چاپ کردن این صفحه
شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 12:12

3.5 درصد اعضای هیات علمی و حدود 10درصد تولید علم کشوردردانشگاه تهران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون پژوهشی دانشگاه تهران اعلام کرد: با وجود اینکه 3.5 درصد از جمعیت اعضای هیات علمی کشور در دانشگاه تهران فعالیت می کنند، حدود 10 درصد مقالات علمی ایران در این دانشگاه تولید می شود.
دکتر 'محمد رحیمیان' روز شنبه در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری در گفت و گو با خبرنگار علمی اظهار داشت: براساس گزارش پایگاه استنادی 'وب آو ساینس' در سال 2015 میلادی، 8.7 درصد تولید مقالات ایران، سهم محققان دانشگاه تهران است و این آمار در پایگاه استنادی 'اسکوپوس' حدود 9 درصد اعلام شده است.
وی خاطرنشان کرد: آمار مقالات بین المللی دانشگاه تهران که سال 2015 در پایگاه استنادی 'وب آو ساینس' نمایه شده، دو هزار و 842 عنوان بوده است که 11.6 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد.
رحیمیان افزود: محققان دانشگاه تهران همچنین در سال گذشته میلادی، تعداد سه هزار و 44 مقاله در پایگاه اسکوپوس و پنج هزار و 23 مقاله در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه کرده اند.
به گفته وی محققان دانشگاه تهران در سال گذشته، یک هزار و 617 مقاله در کنفرانس های معتبر بین المللی و دو هزار و 497 مقاله در همایش های داخلی ارائه کرده اند که شمار مقالات ارائه شده در همایش های ملی، حدود 19 درصد رشد داشته است.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران درخصوص آمار نشریات علمی این دانشگاه نیز گفت: 45 نشریه علمی پژوهشی در دانشگاه تهران منتشر می شود که یکی از آنها همزمان در 'وب آو ساینس' و 'اسکوپوس' نمایه می شود، چهار نشریه در فهرست انتظار تامسون رویترز قرار دارند و 4 نشریه به زبان فارسی و دو نشریه به زبان انگلیسی نیز جزء نمایه های اسکوپوس قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش 'وب آو ساینس' سال گذشته، 25 نفر از استادان دانشگاه تهران در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهانی قرار گرفتند و 7 نفر از استادان علوم انسانی این دانشگاه از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در جمع پر تولیدترین استادان این پایگاه اعلام شدند.
پایگاه 'وب آو ساینس' (Web Of Science (WOS یک نمایه استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است و مهمترین و اثرگذار ترین نشریات علمی جهان را شامل می شود و یکی از مهمترین پایگاه های اطلاعاتی و فهرست ارجاعات آکادمیک آنلاین محسوب به شمار می آید که در حوزه web of knowledge قرار دارد.
در این پایگاه استنادی، امکان جستجو و استخراج اطلاعات در طول دوره های زمانی مختلف بر اساس شاخص های گوناگون علم سنجی وجود دارد و نوع اطلاعاتی که ارائه می دهد از نوع کتاب شناختی به همراه خلاصه و اطلاعات مرجع های مقالات علمی است .
وب آو ساینس همچنین یکی از مهمترین منابع برای بررسی پیشینه مقالات و پژوهش های علمی است و به عنوان یک ابزار مهم تحلیلی شهرت جهانی دارد و این شهرت و مقبولیت بیشتر به دلیل برخورداری از ویژگی هایی همچون سهولت و سادگی استفاده از اطلاعات، یکپارچه بودن در ارائه اطلاعات و مراجع مورد استناد و پوشش وسیع موضوعات و عناوین علمی، کیفیت عالی و اعتبار اطلاعات و امکانات قوی جستجو است.
اسکوپوس ( Scopus ) نیز بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان است که علاوه بر چکیده مقالات، دارای فهرست منابع هر مقاله نیز بوده و امکان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله را فراهم می‌کند.
به این ترتیب می توان با استفاده از اطلاعات اسکوپوس مشخص کرد که هر مقاله در این مجموعه، تاکنون چند بار توسط سایر مقالات مورد استناد قرار گرفته است که این خود شاخصی برای تعیین کیفیت مقاله می‏شود.
همچنین مؤثرترین کشورها، نشریات، مؤسسات علمی، آثار و دانشمندان از این طریق مشخص می‏شوند.
اسکوپوس اواخر سال 2004 از سوی الزویر (ناشر هلندی) راه اندازی شده است.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

اطلاعات تکميلي

خواندن 974 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب