چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 16:52

آثار علمی آیت الله مصطفی خمینی در تزار فقهای برجسته است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آثار علمی آیت الله مصطفی خمینی در حوزه های مختلف حکمت، اصول، فقه و تاریخ اسلام در حد تراز فقهای برجسته است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله علی اکبر رشاد روز دوشنبه در نشست خبری کنگره بزرگداشت مقام علمی آیت الله مصطفی خمینی افزود: با توجه به پیشنهاد بنیاد تاریخ پژوهی دانشنامه انقلاب اسلامی، تصمیم گرفتیم در سالگرد چهلمین سالگرد آیت الله مصطفی خمینی اول آبان 1396، کنگره ای را برای ترسیم شخصیت علمی و اخلاقی او برگزار کنیم تا به نوعی الگوی نسل امروز و نسل های بعدی باشند.
وی با اشاره به جمله حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «این حادثه از الطاف خفیه الهی بود» در زمان شهادت آقا مصطفی افزود: بعدها معلوم شد شهادت آیت الله مصطفی خمینی بهانه ای برای آغاز انقلاب اسلامی بوده زیرا رژیم شاه تصور می کرد بعد از سرکوب قیام 15 خرداد توانسته شعله انقلاب را خاموش کند اما معلوم شد آتش زیر خاکستر شعله ور است و به اندک بهانه ای روشن می شود و دودمان ستم را به آتش می کشد.

** انقلاب اسلامی مشعل پیش روی مستضعفان و شیعیان است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین انقلاب اسلامی ایران را مشعلی پیش روی مستضعفان و شیعیان دانست و افزود: امام خمینی(ره) با بصیرت ماورایی تشخیص دادند شهادت حاج آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی است.

*** آثار علمی آیت الله مصطفی خمینی در حد تراز فقهای برجسته است
وی در ادامه این نشست در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به برجستگی آثار آیت الله مصطفی خمینی اشاره کرد و گفت: با آنکه آثار او قبل از 50 سالگی نگاشته شده، اما در تمام زمینه ها از فقه و اصول برجسته است. در زمینه تفسیر همین چند جلدی که چاپ شده، تبحر آیت الله مصطفی خمینی را نشان می دهد و در زمینه حکمت و عرفان و تاریخ اهل بیت(ع) نیز مبین علم فراوان این فرزند امام (ره) است.
رشاد با اشاره به شهادت آیت الله مصطفی خمینی نیز افزود: هر چند ماموران رژیم پهلوی و بعثی در عراق عامل شهادت او بودند، استکبار جهانی آن را هدایت می کرد. زیرا تصور می کردند حاج اقا مصطفی، خمینی (ره) دوم و نه تنها فرزند ویاور امام بود.
نویسنده کتاب «الهیات فلسفی» تصریح کرد: متولیان نظام جمهوری اسلامی بعد از 40 سال از درگذشت آیت الله مصطفی خمینی مشغول تمشیت شئون نظام بوده و مجالی برای پرداختن به شخصیت او نبوده، هر چند یکبار در بیستمین سالگرد درگذشت او کنگره ای برگزار شده است.
وی ادامه داد: کنگره را قصد داریم یک روزه و در تهران برگزار کنیم، مگر اینکه در ادامه تصمیم تغییر و غیر از تهران در قم نیز برگزار شود. حوزه های فراخوان کنگره با توجه به جامع بودن شخصیت حاج آقا مصطفی خمینی در حوزه فقه، اصول، تفسیر قرآن، تاریخ اسلام و اهل بیت(س)، مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود.
رشاد تاکید کرد: فراخوان کنگره بزودی منتشر شده و طی آن از دانشمندان، دانشجویان و طلاب می خواهیم در این حوزه ها مقالاتی را ارائه دهند، مقالات در شورای علمی بررسی می شود و مقارن با برگزاری کنگره سه جلد کتاب مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.
نویسنده کتاب «فلسفه اصول» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد بین المللی بودن این کنگره نیز گفت: با توجه به فراملی بودن شخصیت آیت الله مصطفی خمینی احتمالا مقالاتی از دانشگاه ها و حوزه های خارجی نیز به دست ما برسد و در آن زمان تصمیم می گیریم که بین المللی باشد یا نه.
وی در این مورد که برای آشنایی بیشتر همه اقشار جامعه با شخصیت آیت الله مصطفی خمینی طی این کنگره چه تمهیدی اندیشیده اید، افزود: از آنجایی که او شخصیت انقلابی داشتند و جزء پیشگامان مبارزه بودند، بطور قطع این بعد از شخصیت آیت الله مصطفی خمینی باعث می شود مردم عادی نیز به کنگره توجه کنند. ضمنا پیش همایش هایی را در حوزه ها و دانشگاه ها برگزار می کنیم که گروه های مختلف اجتماعی می توانند در آن حضور داشته باشند و مقالاتی که نوشته می شود و باقی می مانند می تواند افراد علاقه مند را برخوردار کند.

** مقام آیت الله مصطفی خمینی به درستی شناخته نشد
موسس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به خصوصیات فردی و مقام علمی آیت الله مصطفی خمینی گفت: او از نظر اخلاقی نمونه بسیار عالی تواضع بود و هرگز رفتار آقازاده ای نداشت.
سید حمید روحانی افزود: از نظر بینش سیاسی هم به قدری دقیق بود که همه جریان های سیاسی را در آن زمان می شناخت و رژیم شاه به همین دلیل او را از میان برد تا در آینده خمینی جوان نداشته باشیم.
مدیر مسئول روزنامه 15 خرداد همچنین به ماجرای درگذشت آیت الله مصطفی خمینی اشاره کرد و گفت: دلایل زیادی وجود دارد که مطمئن به شهادت رسیده اند.
به گزارش ایرنا، آیت الله مصطفی خمینی در یکم آبان سال ۱۳۵۶ در ۴۷ سالگی در شهر نجف به شهادت رسید.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 738 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب