شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 14:20

استاد معتمدنژاد راه حل مسائل جامعه را در علم ارتباطات می دید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: استاد کاظم معتمدنژاد راه حل همه مسائل جامعه را در علم ارتباطات چه ارتباطات انسانی و چه ارتباط بین نهادهای اجتماعی می دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدامین قانعی راد روز شنبه در مراسم سومین سالگرد درگذشت استاد کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران، خواستار نام گرفتن روز تولد معتمدنژاد (21 اردیبهشت) به نام روز ارتباطات شد و گفت: بهتر است در چنین روزی همایشی در مورد مسائل ارتباطات برگزار شود.
وی معتمدنژاد را یکی از محصولات دوران پساکودتا (کودتای 28 مرداد 1332) دانست و افزود: این کودتا در تاریخ اندیشه ایران و فضای روشنفکری بسیار اثر گذاشته است.
نویسنده کتاب «مشارکت سیاسی و اجتماعی نخبگان» ادامه داد: بعد از کودتا از یک طرف شاهد روح ناامید، زخمی و از طرف دیگر روحی آزرده هستیم که برای ساخت آینده امید دارد و معتمدنژاد نماینده این روح است.
وی اظهار کرد: معتمدنژاد در ساحت علم ارتباطات هم ارتباطات انسانی و هم نهادهای جامعه تلاش کرد و معتقد بود راه حل مسائل جامعه ما در این علم خلاصه می شود.
قانعی راد گفت: بعد از کودتای 1332 جامعه ایران چندپاره شد و برخی راه حل را تقابل این پاره های مختلف و بعضی دیگر ارتباط بین بخش های مختلف می دانستند و معتمدنژاد به ارتباط این بخش ها معتقد بود.
رییس انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به مهاجرت های رشته ای معتمدنژاد از رشته های حقوق و علوم سیاسی به روزنامه نگاری گفت: او در ادامه از یک مفهوم ساده تر روزنامه نگاری به سمت ارتباطات جمعی در ارتباطات اجتماعی و پژوهش در این حوزه رفت.

** معتمدنژاد با عشق کار کرد
باقر ساروخانی استاد برجسته عرصه جامعه شناسی نیز از سخنرانان این مراسم بود و با بیان اینکه برگزاری بزرگداشت برای معتمدنژاد نشان دهنده احترام جامعه به بزرگان خود است، گفت: از سال 1347 معتمدنژاد را می شناسم. او نه تنها فرد نخبه ای بود بلکه با تلاش هایی که کرد در تاریخ ایران ماندگار شد.
وی به برشماری خصوصیات افراد فرهیخته و سرامدان جامعه پرداخت و افزود: یکی از ویژگی های این افراد هدف داشتن در زندگی است و هدف معتمدنژاد بسط دانش ارتباطات بود.
مترجم کتاب «فرهنگ علوم اجتماعی» دیگر خصوصیت انسان های نخبه را استعداد دانست و گفت: معتمدنژاد کاریزما و استعدادی در وجودش داشت و فرزانگی الهی در وجود او دیده می شد، اما از همه اینها مهمتر پردازش استعداد است که او با تحصیلات عالیه در دانشگاه ها و دانشگاه سوربن فرانسه این استعداد را پردازش کرده بود.
وی انگیزه را عنصر دیگری برای فرهیختگی برشمرد و اظهار کرد: یکی از پاک ترین انگیزه ها، روی آوردن به کار بدون توقع و چشمداشت است و استقامت که همه صاحبان اندیشه و قدرت در تاریخ استقامت داشته، با ناسازگاری های زمانه ساخته و به خدایی که راهبر او باشد ایمان داشته اند و معتمدنژاد تمثیل چنین اندیشه هایی بود.
نویسنده کتاب «مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده» همچنین از باور معتمدنژاد بر وجود آزادی در مطبوعات سخن گفت و یادآور شد: وی معتقد بود نباید صبر کرد ابتدا فرهنگ دموکراسی ایجاد شود و بعد آزادی در مطبوعات به دست آید، هر دو باید به تدریج ایجاد شود و وقتی مطبوعات آزاد مسائل را مطرح کردند به تدریج بلوغ انسانی و اجتماعی شکل می گیرد و افراد درست را از نادرست بازمی شناسند.
استاد دانشگاه تهران همچنین عشق به کار را از جمله نعمت ها در وجود معتمدنژاد دانست و اضافه کرد: کسانی که با عشق کار می کنند هرگز پشیمانی، فرسایش و دلمردگی برای آنها معنایی ندارد و حتی مخاطرات موجب افزایش انگیزه آنها می شود.

** معتمدنژاد تدوین کننده نظام جامع رسانه ای
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه نیز گفت: از سومین سالگرد معتمدنژاد چند روزی گذشته است اما ترجیح دادیم این مراسم را با آغاز هفته پژوهش بگیریم چون به نوعی بزرگداشت مقام علمی و پژوهشی معتمدنژاد هم بود.
مهدی فرقانی به تحقیقات معتمدنژاد در زمینه نظام جامع رسانه ای اشاره کرد و افزود: این نظام و متون حقوقی که معتمدنژاد به همراه گروه محققان از سال 1381 در مرکز مطالعات و پژوهش های رسانه ای روی آن کار می کردند هنوز در دولت و مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
به گفته وی، برگزاری مراسم برای بزرگداشت معتمدنژاد به رسانه ای عمومی نیز تبدیل شده و طی روزهای گذشته اصحاب رسانه و خبرنگاران پیگیر برگزاری این مراسم بوده اند.
در این مراسم که در سالن شهید همت دانشگاه دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، شهیندخت خوارزمی از همکاران استاد معتمدنژاد همچنین خانواده آن مرحوم حضور داشتند و در پایان از تندیس وی در اتاقی مختص او در این دانشکده رونمایی شد.
استاد کاظم معتمدنژاد روزنامه‌ نگار و حقوقدان ایرانی، به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه نگاری در ایران داشته به پدر علم ارتباطات ایران شهرت یافت.
وی‌ در 14 آذر سال 92، در 79 سالگی دارفانی را وداع گفت.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1004 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار