دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 18:29

وحدت ترکیه و ایران امنیت منطقه را تضمین می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رهبر شیعیان ترکیه گفت: وحدت هرچه بیشتر ترکیه و ایران دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته و امنیت منطقه را تضمین می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شیخ صلاح الدین یوز گوندوز، عصر دوشنبه در اولین سمپوزیوم بین المللی وحدت و اخوت اسلامی در اردبیل افزود: اتحاد ایران و ترکیه کشورهای سوریه ، لبنان ، عراق و یمن را نیز با هم متحد می کند و در این صورت طرح خاورمیانه بزرگ که تقسیم منطقه به کشورهای کوچک ازسوی نظام سلطه می باشد بی اثر خواهد شد.
وی اظهار کرد: اما ایجاد اختلاف بین دو کشور ایران و ترکیه باعث اجرای نقشه دشمن می شود و خوشحالی و خرسندی رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام را در رسیدن به اهدافشان درپی خواهد داشت.
او با بیان اینکه ایران و ترکیه کشورهای قدرتمند و مسلمان منطقه می باشند که می توانند مشکلات منطقه را بدون دخالت دیگران حل کنند ادامه داد :
ارتقای سطح دوستی و صمیمیت بین دو کشور، اسلام و مسلمانان را بیمه می نماید اما خدای ناکرده اختلاف آنها گرفتاری و بدبختی در پی خواهد داشت.
وی یادآوری کرد: با همه اختلاف سلایق در بین مذاهب باید احترام دیگران را نگهداریم تا آنان نیز بطور متقابل به ما احترام کنند و این از سفارش های مهم قرآن مجید است.
وی با اشاره به اینکه هرچند در بین شیعیان و اهل سنت اختلاف سلیقه وجود دارد اما بطور یقین اشتراک های این دو مذهب نیز بیشتر می باشد و باید برای رسیدن به هدف بنیادی و کلی اختلاف ها کنار گذاشته شوند.
امام جمعه شیعیان استانبول افزود: هر فردی که بگوید لااله الاالله و محمدا رسول الله بطور یقین مسلمان است و به خدا و پیغمبراکرم (ص) ایمان آورده است و در قرآن مجید ونیزاز زبان ائمه اطهار (ع) از جنگ های نابجا و تفرقه به عنوان ترفند و شیطنت دشمنان اسلامی و آفت بزرگ مسلمانان یاد شده است.
اوگفت: شیعیان در دنیا به تمام مذاهب به غیر از مذاهب خودساخته و تکفیری احترام و ارزش قائلند و افتخار شیعه در طول تاریخ این می باشد که در آن دستان ائمه و مجتهدانش هیچگاه به خون انسانها آلوده نشده است اما باتاسف بعضی از تکفیری ها با نام اسلام ریختن خون افراد را ثواب می دانند.
وی افزود : مردم ترکیه دوستدار آل محمد می باشند و سنی ، کرد و ترک و همه اقوام و مذاهب در آنجا اهل بیت (ع) را دوست می دارند.
او با اشاره به نحوه و فرآیند تشکیل جامعه شیعیان جعفری در ترکیه گفت: در آن سال ها با محدودیت های بسیار مواجه بودیم و با چندین هزار دلار هم تلویزیون های خصوصی و دولتی ترکیه اجازه نمی دادند حتی با زیرنویس مکان و زمان برگزاری مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعا اعلام شود.
وی یادآوری کرد : اما در سال 2005 در روز تاسوعا و عاشورا در مکانی که جولانگاه بی دینان بود با کمک خداوند متعال و نظر اهل بیت (ع) 300 هزار نفر شیعه و مسلمان تجمع و عزاداری نمودند.
وی افزود: این روند همه ساله با استقبال پرشور مسلمانان و آزادادیخواهان ادامه یافت و مراسم ها باشکوهتر از سال قبل برگزار می شوند و در 72 مسجد آنکارا به یاد تعداد شهیدان کربلا انواع مراسم برگزار می گردد.
به گزارش خبرنگار ایرنا امام جمعه منطقه سنی نشین هشتجین خلخال نیز در این مراسم گفت : قرآن مجید کتاب آسمانی و وحدت است و در آن پروردگار متعال تمام بندگان خود را با همدیگر برادر خطاب نموده است.
حاج شیخ حکمت الله رمضانی افزود: اگر در طول تاریخ و از زمان صدر اسلام تاکنون حماسه هایی ازسوی مسلمانان آفریده شده است در سایه وحدت بوده است.
او با بیان اینکه باید منجی عالم بشریت محور مسلمانان باشد اظهار کرد: همه مسلمانان برادر می باشند چون مسیر ، قبله و اهدافشان یکی است و به همین علت باید به همه برادران خودمان با نگاه رحمت بنگریم.
وی خاطرنشان کرد : با تقدیر از رهبر شیعیان ترکیه گفت : او مجاهدی است که در کشوری دیگر در برابر تمام از خدا بی خبران ایستاد و از اسلام و حقیقت دفاع کرد.
اولین سمپوزیم بین المللی اخوت اسلامی باحضور آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ، اساتید ، دانشگاهیان ، مدیران دولتی و جمعی از کارشناسان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
خبرنگار: مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
/6019/6016

اطلاعات تکميلي

خواندن 772 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار