دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 19:49

نکوداشت عالمان واندیشمندان، نکوداشت نقش علم در جامعه بشری است/متاسفانه عرصه سیاست و رسانه ای کشور اخلاق مدار نیست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون حقوقی رییس جمهوری درمراسم نکوداشت دکترسیدعزت‌الله عراقی، وی را از سرمایه‌های بزرگ اجتماعی کشور درعرصه علم و دانشگاه توصیف کرد وگفت: نکوداشت عالمان و اندیشمندان درحقیقت نکوداشت نقش علم در جامعه بشری است.
به گزارش ایرنا نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری دراین مراسم که روز دوشنبه دردانشگاه حقوق و سیاسی دانشگاه تهران برگزارشد، اظهارداشت: علم اگر چه ذاتا از جنس نور است و نور احتیاج به تکریم ندارد، اما نگاهی دقیق‌تر به نقش علم، در کلام معصومین و منطق قرآن، نشان می‌دهد که علم، آنگاه ارزشمند می‌شود که در خدمت عقل و خردورزی قرار بگیرد.
وی افزود: اگر انسان عاقل به نور و هدایت مجهز باشد، جامعه را روشن کرده و خودش نیز در روشنایی حرکت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: گرفتاری جامعه بشری از دو عامل نشأت می‌گیرد یا تعقل در آن انجام نمی‌شود و یا ابزار عقل و خرد در آن به نور دانش و علم مجهز نیست این در حالی است که جمع این دو عطیه الهی می‌تواند انسان و جامعه انسانی را زیبا کند.
معاون حقوقی رییس جمهوری اضافه کرد: در کلام بزرگان دین بویژه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) عمدتاً بر پیوستگی علم و عمل تأکید شده و در این بین رابطه علم و اخلاق مورد تأکید بیشتری قرار داشته است.
انصاری با اشاره به روایتی از پیامبراسلام (ص) گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید یک نفر عالم و دانشمند برای مقابله با ابلیس و پلشتی و پلیدی از هزار عابد مؤثرتر است و این بدان معناست که اگر جامعه‌ای به دنبال ابلیس‌زدایی و ظلمت‌زدایی است باید به عالمان خود پناه ببرد و در جامعه باید علم و عالم، مورد تکریم باشد.
معاون حقوقی رییس جمهوری با تجلیل از مقام علمی و سجایای اخلاقی دکترعزت‌الله عراقی، اظهارکرد: این عالم بزرگوار نورعلم را با نورعمل و اخلاق در حد اعلا در آمیخته است و به همین سبب مصداق عالمانی شده که انسان را به یاد خدا و ارزش‌های متعالی انسانی می‌اندازد. تواضع و فروتنی این استاد و احترام نهادن به اندیشه شاگردان و پرورش روح و روان آنها در کنار افزایش دانش آنان از خصلت‌های ارزشمند این استاد است.

** متاسفانه عرصه سیاست و رسانه ای کشور اخلاق مدار نیست
انصاری درادامه اخلاق را گوهرکمیاب جامعه امروز دانست و گفت: متأسفانه عرصه سیاست و رسانه‌ای کشور اخلاق‌مدار نیست و برای اصلاح عرصه رسانه و برخی جلوه‌های بداخلاقی سیاسی موجود درجامعه باید کار و طرحی نو درانداخت و در این راستا جامعه حقوقدانان کشور مسئولیت سنگین‌تری نسبت به دیگران بر دوش دارند.
معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: حقوقدانان در جامعه اسلامی نقش سوزنبانان و نگهبانان مسیر حرکت قطار جامعه به سمت ارزش‌های متعالی هستند.
انصاری تاکیدکرد: باید اساتید بزرگ حقوق و جامعه حقوقدانان کشور برای سوق دادن جامعه به سمت اخلاق سیاسی و مدارای سیاسی، تلاش مضاعف و جهادگونه‌ای مصروف کنند. اینکه امروز به طور سازمان‌یافته تمام مبانی اخلاقی با اقدامات مجرمانه شکسته می‌شود و حریم خصوصی افراد، حرمت بزرگان و عوامل مؤثر در وحدت ملی، به چوب حراج سپرده شده است، فضای نامطلوبی را بوجود آورده که لازم است همگان در اصلاح آن تلاش کنیم.
معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: امروزمجموعه‌ای به دستم رسید که برگرفته از یک خبر نادرست توسط گروهک تروریستی منافقین در دهه 60 علیه برخی از چهره‌های نظام بود که یکی از روزنامه‌های وقت رژیم صهیونیستی آن را بازتاب داده بود و امروز به نام دفاع از ارزش‌های اسلامی تولید مشترک منافقین و رژیم صهیونیستی در تیراژ وسیع به عنوان کتاب اهدایی برای افراد مختلف فرستاده می‌شود و در سایت برخی از مدعیان ارزش‌ها منتشر می‌گردد.
وی افزود: امروز حرمت برخی افراد به نام دین به قربانگاه می‌رود، لذا دفاع از حقوق شهروندی و توسعه آن و دفاع از کرامت انسانی نیاز مبرم جامعه است و سرداران عرصه دفاع از اخلاق، جامعه حقوق کشور و حقوقدانان هستند.
معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دکتر عراقی از حقوقدانان دردمندی است که درد جامعه برایش مهم است، اینکه صرفاً عالمی در هر رشته‌ای بر علم مسلط بوده و درد جامعه برایش موضوعیت نداشته باشد، قطعاً مطلوب اسلام نیست.
به گفته وی، عالمان دردمندی همچون امام راحل(ره) ، بهشتی، مطهری، شریعتی و دیگر بزرگان با ابزارعلم و تکیه بر دردمندی و تعهد، دردهای جامعه را شناخته و برای رفع آن از جان و حیثیت خود مایه می‌گذارند و خوشبختانه امروز جامعه حقوقی ما از عالمان شجاع و دردمند بسیاری برخوردار است.

**هفته آینده از منشور حقوق شهروندی رونمایی می شود
انصاری خاطرنشان کرد: با همت بالای رییس‌ جمهور و همراهی حقوقدانان کشور در آستانه رونمایی از منشور حقوق شهروندی که مجموعه بسیار جامعی را شامل می‌شود، هستیم و این منشور هفته آینده در مراسمی رونمایی خواهد شد و امیدوارم گام مهمی در عرصه نهادینه کردن مباحث حقوقی در کشور باشد.
معاون حقوقی رییس جمهوری در این مراسم لوح سپاسی به دکترسید عزت‌الله عراقی اهداء کرد.
اجتمام/1724/7268
دریافت کننده: مهنازبیرانوند * انتشاردهنده: حسین فتح الهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 706 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار