چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 21 آذر 1395 ساعت 19:48

همایش «آناتولی شاهراه تمدن ها» در آنکارا برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آنکارا – ایرنا - همایش «آناتولی شاهراه تمدن ها» با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلانی ایران، دانشگاه بیلکنت و رایزنی فرهنگی ایتالیا در سالن کنفرانس اندیشکده اونام دانشگاه بیلکنت برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رایزن فرهنگی ایران و ایتالیا، شماری از سفرا و دیپلماتهای کشورهای خارجی، اساتید برجسته از دانشگاه های مختلف ترکیه، محققان و تاریخ پژوهان و افزون بر 300 تن از دانشجویان داخلی و خارجی در این کنفرانس شرکت کردند.
پروفسور ایلبر اورتایلی از استادان برجسته تاریخ هنر و تاریخ عثمانی ترکیه که در محافل بین المللی شخصیت علمی شناخته شده ای است، این کنفرانس را افتتاح کرد.
حضور پروفسو ایلبر اورتایلی در این نشست و سخنرانی او به عنوان مورخی که نه تنها در سطح ترکیه بلکه در سطح جهانی هم به عنوان تاریخ شناسی که در حوزه مطالعات عثمانی بسیار شاخص است، بر اهمیت این نشست افزود.
او مناسبات تاریخی فرهنگی عمیق ایران و ترکیه با اروپا را به ویژه در ارتباط با ایتالیا را در میان گذاشت و بر لزوم تحقیق و پژوهش در این حوزه ها تاکید کرد.
او در مورد روابط بین عثمانی ها و ایتالیایی ها گفت: بخش عمده ای از واژگان به خصوص در حوزه های دریانوردی که اکنون در زبان ترکی استانبولی باقی مانده ریشه ایتالیایی دارند. این امر نیز به علت مراودات گسترده ای است که بین حکومت عثمانی و ایتالیا به ویژه با شهرهایی مانند ونیز و جنوا وجود داشت.
او گفت: اکنون در استانبول نیز مکان های تاریخی نام ایتالیایی خود را حفظ کرده اند. مانند برج گالاتا که متعلق به ایتالیایی ها بود.
استادیار علی کالیراد از استاتید و محققان و دانش پژوهان تاریخ از دانشگاه تهران، استاد لوکا زواگنو از اساتید دانشگاه کاپوسکای و نیز استاد محمد کاپاکلی از استاتید دانشگاه بیلکنت مقالات خود را در این همایش ارائه کردند.
علی کالیراد درباره پورتره سلطان محمد فاتح و نگاه او به شرق و غرب را بحث کرد.
لوکا زواگنو که از یک سال پیش در دانشگاه بیلکنت به عنوان استاد میهمان حضور دارد، درباره بیزانس، انتقال پذیری فرهنگی در تاریخ منطقه آناتولی را تشریح کرد.
حسن صفرخانی رایزن فرهنگی ایران در آنکارا نیز که در شکل گیری این همایش نقش آفرینی مهمی داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به استقبال گسترده از ایده تشکیل چنین همایشی با موضوع آناتولی شاهراه تمدن ها، پیشنهاد شده که ادامه این نشست ها به طور دوره ای در ایران، ترکیه و ایتالیا برگزار شود.
دکتر کالیراد بعد از همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: هدف از این جلسه ایجاد گفت و گوی فرهنگی میان سه حوزه تمدنی آناتولی، ایتالیا و ایران بود. ایده اصلی یکی از استادان تاریخ ایتالیا که در دانشگاه بیلکنت تدریس می کند، نشات گرفت.
وی گفت: مقاله ی تقدیمی من به این همایش مقایسه ای بود بین دو اثر تاریخی که راجع به تاریخ عثمانی نوشته شده، یکی از آنها نویسنده اش ایرانی است به نام ادریس بدلیسی از مورخان نامدار اوایل عثمانی.
او کتابی را به نام هشت بهشت نوشته که هنوز آثار خطی بشمار می رود و به چاپ نرسیده است. بدلیسی اسم کتاب را بواسطه اینکه تاریخ هشت پادشاه اول عثمانی است هشت بهشت گذاشته که در آن تاریخ روی کار آمده بودند. این کتاب مهمی است و هشت بهشت در ترکیه هم هنوز چاپ نشده و اثر خطی است و یکی از اساتید دانشگاه تهران در صدد تنظیم و نشر این کتاب می باشد.
او گفت: علاوه بر بدلیسی تاریخ های دیگری از عثمانی توسط تاریخ نگاران ایرانی که به عثمانی مهاجرت کرده اند، نوشته شده که جالب است.
بعداز اینکه عثمانی در زمان محمد فاتح شهر قسطنطنیه، استانبول امروزی را فتح می کنند، یک تاریخ نگار یونانی به نام میخائیل پیلیتوبولوس در آن زمان در دربار یونانی وارد شده و کتابی را در خصوص اقدامات سلطان محمد فاتح می نویسد.
وی در ادامه گفت: آنچه را که وی دستمایه قرار داده این بود که ادریس بدلیسی مورخی که برآمده از فرهنگ و سنت ایرانی است و در دستگاه دیوانسالاری ایران بوده و مهاجرت می کند به عثمانی و از سوی دیگر یک نخبه و یک دیوانسالار یونانی در دستگاه عثمانیان کار می کند، در ارائه خود بررسی کرده که این دو تاریخ نویس موضوع واحد را چگونه پردازش کرده اند.
دکتر کالیراد با اشاره به اینکه در حوزه های ادبی و فرهنگی در روابط بین ایران و ترکیه کارهای خوب و ارزشمندی صورت گرفته ولی در حوزه تاریخ با توجه به عمق روابط تاریخی دو کشور و دو فرهنگ قدیمی، کارهای تحقیقی لازمی صورت نگرفته که امید است همایش علمی در بیلکنت دروازه ای را در این جهت بگشاید.
محمد کاپاکلی استاد دانشگاه بیلکنت هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: هدف ما این بود که همایشی برای تبیین تبادل فرهنگی بین سه حوزه مهم منطقه یعنی آناتولی، ایران و ایتالیا برگزار کنیم که مورد حمایت سفارت ایران و ایتالیا قرار گرفت. این اولین گام بود و قرار شده است گام دوم در تهران و گام سوم هم در ایتالیا برداشته شود.
وی گفت: ما انتظار استقبال گسترده دانشجویان و محققان را از این همایش نداشتیم چون تخصصی بود. اما دیدیم که بیش از 300 نفر در همایش شرکت کردند و بسیاری از حاضرین نیز ایستاده مقالات را استماع کردند.
این استاد ترکیه ای با اشاره به اینکه آناتولی به عنوان زادگاه بسیاری از تمدن ها و جغرافیایی که گذرگاه فرهنگی بین شرق و غرب بوده، بر لزوم خوانشی از منطقه به عنوان راه های قدرتمند فرهنگی در گفت و گوی تمدنی تاکید کرد.
او در سخنان خود بر نقش جاده تاریخی ابریشم به عنوان وصل کننده فرهنگی آن دوران تاکید کرد و گفت: بسیاری از کاروان هایی که از تبریز به ونیز می رفتند از این منطقه عبور می کردند. این کاروان ها صرفا کالا حمل نمی کردند، بلکه ناقل فرهنگ و تمدن نیز بودند.
لوکا زواگنو از اساتید دانشگاه های ایتالیا و بیلکنت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایده این برنامه به دلیل این بود که بتوانیم دیدگاه های مختلف تاریخی و فرهنگی سه حوزه تمدنی مهم منطقه را در کنار هم مطرح کنیم. برای همین ترکیه را انتخاب کردیم. چون ترکیه می تواند یک ایستگاهی باشد برای گرد آمدن این سه دیدگاه. انتخاب بیلکنت هم مهم بود. چون می خواستیم مخاطبان ما به طور مستقیم دانشجویان باشند. پیام این است که درست است در گذشته تنش هایی هم وجود داشته، اما آیا قرار است ما این تنش ها و تفاوت ها را همان طور ادامه دهیم و یا این را به همکاری تبدیل کنیم.
او در خصوص مقاله ای که در این همایش ارائه کرد، گفت: تخصص من در خصوص تاریخ بیزانس است. موضوع اصلی که در این نشست ارائه کردم، یک روایت کلی است که درباره تمدن مسیحی روم شرقی و بیزانس و اقوام دیگر مثل عرب ها و ایرانی ها و بعدها هم ترک ها آمدند این تمدن را تغییر دادند. این در حالی است که من می خواهم بگویم؛ درست است درگیری و جنگ در طول تاریخ بوده است. ایران با روم شرقی جنگید. بعد مسلمانان با روم شرقی جنگ کردند. سپس ترک می آیند و منطقه را فتح می کنند. اما در ضمن این جنگ ها زندگی و تعامل ها ادامه داشته است. من بیشتر می خواستم از این منظر به تاریخ بیزانس نگاه کرده و تاریخ شهر ها را در منطقه بیان کنم.
خاورم/2011**1144خبرنگار: صادق زنوزی* انتشار دهنده: علیرضا جباری

اطلاعات تکميلي

خواندن 1007 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب