چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 20:36

سه اثر پارلمانی کتابخانه مجلس رونمایی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عصر امروز از سه اثر پارلمانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی شامل کتاب وکالت ایرانی، رجال و مقامات نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران و اسناد فرقه دموکرات آذربایجان به روایت دیگر رونمایی شد.
به گزارش ایرنا از خانه ملت، آیین رونمایی از سه اثر پارلمانی در یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه در ساختمان مشروطه برگزار شد.
در ابتدا محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکزی ملی، فرهنگی و مرجع در سطح بین الملی محسوب می شود، گفت: در این مرکز نسخه های خطی، مدارک، اسناد و غیره در اختیار پژوهشگران و دانش پژوهان قرار می گیرد.

**تهیه تاریخ جامع پارلمان یکی از ماموریت های مرکز اسناد
وی با بیان اینکه نمایندگان می توانند با مراجه به این مرکز از خدمات ارائه شده بهره مناسب ببرند، اظهار کرد: باید اذعان کرد یکی از ماموریت های این مرکز، تهیه تاریخ جامع پارلمان است، از این رو زا همه نمایندگان درخواست داریم نوشته های خود را در اختیار مجموعه قرار دهند تا در این راستا گام مناسبی برداشته شود.
مجیدی با اشاره به اینکه از زمان آغاز ماموریت‌اش در کتابخانه و مرکز اسناد مجلس بیش از یک سال می گذرد و این مجموعه همانند سایر دستگاه ها با مشکل مالی مواجه بوده است، ادامه داد: بر این اساس از تمام ظرفیت ها استفاده شد تا طرح هایی که در گذشته آغاز شده بود به اتمام برسد زیرا امکان در دست گرفتن طرح جدید نبود.
وی با بیان اینکه در یک طرح بزرگ بیش از 12 هزار برگ یادداشت و سند در اختیار مجموعه قرار گرفته است، افزود: نباید فراموش کرد که عمر کاغذ محدود است و هم اکنون یکی از مشکلات موجود کمبود فضا است لذا امیدواریم شاهد گشایش ساختمان جدید مرکز اسناد باشیم.
رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به کتاب وکالت ایرانی اثر حسن سبحانی، خاطرنشان کرد: اثر آقای سبحانی به نوعی الگویی برای همه افراد است زیرا با این اقدام امور مستند سازی شده و پژهشگران کنونی و آینده می توانند بدون برداشت اشتباه از تاریخ معاصر نسبت به پژوهش بپردازند.

**لزوم معرفی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس به مجامع فکری، حوزوی و دانشگاهی
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نیز در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از اسناد مورد استفاده قرار نمی گیرد و در این میان متفکران زیادی برای پژوهش به دنبال این اسناد هستند، گفت: باید اسناد موجود در کتابخانه و مرکز اسناد به جامعه معرفی شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی با بیان اینکه اولین قدم برای ایجاد رشد و فعال کردن کتابخانه و بهره گیری از مرکز اسناد مجلس معرفی آن به مجامع فکری، حوزوی و دانشگاهی است، اظهار کرد: باید این اسناد به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد زیرا در احادیث نیز بر نشر علم تاکید شده است.
وی با اشاره به اینکه رشد جامعه به تبادل های علمی بستگی دارد، ادامه داد: کتابخانه و مرکز اسناد مجلس یکی از مراکز بی بدیل فرهنگی به حساب می آید؛ در گذشته اعلام شد که خانواده ها در صورت در اخیتار داشتن کتب و نسخ قدیمی آنها را در اختیار مرکز اسناد بگذارند لذا پس از این مهم، مجموعه ای از کتاب های مختلف تهیه شد که حتی برخی از جاسوسان به دنبال آنها بودند؛ در آن زمان با وزارت اطلاعات هماهنگی صورت گرفت کسانی که به دنبال اسناد هستند تحت مراقبت قرار بگیرند.
تقوی با بیان اینکه در هر مناسبتی باید بهره لازم برای معرفی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس برده شود، تصریح کرد: مثلا در روز مجلس باید ظرفیت های این مجموعه به همه اطلاع داده شود.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه کتابت یک امر ارزشمند بحساب می آید، اظهار کرد: بسیاری از افراد دارای اطلاعات هستند ولی نمی توانند آن را به رشته تحریر و کتابت بیاورند.
وی گفت: به نظم کشیدن افکار علمی، نشر علم، ایجاد حلقه اتصال بین گذشته و آینده و جلوگیری از فراموشی از نتایج مثبت کتابت است.
تقوی با بیان اینکه در کتاب وکالت ایرانی امور مربوط به یک نماینده عنوان شده است، ادامه داد: باید برای هر دوره از مجلس شورای اسلامی چنین کتابی تهیه شود زیرا یکی از رسالت های کتابخانه و مرکز اسناد بیان فعالیت های همه نمایندگان است.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه روند کاری مجلس شورای اسلامی باید تحلیل شود، تصریح کرد: هم اکنون انباشت قوانین وجود دارد و برخی هم قابل اجرا نیست؛ در این میان باید توجه داشت که نظارت بر قوانین نیز اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان نباید نگاه بخشی به امور داشته باشند و باید نماینده همه ملت باشند نه اینکه مثلا رییس کمیسیونی امکانات را به سمت منطقه خود بکشاند، افزود: نماینده برای قانون گذاری و تهیه قوانین محکم معرفی شده تا مشکل کل کشور را حل کند نه اینکه مشکل یک نفر و فقط مراجعه کنندگان را برطرف کند.
تقوی با بیان اینکه هم اکنون حواشی و خرج برخی مدیران بیشتر از بهره آن‌ها است، اظهار کرد: باید اذعان کرد در نظام اداری به مدیران نمره داده نمی شود.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ضمن اشاره به اینکه حسن سبحانی، نویسنده کتاب وکالت ایرانی فردی فعال و کم توقع در دوران نمایندگی اش بوده است، خاطرنشان کرد: وی فردی اخلاق مدار و منظم بود.

**انتشار 437 عنوان کتاب طی سالهای گذشته/عدم افزایش اعتبارات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس در بودجه
در ادامه معاون پژوهش و آموزش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس شورای اسلامی آغاز شده است، گفت: باید اذعان کرد در طول سالیان گذشته 437 عنوان کتاب توسط مرکز پژوهش ها منتشر شده و 60 کتاب دیگر نیز دردست چاپ است.
سید محمدعلی احمدی ابهری با بیان اینکه احیای نسخ و رساله های خطی بخشی از ماموریت های این مجموعه تلقی می شود، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون 41 عنوان کتاب در خصوص سند پژوهش، 28 عنوان کتاب مرتبط با پارلمان و 8 عنوان کتاب مرتبط به نسخه شناسی در به چاپ رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که بودجه و اعتبارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس مطابق روند افزایش بودجه سالانه سایر دستگاه ها در بودجه عمومی درنظر گرفته نمی شود که نیاز به توجه بیشتر است.

**برای نگارش کتاب وکالت ایرانی هیچ خودسانسوری صورت نگرفته است
حسن سبحانی نویسنده کتاب وکالت ایرانی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه از دوران جوانی اش علاقه به فعالیت در احزاب را داشته است، گفت: با توجه به حاکمیت نظام اسلامی و علاقه زیاد به تحقق آرزوی دیرینه خودم، اما به همواره در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مستقل عمل کردم.
وی با بیان اینکه همواره در دوران نمایندگی با تفکری تکلیف گرا، مستقل و قائل به رعایت عدالت امور را پیگیری کرده است، اظهار کرد: بر این اساس در نگارش کتاب وکالت ایرانی هیچ خودسانسوری و ملاحظه ای صورت نگرفته است.
سبحانی با اشاره به اینکه 12 سال دوران نمایندگی را در اتاق شیشه ای قرار داده است، افزود: این کتاب روایت گر روند حضور در 1248 جلسه مجلس در طول 12 سال است که فقط برای یکبار با تاخیر در جلسه حاضر شده ام.
وی با بیان اینکه در دوران نمایندگی 809 بار سفر به روستاهای حوزه انتخابیه داشته است، ادامه داد: برای تدوین تمام موارد مذکور 9 سال زمان گذاشته شده است تا تصویری واقعی از 4383 روز نمایندگی مستقل ارائه شود.
نویسنده کتاب وکالت ایرانی با اشاره به اینکه دیدگاه های مختلف، رویکردها، اظهارنظرها، مراجعات، مکاتبات، ملاقات ها و غیره در کتاب وکالت ایرانی ذکر شده است، تصریح کرد: در این کتاب متن ها با همان اشتباهات ویرایشی منتشر شده تا در این 14 هزار صفحه کتاب، رعایت امانت صورت بگیرد.
در پایان، از کتاب وکالت ایرانی اثر حسن سبحانی، رجال و مقامات نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران اثر منوچهر نظری و کتاب اسناد فرقه دموکرات آذربایجان به روایت دیگر اثر هادی هاشمیان با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد.
سیام**6084**1449*تنظیم:امیر خان زاده*/انتشار:امیر کاردان راد

اطلاعات تکميلي

خواندن 764 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب