یکشنبه, 21 آذر 1395 ساعت 13:17

روحانی: تنوع اقوام و مذاهب فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس جمهوری با تاکید بر این که تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیتی بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است، گفت: دائما به وزیران تاکید کرده ام که معیار انتصاب ها شایسته گزینی از همه اقوام و مذاهب باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جمع علمای اهل سنت سراسر کشور با بیان این که مبنای ما شایسته سالاری است، افزود: یکی از وزیران وقتی به من گفت که فردی از اهل سنت را می خواهد به عنوان معاون انتخاب کند، گفتم تردید نکنید.
وی ادامه داد: وزیر نفت یکی از معاونان خود را از اهل سنت منصوب کرد و من تشویق کردم که همه وزرا مسوولان را از اهل سنت انتخاب کنند، وزیر امور خارجه را تشویق کردم که یکی از اهل سنت به عنوان سفیر (سفیر ایران در ویتنام) انتخاب کرده است.
رییس جمهوری همچنین گفت:در سفر اخیر به شرق آسیا به آقای ظریف تاکید کردم و گفتم این کار را تکرار کنید، چرا متوقف کردید.
روحانی افزود: مداوم به وزیر کشور تاکید کرده ام فرماندار و دیگر مسوولان و مدیر کل های استان ها چه مرد چه زن باشند از اهل سنت برگزیند، فرماندار اهل سنت زن هم داشتیم که در حادثه منا به شهادت رسید، در حال حاضر هم داریم.
وی باردیگر تاکید کرد که مبنای ما شایسته سالاری است، هیچ چیز برای ما مهم تر از دستور قرآن نیست که ما را به برادری یعنی عضویت در یک خانواده دعوت کرده است.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما همه اعضای یک خانواده هستیم اگر به سمت اختلاف برویم یعنی لبه پرتگاه، معنای این است که از اصل اسلام و قرآن فاصله گرفته و جدا شده ایم.
روحانی خاطرنشان کرد:اساس قدرت مسلمانان و بویژه مردم ایران وحدت است ، مگر در جنگ تحمیلی هشت ساله مردم کردستان همانند خوزستان مورد تعرض قرار نگرفتند.
اسلامی که ما می شناسیم اسلام رحمت است.
وی تصریح کرد: ما هم در اقوام ،هم در مذاهب ،هم در موضوع جنیست در ایران مشکلاتی داریم که باید رفع شود.

**اقوام و مذاهب تحت لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به عنوان زیبایی دیده شوند
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تبریک میلاد با سعادت نور عالم تاب و اشرف مخلوقات آدم پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) گفت: باید راه و مسیر پیامبر اکرم (ص) اسوه و الگو برای همه مسلمانان باشد.
روحانی افزود: همیشه در میان کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی بودند دو دیدگاه حاکم بوده است، هم در ایران و هم درکشورها دیگر یک تفکر، تفکراقتدارگرایانه مرکزیت بود.
وی همچنین اظهار داشت: مبنای تفکراقتدارگرایانه این است که اقلیت ها را همواره به عنوان مشکل و تهدید تلقی می کند و مسئله تنوع اقوام و مذاهب را به عنوان مسئله امنیتی می بیند و ما وقتی مسئله ای را امنیتی دیدیم، لوازم و تبعات خاص خود را به همراه خواهد داشت.
روحانی ادامه داد: شاید دوره رضاخانی یک چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید قدرت برتر باشد تا کاملا به اقوام دیگر و مناطق مرکزی تسلط قهرآمیز داشته باشد و این مبنایی است که هنوز هم در برخی کشورها دنبال آن هستند.
وی اضافه کرد: مبنای دیگر که وجود دارد این است که اقوام و مذاهب مختلف به عنوان فرصت و مزیت یک کشور بوده و باید از این فرصت برای همزیستی مسالمت آمیز استفاده کرد و همه اقلیت ها از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند و این تفکر هم در برخی کشورها حاکم است.
رییس جمهوری تصریح کرد: مبنای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب این نظریه بوده است که اقوام، مذاهب و تنوع مختلف قومی حتی فرهنگ های کوچک تحت لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت به عنوان زیبایی و نه نقیصه دیده شوند و آنها را بعنوان فرصت دید نه تهدید.
روحانی ادامه داد: با همین مبنا دنبال این بودیم که در مناطق مرکزی که جدا از مسئله قومیت و مذهب دارای مشکلات هستند، چه در مناطق مرکزی اهل سنت یا شیعه، مشکلات مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق مرکزی نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیست و باید تعادل ایجاد شود، طرح های عمرانی بزرگ در مناطق مرکزی ایجاد شود که استفاده آن برای کل کشور خواهد بود.

** یکی از طرح های مهم دولت تبدیل بندرچابهار به بندر ارتباطی بین قاره ای است
رییس قوه مجریه افزود: یکی از طرح های مهم دولت تحول در بندر چابهار و تبدیل به بندر ارتباطی بین قاره ای است و بیشترین تلاش در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.
روحانی یادآور شد: شاید کمتر ملاقاتی با هیات های اقتصادی کشورها داشته ایم که یکی از مسائل مشارکت در بندر چابهار و اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و از زاهدان به سرخس در خراسان جنوبی و در نهایت اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی ، چین، روسیه و اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی سخن به میان نیامده باشد.
وی با بیان این که اگر این بندر فعال و راه آهن آن متصل شود، ثمرات ارزشمندی خواهد داشت، یادآور شد: تلاش دولت سرعت بخشیدن به طرح های استانی و ملی است تا مردم زاهدان و دیگر بخش های استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره مند شوند.
رییس جمهوری ادامه داد: گاز در حال حاضر به برخی از مناطق استان رسیده است و امیدواریم در آینده نزدیک به زاهدان برسد و قولی که در سفر استانی داده شد، اجرایی شود.
روحانی افزود: البته ممکن است قول های سفر استانی به طور کامل اجرا نشده باشد ولی اراده و تلاش دولت این است که برنامه ها اجرایی شود، هر چند اشکال از ما نیست. وی تصریح کرد:کشور به دلیل کاهش قیمت نفت از نیمه دوم سال 93 و سال 94 با کاهش درآمد مواجه شد ولی دولت همواره به مسیر خود ادامه می دهد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برنامه دولت این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی فرهنگی و غنی سازی فرهنگی کشور ببریم .
روحانی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی آنچه بلوچ، کرد، ترکمن و دیگر اقوام به ما می دهد و آنچه از ما بازمی گردد، ایرانیت است که همانند دریاچه ای است که آب های ورود دارد که آن دریاچه را غنی می کند و بعد همگان از آن استفاده می کنیم.
رییس دولت یازدهم اظهار داشت فرهنگ غنی ایران بخش بزرگ آن ترکیب یافته از اقوام و مذاهب مختلف است، مگر از کتاب، تفاسیر و تاریخ اهل سنت و عرفان اهل سنت استفاده نمی کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد امام راحل (ره) از محی الدین عربی و فسوس نام می برند، ما منبع غنی به نام اسلام داریم که دانشجویان شیعه و سنی از آن استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: افتخارات ما هیچوقت بر مبنای مذهب نبوده است و همواره به سعدی و مولانا فخر می کنیم و بحث شیعه و سنی نداریم.
ادامه دارد...
سیام** 1053 ** 1336 خبرنگار: حمید شریفی کیا** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1050 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار