یکشنبه, 21 آذر 1395 ساعت 12:12

لاریجانی:غرب آسیا در بهم ریختگی امنیتی نسبتا شدید بسر می برد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه غرب آسیا در به هم ریختگی به نسبت شدید امنیتی به سر می برد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ،علی لاریجانی روز یکشنبه در کنفرانس امنیتی تهران به ویژگی های منطقه غرب آسیا و خاورمیانه اشاره کرد و اظهارداشت: این منطقه محل تلاقی سه قاره مهم اروپا، آسیا و آفریقا است، آبراه های مهم و دسترسی به آب های آزاد ویژگی دیگر آن است و کانون های اصلی مورد توجه مسلمانان در این منطقه قرار دارد.
رییس مجلس اضافه کرد: به همین دلیل صاحبنظران این منطقه را قلب زمین نام نهاده اند چرکه محل کشمکش های قدرت های بین المللی در ادوار مختلف بوده است و جنگ های گوناگون با رویه های مختلف در این منطقه رخ داد.
لاریجانی یادآور شد: امروز هم کشمکش هایی از جنس متفاوت درآن دیده می شود به طوری که می توان گفت غرب آسیا که قلب زمین نامیده شده امروز در یک به هم ریختگی امنیتی به نسبت شدید به سر می برد.
وی همچنین گفت: قرارداد سایکس -پیکو میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی های قراردادی بر اساس نظم وستفالیایی از یک صد سال پیش تا امروز نتوانست به انضباط امنیتی پایدار منجر شود و نه تنها آرامش خلق نکرد بلکه هم جنگ های پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و هم جنگ های نیابتی که امروز شاهد هستیم و مهمت ر از آنها احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن بی اعتمادی به قدرت ها را در برداشته است.
وی با تشریح ریشه های به هم ریختگی امنیتی در منطقه اظهار داشت: تضاد راهبردی بین قدرت های بزرگ در تفوق قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه با خواست ملت های مسلمان منطقه هر چند دولت ها بازیگری در این مسئله داشته باشند اما ریشه های فرهنگی منطقه برای مسلمانان نه تنها این سلطه گری رژیم دروغین را قابل هضم نمی کند که اصل وجود آن را تحمیلی دانسته و آن را قابل پذیرش نمی داند.
رییس مجلس اشتباه استراتژیک قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای در استفاده تاکتیکی از تروریسم را دومین ریشه و عامل به هم ریختگی امنیتی منطقه ذکر کرد و گفت: این استراتژی در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا درگیر کردن حریف از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد تا اشغال عراق، لیبی و امروز در سوریه یمن وعملا این استراتژی به گسترش تروریسم دامن زد.
لاریجانی بی توجهی به پدیده هوشیاری سیاسی در مردم بخصوص جوانان و بهره جستن از روش های فرسوده قهر آمیز گذشته را دلیل دیگر بهم ریختگی امنیتی در منطقه ذکر کرد و افزود:در ساماندهی نظم جدید این نافهمی هم در نسخه های درمانی قدرت های بزرگ دیده می شود، نظیر کاری در که در افغانستان عراق و لیبی انجام دادند و هم در دولت های منطقه که بدون توجه به پدیده نوظهور هوشیاری سیاسی روش های کهنه را در برقراری امنیت دنبال می کنند.
وی خاطرنشان کرد:توجه داشته باشیم جمعیت این منطقه از 170 میلیون نفر درسال 1970به 500 میلیون نفر در سال 2015 رسیده است و هرم سنی جمعیت منطقه جوان است و این نیروی جوان به دلیل تحصیلات وارتباطات جدید از هوشیاری سیاسی نسبت به سرنوشت خود برخوردار شده و قالب های نو را می طلبد.
عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد:البته علل دیگر نظیر نبود قدرت مسلط ،توسعه نیافتگی از بعد اقتصادی و گسترش فرهنگ افراطی گری نیز موثر هستند باید به این نکته نیز توجه کرد انضباط و آرامشی که قرار بود در پناه قرارداد سایکس پیکو شکل بگیرد از ابتدا دچار سقط جنین شد نتوانست رهاوردی برای امنیت پایدار منطقه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی تهران صبح امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حسام الدین آشنا رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سالن اجلاس سران گشایش یافت.
در این همایش 6 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار می شود که در هر کارگاه آموزشی دو مقاله خارجی و 4 مقاله داخلی ارائه می شود. 150 مقاله کامل و 200 خلاصه مقاله به این کنفرانس ارائه شد که 100 مقاله پذیرش شده است.
در این کنفرانس بین المللی که تا عصر امروز ادامه دارد شرکت کنندگان اصلی آن نیز از مراکز علمی و صاحبنظران و پژوهشگران در حوزه نظم منطقه ای غرب آسیا هستند.
13 مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای برگزاری این کنفرانس امنیتی با یکدیگر همکاری دارند.
ادامه دارد...
سیام **2021**1336 خبرنگار: داود مرادپور** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1122 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار