چاپ کردن این صفحه
شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 12:40

چهره های مانند مرحوم معتمدنژاد قوام بخش جایگاه علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی چهره هایی مانند مرحوم معتمدنژاد دارد که قوام بخش جایگاه علمی این دانشگاه و معرف آن در عرصه های داخلی و بین المللی بوده اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین سلیمی روز شنبه در مراسم سومین سالگرد درگذشت استاد کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اساتید پایه های اصلی این دانشگاه هستند و می خواهیم با تاسیس موزه ای و‌ نصب یادمان هایی از آنها، این پایه ها را تحکیم‌ بخشیم.
وی ادامه داد: جایگاه هر دانشگاهی به شخصیت های علمی و اساتیدی است که نام آن دانشگاه را در عرصه بین المللی معرفی کرده اند.
سلیمی در این مراسم که در سالن شهید همت دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور جمعی از فرهیختگان برگزار شد، ادامه داد: دانشگاه علامه چهره هایی مانند مرحوم معتمدنژاد دارد که قوام بخش جایگاه علمی این دانشگاه و معرف آن در عرصه های داخلی و بین المللی بوده اند.
وی گفت: موزه ای نزدیک مسجد دانشگاه بزودی ساخته و یادمان هایی از اساتید برجسته زنده و درگذشته این دانشگاه در آن نصب می شود تا بهتر بتوانیم مفاخر دانشگاه را معرفی کنیم.
سلیمی به بحث در مورد رشته ارتباطات و ضرورت تاسیس دانشکده ای جداگانه برای تدریس آن پرداخت و گفت: این سوال امروزه طرح شده که با توجه به تنیدگی رشته های علوم اجتماعی آیا کشیدن دیواری بین این رشته ها لازم است؟ این پرسش در همه دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی مطرح است، در حالیکه دانشمندان به دلیل حوزه های تحقیقاتی بسیار در هم تنیده، جدایی زیادی برای بسیاری از رشته های حوزه علوم انسانی قائل نیستند.
نویسنده کتاب «نگرشی نو به تاریخ روابط بین الملل تا پایان جنگ‌جهانی دوم» تاکید کرد: مفروض ها و دیدگاه هایی که در گذشته علوم انسانی را از هم جدا می کرد از بین رفته و تفریق بین اندیشمند حوزه سیاست با دانشمند عرصه علوم ارتباطات بسیار دشوار است؛ اما با آنکه علوم درهم تنیده شده مانند جهان ما، تمرکز بر حوزه های مختلف تخصصی هنوز وجود دارد.
وی افزود: در جامعه علمی مباحث مربوط به ارتباطات به حوزه کاری همه رشته های علوم انسانی تبدیل شده بود و به نظر می رسید تمرکز بر ارتباطات فراموش شود و استاد معتمدنژاد بر تاسیس دانشکده علوم ارتباطات مستقل تاکید داشت.
سلیمی گفت: وجود گروه و دانشکده و نگاه علمی و اخلاقی به رشته ارتباطات در شرایط کنونی برای ما در اولویت قرار داشت و برای تحقق آن تلاش کردیم.

** نگاه علمی و اخلاقی به حوزه ارتباطات ضروری است
استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: امروزه به نگاه علمی و اخلاقی در عرصه ارتباطات نیاز داریم. هر روز شاهد پیدایش رسانه های جدید هستیم اما همین امر ما را به سمت آشفته بازار رسانه ای برده است.
وی اظهار کرد: همین وضع باعث گم‌شدن حقیقت و واقعیت و بازنمایی آنها شده است.
سلیمی گفت: برای حاکم کردن علم و اصول اخلاقی بر بازار رسانه، دست به سوی محققان دراز می‌کنیم تا این بازار متنوع بیشتر به آشفته بازار تبدیل نشود زیرا رسانه وجدان جامعه است و وجدان جامعه باید پاک بماند.
استاد کاظم معتمدنژاد روزنامه‌ نگار و حقوقدان ایرانی، به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه نگاری در ایران داشته به پدر علم ارتباطات ایران شهرت یافت.
وی‌ در 14 آذر سال 79 سالگی دارفانی را وداع گفت.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 1171 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب