شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 09:36

آثار نایاب و کمیاب را در مرکز تبادل کتاب بیابیم

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مرکز تبادل کتاب، مکانی است که می توان در آن کتاب های نایاب یا کمیاب را با قیمت مناسب خریداری کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز تبادل کتاب از زمان افتتاح از ابتدای تابستان سال ۱۳۹۴تا کنون به مکانی جذاب و خاطره انگیر برای دوستداران و علاقه مندان کتاب و کتابخوانی است.
در این مکان بزرگ، انواع کتاب در حوزه های مختلف به چشم می خورد؛ کتابهایی که شاید هر فرد برای یافتن و خرید آنها زمان زیادی را صرف کرده باشد، از این رو مراجعه به این مرکز خالی از لطف نیست.
کتاب های این مرکز شامل کتاب های خوانده شده مردم است که پس از خریداری از آنها، با قیمتی تقریبا یک سوم قیمت اصلی برای استفاده در اختیار دیگران گذاشته می شود؛ کتابهایی که در میان آنها گنجینه های نفیس و ارزشمند نیز به چشم می خورد.
در مرکز تبادل کتاب، حدود 150 هزار جلد کتاب در موضوعات مهندسی پزشکی، ادبیات، رمان و روانشناسی، مذهبی، ادبیات وجود دارد.

** مراجعه روزانه حدود یکهزار نفر به مرکز تبادل کتاب
مدیر مرکز تبادل کتاب، درباره استقبال مردم از این مرکز به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: در ابتدای کار تصور می کردیم پس از گذشت یکسال شاید روزانه یکصد نفر به این مکان مراجعه کنند، در حالیکه این تعداد فقط مراجعان ما را در ساعت های خلوت تشکیل می دهند.
سید محمد بحرینیان با بیان اینکه در روزهای تعطیل مانند پنجشنبه و بعد از ظهرها تعداد مراجعان به حدود یک هزار نفر در روز می رسد، می افزاید: افراد می توانند با مراجعه به این مرکز، از کتاب های مورد علاقه و دست دوم دیدن و آن را با قیمت ارزان خریداری کنند.
وی ادامه می دهد: برخی کتاب های خاص که در بازار به راحتی پیدا نمی شوند و یا در صورت موجود بودن با قیمت بالا فروخته می شوند، در این مرکز قابل عرضه به کتاب دوستان است، هرچند نباید تصور شود منظور از کتاب های نایاب یا کمیاب، کتابهای ممنوعه و غیر مجاز است زیرا در این مرکز فقط کتاب هایی که دارای مجوز از وزارت ارشاد هستند، تحویل گرفته می شود.
مدیر مرکز تبادل کتاب با بیان اینکه کتاب های فاقد مجوز به صاحبان آنها عودت داده می شود، اضافه می کند: در برخی از کتاب های انتقالی به این مرکز نکات جالب توجه و مفیدی به چشم می خورد، به عنوان مثال کتابی اخیرا به مرکز تبادل کتاب وارد شد که زمان چاپ آن سال 1320بود، این کتاب را فردی به دوست خود هدیه و مطلبی را با خط خود روی آن درج کرده بود.
وی می گوید:‌ این مساله نشان می دهد مردم چگونه، با چه ادبیاتی و چه کتابهایی را 70 سال پیش به یکدیگر هدیه می دادند، بنابراین از این موضوع می توان برای دستیابی به مجموعه ای از تاریخ شفاهی هم بهره برد.
بحرینیان همچنین به اولین کتاب نوشته سید مهدی شجاعی اشاره کرد که وی آن را به یکی از دوستان خود هدیه کرده و اصلاحیه ای هم به خط خود در آن نگاشته و پس از دست به دست گشتن اکنون به مرکز تبادل کتاب رسیده است.
وی هدف از راه اندازی مرکز تبادل کتاب را دسترسی به کتاب مورد نظر با هزینه و زمان کمتر عنوان کرده و می افزاید: این مرکز فرصتی مغتنم برای دسترسی بیشتر افراد به کتاب ها و همچنین گردش کتاب های بدون استفاده در جامعه با کمترین هزینه به منظور هم افزایی فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی است.
بحرینیان با بیان اینکه اقتضای کار وی ایجاب می کند، دائم در حال مطالعه باشد، می گوید: حداقل یکساعت مطالعه در روز دارم هرچند مجبور هستم کتاب های وارده به مرکز را هم از حیث محتوا بررسی کرده و بخوانم.
مرکز تبادل کتاب به عنوان اولین مرکز رسمی تبادل کتاب در کشور، دارای 150 هزار جلد، 147 عنوان و زیر عنوان کتاب و محلی مناسب برای مبادله کتاب های خوانده شده است.
ساعت کار این مرکز همه روزه از ساعت 9 تا 21 است، به علت افزایش تعداد مراجعان بتازگی روزهای جمعه هم از ساعت 14 تا 20 پذیرای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی است.
فراهنگ ** 1880 ** 107 ** خبرنگار: پروین اروجی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 767 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار