شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 10:44

مدرسه ای که مهربانی با طبیعت را به کودکان می آموزد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدارس طبیعت طرحی نو برای نجات محیط زیست از آسیب های موجود در این حوزه است و مکانی مناسب برای تربیت نسلی دوستدار و حافظ طبیعت به شمار می روند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مدارس طبیعت از اواخر دهه 50 در جهان شروع به کار کرده اما در کشور ما 2 سال است که راه اندازی شده است و نخستین مدرسه طبیعت ایران در مشهد مقدس و به همت بوم شناس بزرگ کشور عبدالحسین وهاب زاده تاسیس و راه اندازی شد.
این استاد دانشگاه و بوم شناس ایرانی با مشاهده بدتر شدن وضعیت محیط زیست به این فکر می افتد که باید حفاظت از محیط زیست از همان دوران کودکی در میان انسان ها نهادینه شود بر همین اساس ایده مدرسه طبیعت را مطرح و از آن دفاع کرده و2 سال پیش نخستین مدرسه با عنوان(کاوی کنج) را در مشهد پایه گذاری می کند.
هم اکنون 18 مدرسه طبیعت در سطح کشور وجود دارد که 10 مورد از این تعداد تاییدیه دکتر وهاب زاده را گرفته اند و دانش آموزان این مدارس در محیطی طبیعی و بدور از هرگونه زور و اجباری و به صورت کاملا آزادانه آنچه را که نیاز دارند یاد می گیرند.
در این مدارس مباحثی با عنوان اموزش و چهار دیواری با عنوان کلاس وجود ندارد و به جای معلم افرادی با عنوان تسهیل گر هستند که کار را برای دانش آموزان آسان می کنند اما دخالتی در کار آنان انجام نمی دهند.
افراد تسهیل گر فقط دورادور مراقب دانش آموزان هستند و حق دخالت ندارند تا مرحله ای که آسیبی به خود وارد نسازند و دانش آموزان آزاد هستند هرگونه فعالیتی انجام دهند.
در این مدارس دانش آموزان به جای سروکار داشتن با کتاب و دفتر با حیوانات مختلف همانند خرگوش، بز و مرغ و حشرات، گیاهان و درختان و خاک سروکار دارند و این حیوانات را از نزدیک لمس کرده و وقت خود را با بازی با گیاهان و درختان و خاک بازی و غیره می گذرانند.
این مدرسه به تبع از کشور هم اکنون در استان کردستان و شهر سنندج نیز با عنوان' وی ول' قرار است راه اندازی شود و در این مسیر زن و شوهر جوانی پیشگام شده و اموزش های لازم را در این زمینه در مشهد مقدس فرا گرفته و تاییدیه راه اندازی این مدرسه را نیز از دکتر وهاب زاده موسس این مدرسه در ایران گرفته اند.
فریبا صالحی یکی از موسسان این مدرسه در استان کردستان در این باره می گوید: این مدرسه راهکاری برای نهادینه شدن حفظ محیط زیست و دوستی با طبیعت از همان دوران کودکی است و در واقع نسلی دوستدار طبیعت را برای آینده تربیت می کند.
وی افزود: راه اندازی و ایجاد این مدرسه در شهر سنندج هم اکنون در مرحله آماده سازی است و در چهار کیلومتر روستای حسن اباد از توابع سنندج و بدور از فضای شهری، ماشین، ساختمان و سروصدا واقع شده است.
صالحی رنج سنی برای پذیرش در این مدرسه را سه تا 12 سال ذکر کرد و گفت: این مدرسه به احتمال خیلی زیاد در دی ماه به مدت یک یا دو هفته بصورت ازمایشی فعالیت خود را آغاز کند.
وی اظهار کرد: در این مدرسه بچه ها آزادانه می توانند بازی کنند، با عوامل طبیعی از نزدیک سروکار داشته و بدور ازمحیط بسته و محدود منزل، تلویزیون، فضای مجازی و دستورات پدر و مادر محیط طبیعت را لمس کرده و عشق به محیط زیست و طبیعت و حیوانات و غیره را از همین دوران فرا بگیرند.
موسس مدرسه طبیعت در استان کردستان افزود: هدف ما در این مدرسه این است که به بچه ها یاد دهیم با طبیعت دوست باشند بدون شک وقتی بچه ها با دست خود بذری، نهالی می کارند و منتظر سبز شدن آن هستند ناخودآگاه با طبیعت دوست شده و هیچگاه به محیط زیست صدمه وارد نمی کنند.
وی ادامه داد: کارکرد این مدرسه به گونه ای است که کودکان با عشق و علاقه منتظر فرا رسیدن زمان وارد شدن به ان هستند و هیچگاه به روز تعطیلی و تعطیل شدن مدرسه فکر نمی کنند.
صالحی اظهار کرد: برای راه اندازی این مدرسه از هیچ جایی کمک نگرفته ایم و مکان مدرسه نیز اجاره ای بوده و با هزینه شخصی خود آن را اجاره کرده ایم.
وی به نحوه ثبت نام در این مدارس نیز اشاره کرد و گفت: ثبت نام از طریق خانواده ها، مدارس و مهدهای کودک انجام می شود و میزان حضور دانش آموزان در این کلاس ها بستگی به برنامه ریزی مدارس و خانواده ها دارد که چقدر بخواهند بچه هایشان در این مدرسه وقت بگذراند.
موسس مدرسه طبیعت در کردستان با بیان اینکه این مدرسه در روز ظرفیت پذیرش 20 نفر را دارد افزود: این مدرسه در مرحله اول در طول یک یا دو هفته بصورت رایگان و آزمایشی فعالیت کرده و پس از ان فعالیت خود را بصورت رسمی آغاز می کند و شهریه ای از خانواده ها و مدارس گرفته می شود که میزان شهریه هنوز مشخص نیست.
وی هدف اصلی و اساسی از راه اندازی این مدارس را رشد فرزندان سالم تر در محیطی کاملا طبیعی و دور کردن آنان از فضاهای مجازی عنوان کرد و گفت: یکی از قوانین این مدرسه این است که اولیا و مربیان حق ورود به مدرسه را ندارند و بچه ها بدور از چشم پدرو مادر و مربیان به انجام فعالیت در این مدرسه می پردازند.
صالحی همچنین در خصوص نام این مدرسه در استان با عنوان 'وی ول' اظهار کرد: وی ول نوعی بلوط است که فقط در مناطق کردنشین کردستان عراق، ایران و سوریه مشاهده می شود.
به گفته وی معمولا نام مدرسه طبیعت در ایران چالش برانگیز است.
7348/1904
**'گزارش: افسانه گلباغی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی

اطلاعات تکميلي

خواندن 743 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار