یکشنبه, 21 آذر 1395 ساعت 14:56

ابهری: فعالیت‌های پژوهشی در شرایط بسیار مشکل و سخت انجام می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در محضر حجة الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد‌علی احمدی ابهری- معاون محترم پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دبیر «آیین یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌مجلس» هستیم.

وی طی گفتگویی با وب‌سایت کتابخانه مجلس در خصوص اهداف و انگیزه‌های برگزاری این مراسم و برنامه‌های آینده‌ کتابخانه‌ مجلس درباره‌ یک‌صد و دهمین سال تشکیل آن بیاناتی ایراد کرد که توجه خوانندگان محترم را به این مصاحبه جلب می‌کنم.

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه‌های مربوط به یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس

سخن از صد و دهمین سال خدمات علمی،‌ فرهنگی کتابخانه مجلس است. چون بلافاصله بعد از تشکیل اولین مجلس در کشور ما،‌ کتابخانه مجلس هم تشکیل شده است، ‌ما امسال در صد و دهمین سال خدمات کتابخانه‌ مجلس هستیم. در فضای صدودهمین سال، برنامه­هایی را در کتابخانه‌ مجلس اجراء خواهیم کرد.

امیدواریم بتوانیم جلسات نقد و گفتگوی برخی از آثار را در صد و دهمین سال تشکیل کتابخانه مجلس برگزار کنیم و نشست­های مفیدی در زمینه‌ بررسی و تدوین دیدگاه‌های دانشمندان و اساتید راجع به چگونگی و بایسته‌های قانون‌گذاری داشته باشیم و نتایج ارزشمندی را در اختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار بدهیم.

اولین برنامه‌ ما در ذیل برنامه‌های یک‌صد و دهمین سال، برنامه‌ رونمایی از 3 عنوان از آثاری است که در ارتباط با موضوع پارلمان در مرکز پژوهش کتابخانه‌ مجلس آماده و منتشر شده است. نظر جناب آقای دکتر مجیدی ریاست محترم کتابخانه این بود که برای رونمایی این کتاب‌ها نشستی برگزار شود. مخصوصاًًً یکی از این عناوین بنام « وکالت ایرانی »، که مجموعه‌ تجربیات و گزارش فعالیت‌های جناب آقای دکتر حسن سبحانی نماینده‌ محترم دوره‌های پنجم،‌ ششم و هفتم است.

مجموعه‌ «وکالت ایرانی» در 12 جلد همراه با یک مجلد نمایه مجموعاً در  13 جلد منتشر خواهد شد. تاکنون 4 جلد آن منتشر شده است. 4 جلد دیگر آن مربوط به مجلس ششم زیر چاپ است و مجلدات بعدی که امیدواریم که تا نمایشگاه کتاب منتشر بشود.

این کتاب­ها مجموعه‌ بسیار ارزشمندی است، از این جهت که نشان می‌دهد که نمایندگان محترم مجلس چگونه می‌توانند خاطرات، فعالیت‌ها و تجربیات خود را در تاریخ ضبط کنند.

کتاب دوم، کتاب «رجال و مقامات نظام تقنینی جمهوری اسلامی ایران» است که شامل اطلاعات مربوط به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان است. این مجموعه،‌ توسط جناب آقای منوچهر نظری جمع‌آوری شده است و بانک اطلاعات بسیار ارزشمندی به شمار می رود.

کتاب سوم، کتاب «اسناد فرقه دموکرات آذربایجان به روایت دیگر» است که توسط جناب آقای دکتر هادی هاشمیان از مجموعه‌ اسناد کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی،  برگزیده، باز خوانی و منتشر شده است.

مقصود ما از برگزاری مراسم رونمایی این است که به محققین و تاریخ‌پژوهان اطلاع بدهیم که چنین منابع و فعالیت‌هایی را در کتابخانه مجلس داریم. چند میلیون سند در کتابخانه مجلس داریم و می‌توانیم برای استفاده‌ در اختیار محققین قرار دهیم.abbbh

کمبود بودجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس صدمه زده است 

نکته‌ی مهم در این بین این است که عزیزان کارکنان کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی این فعالیت‌های پژوهشی را در شرایط بسیار مشکل و سخت انجام داده‌اند. چند سالی است که بودجه‌ کتابخانه‌ مجلس دچار بی‌توجهی مزمنی شده است و واقعاً هر ساله برای تأمین بودجه‌ فعالیت‌های علمی، این نهاد با مشکلات زیادی مواجه است.

با همه‌ این احوال مجموعه نیروی علمی کتابخانه مجلس همواره فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را به خوبی انجام داده است و کارهای شایسته‌ توجهی را در سابقه و کارنامه این نهاد شاهد هستیم. اگرچه هزینه‌های پژوهشی، هزینه‌های زیادی نیستند و در مقابل بقیه‌ هزینه‌هایی که در مراکز دولتی انجام می‌َشود؛ سهم ناچیزی دارند،‌ اما به هر حال با نبود آن‌ها بسیاری از فعالیت‌ها آسیب می‌بیند و اگرچه غیرت و همت عزیزان ما تا به حال توانسته کارهای پژوهشی بزرگی را به سامان برساند،‌ اما به هر حال این توانایی‌ها بدون بودجه واقعاً به صورت پروژه‌هایی کامل و قابل ثمر‌دهی، آن­گونه که انتظار می رود، نخواهند بود.

امروزه،‌ مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی در کنار بقیه بخش‌ها که با جان و دل به خدمت‌رسانی مشغول هستند در ادامه‌ فعالیت‌های خود تلاش دارد که با وجود کمبود بودجه، انجام کارهای پژوهشی متوقف نشود.

همان‌طور، در شرایطی که در زمینه کمبود شدید بودجه گفته شد، با کمترین امکانات امروز 4 فصلنامه را به طور کامل و مرتب منتشر می‌کنیم.

گفتگو از مجید سائلیabbbh2

قابل توجه است که آیین « رونمایی از سه اثر پارلمانی در یک‌صد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه‌ی مجلس » در روز دوشنبه، 22 آذر 1395،‌ ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر در ساختمان قدیمی و زیبای مجلس شورای ملی سابق واقع در میدان بهارستان برگزار می‌گردد.

اطلاعات تکميلي

خواندن 1149 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار