چاپ کردن این صفحه
شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 16:12

تشییع پیکر شاعر معروف خراسانی در مشهد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پیکر علی باقرزاده شاعر خراسانی متخلص به بقا روز شنبه در مشهد تشییع و پس از طواف در حرم مطهر رضوی در مقبره الشعرای شهر تاریخی توس در محوطه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا استاد باقرزاده در سن 87 سالگی بر اثر ایست قلبی پنجشنبه گذشته، دار فانی را وداع گفت.
در مراسم تشییع این شاعر بزرگ که جمعی از مسئولین اجرایی و شاعران، ادیبان، استادان دانشگاه، هنرمندان و هنردوستان خراسان رضوی حضور داشتند، پیام دکتر عباس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت استاد علی باقرزاده توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد.
در بخشی از پیام مزبور آمده است: درگذشت شاعر آیینی و خیّر نیک‌ اندیش، استاد علی باقرزاده موجب تأثر و تألم شد، این مرحوم از تباری ارجمند و رشد یافته خانواده ‌ای شریف بود و نبوغ و حافظه خویش را از همین تبار به یادگار داشت.
این پیام می افزاید: طبع شیرین او به ویژه قطعات پرمایه و ژرف‌ اندیشانه‌ اش، به گونه‌ای بود که حلاوت را در جان مخاطب می‌ریخت و او را مجذوب خویش می‌ کرد.
در ادامه پیام آمده است: استاد باقرزاده از شیفتگان فرهنگ رضوی بود و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌ الحجج (ع) با سرفرازی می ‌زیست، وی زبان گویا و طبع روان را جز به راه نیکی و راستی به کار نگرفت تا شعر فاخر آیینی بقا یابد و در مسیر نورانی خویش به جریانی سازنده تبدیل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این پیام آورده است: فقدان این نیک مرد برای جامعه ادبی کشور ضایعه ای است جبران ناپذیر و غمی گران، اما شعر پرمایه او و خیراندیشی و اهتمامش به تعلیم و تربیت همواره به یادگار خواهد ماند و نامش را در تاریخ فرهنگ و ادب ایران ‌زمین زنده و جاوید نگاه خواهد داشت.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به همین مناسبت پیامی صادر کرد.
در بخشی از پیام دکتر غلامعلی حداد عادل آمده است: فقدان بی هنگام شاعر توانا شادروان استاد علی باقرزاده، نه تنها برای خراسان که برای ایران بسی دردآور است.
این پیام می افزاید: وی قطعه سرایی را در روزگار ما اعتلا بخشید و معانی سرشار و حکمت آمیز را به آن ارزانی داشت، شعر او از سالها پیش در صفحات کتاب های درسی درج و آویزه گوش نوآموزان و مدارس کشور بود و خود او سالها دوستی با رهبر معظم انقلاب را مفتخر بود.
در ادامه این مراسم سروده هایی در وصف این شاعر خراسانی قرائت شد.
علی باقرزاده شاعر قصیده های روشن آفتاب، در واپسین بیت سروده هایش را نا تمام گذاشت و عصر پنجشنبه به دیار باقی شتافت.
وی در سال 1308 در مشهد به دنیا آمد و در طول دوران تحصیل و زندگی با استادان و بزرگان بسیار رابطه داشت و در بدو جوانی برای آموختن زبان انگلیسی و عربی و برخی تعلیمات دیگر از حضور حاج آقا عابدزاده ، استاد محمد تقی ادیب نیشابوری، حاج شیخ علی اکبر نوغانی و دکتر رسا بهره برد.
استاد باقرزاده نه تنها شاعر که یک خیّر مدرسه ساز، کارآفرین موفق و مدیر نمونه هم بود.
از وی پنج فرزند شامل دو دختر و سه پسر به یادگار مانده است که همه دارای تحصیلات عالیه هستند.
اشعار وی در جرایدی مانند یغما، وحید، مشکوه و مجله فرهنگ و آموزش و پرورش و نیز برخی کتب درسی چاپ و برخی از آنها نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده اند.
همچنین چندین کتاب به نام های لطیفه ها در باب حاضر جوابی های شاعران، تراز یزدی در باب زندگی عبدالوهاب تراز، 10 مقاله در کتاب سال مشهد، چهل حدیث (ترجمه منظوم چهل حدیث رضوی)، یاد مادر، گزیده اشعار ایشان در کتابی به نام نسیمی، دیوان شعر زلال بقا سفر به مسکو و سن پترزبورگ با همکاری دکتر رزم جو ، سفر به مسکو و سیر آفاق در باب سفر به کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا و کتاب بزم محبت پیرامون مدایح ،مراثی و کلمات ائمه اطهار (ع) از جمله آثار باقی مانده از این شاعر است.
3027/7496 خبرنگاران: مریم انجیدنی، آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

اطلاعات تکميلي

خواندن 1069 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب