شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 00:08

کرسی زبان فارسی در دانشگاه بلگراد تاسیس می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد در مراسم نودمین سالگرد تاسیس کرسی شرق شناسی از گشایش کرسی زبان فارسی در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش ایرنا، مراسم نودمین سالگرد تاسیس کرسی شرق شناسی دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد با حضور مقامات بلند پایه دانشگاهی، فرهنگی و رایزن فرهنگی سفارت ایران در این شهر برگزار شد.
«لیلیانا مارکوویچ» رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد صربستان روز جمعه در این مراسم ضمن تشریح فعالیت بخش شرق شناسی دانشکده زبان شناسی این دانشگاه در نود سال گذشته به سیر صعودی این بخش در میان زبان های مختلف و گرایش دانشجویان به آموزش زبان های خارجی پرداخت.
مارکوویچ در حاشیه این مراسم در دیدار با «محسن سلیمانی» رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان و «سعید صفری» استاد زبان فارسی اعزامی با اشاره به همکاری ایران در زمینه های فرهنگی و دانشگاهی با این دانشکده، به گشایش کرسی زبان فارسی در آینده نزدیک اشاره کرد.
رئیس دانشکده زبان شناسی بلگراد نیز پیشتر در نشستی با رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد توضیح داده بود نود سال پیش «فهیم بایراکتارویچ» بنیانگذار بخش شرق شناسی و نخستین فارسی شناس کشور ما در سال 1926 میلادی زبان فارسی را در دانشکده بلگراد تأسیس کرد و مشغول به تدریس آن شد.
مارکوویچ افزود: بایراکتارویچ از بزرگترین اساتید شرق شناس در آن زمان در اروپا بود که متاسفانه بخاطر مرگ نا بهنگام وی زبان فارسی در دپارتمان شرق شناسی دانشکده زبان شناسی بلگراد تا سال ها متوقف شد.
وی در ادامه اظهاراتش گفته بود: خودم شرق شناس هستم و اهمیت ویژه ای برای تمدن و فرهنگ ایران قائل هستم. تمدن و فرهنگ ایران از دوران باستان اهمیت ویژه ای داشته است.
رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد سپس با اشاره به ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشکده اظهار داشت که به رغم اهمیت ویژه تمدن و فرهنگ ایران، ما برای تاسیس کرسی زبان فارسی روال خاصی داریم و از آن پیروی می کنیم.
وی سپس با اشاره به وضعیت کنونی زبان فارسی در این دانشکده گفت: پس از سال ها وقفه در تدریس زبان فارسی در این دانشکده ما اکنون یک استاد زبان فارسی به نام سعید صفری در این دانشگاه داریم که بخشی از تاسیس کرسی زبان فارسی خواهند بود به خصوص با کتاب آموزشی که اخیرا توسط وی نوشته شده است.
سعید صفری مدرس اعزامی زبان فارسی نیز در این همایش مقاله ای تطبیقی در باره مقایسه زبان صربی و فارسی ارائه داده است.
بنا بر تلاش هایی که از طرف رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری صربستان در صربستان و دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد انجام شده، قرار است در آینده نزدیک دپارتمان زبان فارسی نیز در این دانشگاه احیا شود.
بخش شرق شناسی دانشگاه بلگراد نود سال پیش با دپارتمان زبان فارسی آغاز شد اما این دپارتمان بعد از مرگ دو استاد بومی جای خود را به دپارتمان های دیگر داد.
شبد**436**9122* انتشار دهنده : مهدی نعمتی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1079 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار