دوشنبه, 22 آذر 1395 ساعت 10:52

کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس راه اندازی می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: پس از تمهید مقدمات مربوط به راه اندازی کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس، امکان بهره مندی به صورت بازدید و دانلود از حدود 15 هزار عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس، برای علاقه مندان فراهم می شود.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، سردار غلامرضا علاماتی در حاشیه بازدید از اداره کل حفظ آثار قم، در سخنانی ارائه خدمات سریع، فراگیر و آسان به آحاد جامعه در خصوص تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس را از جمله ماموریت های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس برشمرد.
وی تصریح کرد: در راستای دسترسی آسان علاقه مندان و کوتاه سازی مسافت، موضوع فعالیت در فضای مجازی و راه اندازی کتابخانه تخصصی دیجیتال دفاع مقدس، از گام های بلندی است که در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به دنبال این است که در راستای ترویج فرهنگ پایداری و ایثار و شهادت و ارائه الگوی مناسب سبک زندگی اسلامی، از تمام ظرفیت سازمان ها و نهادها و نیروهای مسلح در جهت معرفی ایثار شهدا و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و انتقال این روحیه به آحاد جامعه و به خصوص ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران استفاده کند.
وی با اشاره به این که ثبت اسناد و مدارک دفاع مقدس در چهار مرحله شناسایی، جمع آوری، ثبت و پردازش و ساماندهی صورت می گیرد، یادآور شد: در این راستا با همکاری خوب سازمان ها و نهادها به خصوص مراکز لشکری اقدام هایی انجام شده اما هنوز جای کار بسیاری دارد.
وی فعالیت و همکاری استان قم را در حوزه اسناد دفاع مقدس در سطح مطلوب و عالی توصیف کرد و افزود: فعالیت قم در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی حدود 27 هزار رزمنده قمی و دریافت خاطره ها از خانواده های آنها می تواند ضمن استمرار و پیگیری و جلوگیری از خطر تحریف و فراموشی، به دیگر مراکز نیز تسری یابد.
علاماتی انجام مصاحبه و ثبت تاریخ شفاهی حدود سه میلیون ایثارگر در کشور را فضایی گسترده خواند و تاکید کرد: این ماموریت، از اولویت های برنامه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است که همه باید در به سرانجام رسیدن، ثبت اسناد درجه یک تاریخ شفاهی و پیاده سازی آن کمک کنند.
وی حفظ و ثبت آثار ستادهای پشتیبانی در منطقه رزم و یا پشت جبهه را نیز مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: هر یک از دستکاه های کشوری مسئولیت دارند از کارکنان ایثارگر خود، اسناد و مدارک حوزه دفاع مقدس را جمع آوری کنند.
رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس افزود: برای تاریخ شفاهی دستورالعمل هایی داریم و تاکنون کارگاه های کشوری و استانی زیادی نیز در این زمینه بر اساس درخواست متقاضیان برگزار شده است.
وی یادآور شد: برنامه ریزی هایی شده که واجدین شرایط مصاحبه و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سراسر کشور، با برخورداری از نام کاربری ویژه، از امکان آموزش دیجیتالی تاریخ شفاهی برخوردار شوند.
وی در حاشیه بازدید از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، از بخش های آرشیو اسناد مکتوب، فیلم، صوت و تصویر لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) در مرکز حفظ آثار سپاه و بسیج استان نیز بازدید کرد.
1175 / انتشاردهنده: رضا علیمحمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1134 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار