدی را به وجود آورد.
وی ادامه داد: بهترین مکانی که می تواند با پرورش مادران عالم جامعه ای سالم را رقم زند، حوزه علمیه خواهران است که باید در این راستا حوزه فعالیت های خود را روز به روز گسترش دهد.
سالک گفت: مدیریت فضای مجازی موضوع مهم دیگری است که لازم است حوزه علمیه خواهران در آن حضور چشمگیری داشته باشد.
وی افزود: تقویت زیرساخت های فرهنگی از جمله حوزه های علمیه از مهمترین سیاست های کمیسیون فرهنگی مجلس است که با نگاه کارشناسی دنبال می شود.
سالک ادامه داد: حوزه های علمیه باید نسبت به عملکرد خود آسیب شناسی لازم را داشته باشند و برای رفع مشکل های موجود برنامه ریزی کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از 348 ماهواره فعال در دنیا 117 ماهواره در ایران قابل رویت است، بنابراین لازم است با مدیریت صحیح فضای رسانه ای و جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان از امکانات و فناوری های روز برای بیان حقایق و معارف دینی استفاده کنیم.
سالک افزود: حضور نخبگان و ارتباط مدیران حوزه با آنها برای گسترش معارف اسلامی در سطح جامعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
وی ادامه داد: حکومت اسلامی به نظام های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی خاصی احتیاج دارد و اگر این مسائل در حوزه های علمیه و از جمله حوزه علمیه قم حل نشود، نظام اسلامی با مشکل رو به رو می شود.
سالک گفت: حوزه علمیه قم باید یک کتاب منسجم که معرفی کننده اسلام ناب باشد را تهیه و آن را در اختیار سفیران ایران در کشورهای مختلف جهان قرار دهد تا از آن برای معرفی انقلاب اسلامی استفاده کنند.
وی افزود: استادان حوزه های علمیه باید با مراکز علمی اهل سنت ارتباط موثرتری برقرار کنند چرا که از این طریق، زمینه تعامل مکاتب مختلف اسلامی فراهم می شود.
وی با اشاره به این که حوزه علمیه باید به فکر پرورش 70 هزار امام جماعت باشد، ادامه داد: تربیت امامان جماعت آشنا به معارف اسلامی و مبانی انقلاب برای مساجد مختلف کشور به خصوص مساجدی که امام جماعت ندارند از جمله کارهای مهم برعهده حوزه های علمیه است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای حضور پر رنگ تر روحانیان در عرصه های سیاسی و اجتماعی باید مدرسه ای با ظرفیت 170 طلبه و بالاتر در قم تاسیس شود و در این مدرسه طلبه ها در کنار فراگیری علوم دینی با قوانین و مقررات حکومتی آشنا شوند تا بتوانند در آینده در نهادهای مختلف نظام اسلامی خدمت کنند.
وی افزود: مجلس بر اساس وظیفه ذاتی خود به دنبال ارتباط با حوزه ها و علماست تا از نظرهای آنها برای مدیریت فرهنگی کشور استفاده کند.
سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: در زمینه آموزش دینی زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های خوبی انجام شده است، چرا که جامعه به این زنان مبلغ نیاز دارد تا بتواند به رسالت تبلیغی خود در داخل و خارج از کشور عمل کنند.
وی بیان کرد: در عصر ارتباطات ما نیز باید بتوانیم اندیشه های خود را از طریق رسانه های نوین و فضای مجازی بیان کنیم و در این راه حضور حوزه های علمیه در صحنه بسیار اهمیت دارد.
ذوالقدر ادامه داد: باید زمینه حضور زنان طلبه در محیط های علمی فراهم شود چرا که شکاف میان حوزه و دانشگاه به نفع نظام اسلامی نیست.
ذوالقدر گفت: اقدام های حوزه های علمیه برای صادر کردن انقلاب اسلامی از طریق نهادهایی همچون جامعه المصطفی به سایر مناطق عالم بسیار با اهمیت و راهگشاست.
وی افزود: نظارت مناسب بر عملکرد طلبه ها و تشویق آنها برای برقراری ارتباط با جوانان از شکل گیری بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.
سید صادق طباطبایی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: در سطح کشور رویکرد به دانشگاه و علم با کاستی مواجه شده است اما باز اشتیاق برای تحصیل در حوزه های علمیه به خصوص در بخش خواهران با استقبال روبه رو است.
وی بیان کرد: نکته مهمی که به نظر می رسد باید با جدیت بیشتری در حوزه های علمیه دنبال شود، مساله کادرسازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است، در آینده ای که برای نظام ترسیم شده است برای حضور جوانان انقلابی و افراد دلسوز راهکاری اندیشه نشده که لازم است این مساله مورد بازنگری قرار گیرد.
طباطبایی افزود: باید حضور روحانیان موثر در شهرهای مختلف کشور ارتقا پیدا کند و در این زمینه راهکارهایی برای بازگشت روحانیان تحصیل کرده در حوزه های علمیه به شهرهای خود فراهم شود.
وی ادامه داد: باید در تصویب قوانین نگاه حداقلی را کنار گذاشت و نگاه حداکثری داشت؛ نقش حوزه های علمیه در مجلس با توجه به این چهره های برجسته باید بسیار بیشتر از این باشد و این نیازمند تقویت سازوکارهایی برای تعامل هرچه بیشتر حوزه با مجلس است.
همچنین طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: با توجه به این که زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و وظیفه مادری و تربیت فرزند را برعهده دارند، بنابراین باید در حوزه و دانشگاه دروسی را فرا گیرند که آنها را در انجام وظایف اجتماعی خود یاری دهد.
وی بیان کرد: در حال حاضر 17 زن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و آنها به دنبال تصویب قوانین بر اساس اسلام و دور از افراط و تفریط هستند و می کوشند قوانین خوبی در حوزه زن و خانواده تدوین کنند.
وی با اشاره به این که مسائلی که توسط روحانیان در بین آحاد جامعه منتشر می شود بسیار موثر واقع می شود، ادامه داد: دستگاه های ارتباطی و رسانه ای همچون صدا و سیما می توانند با فراهم کردن زمینه حضور کارشناسان دینی، در مقابل بحران های اجتماعی از جمله فروپاشی خانواده ها حضور داشته باشند.
احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: تحول در حوزه های علمیه و کاربردی کردن علوم اسلامی از شاخصه های مهمی است که باید مورد توجه مسئولان حوزه قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم ساده زیست بودن طلبه ها، بیان کرد: جوانانی که وارد حوزه های علمیه می شوند اگر هدفمند تربیت شوند می توانند به بسیاری از مشکل های جامعه پاسخ مناسب دهند.
وی ادامه داد: جای پژوهش در حوزه های علمیه خالی است و طلبه ها باید به سمت پژوهش محورشدن حرکت کنند.
جمشید جعفر پور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: مطالبه و توقعی که از حوزه های علمیه می رود این است که در جهان امروز بحث نظریه پردازی را دنبال کند.
وی ادامه داد: نظریه پردازی هایی که در حوزه علمیه انجام می شود باید قابلیت عرضه به جهانیان را داشته باشد و حوزه ها باید بتوانند قوانین مبتنی بر اسلام را جهت اجرا در کشور ارائه کنند.
وی افزود: حوزه در برنامه ریزی و جهت گیری مستقل است اما در مساله پشتیبانی و ارائه سخت افزارهای لازم دولت وظیفه دارد از حوزه ها حمایت کند.
حجت الاسلام مهدی شیخ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: حوزه از قدیم، تربیت محوری را اساس کار خود قرار داد، قداست جایگاه علم و استاد و این که طلبه ها می توانستند به راحتی سوال های خود را بپرسند و پاسخ خود را دریافت کنند.
وی بیان کرد: باید مراقب سرمایه های حوزه بود تا به دلیل توسعه نظام آموزشی اخلاق و سلوک رفتاری در حوزه ها آسیب نبیند.
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر دیدار و گفت وگو با شماری از مراجع تقلید و علما از برخی مراکز و نهادها نیز بازدید کردند.
7405
شبد * خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش

اطلاعات تکميلي

خواندن 794 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار