جمعه, 19 آذر 1395 ساعت 14:08

شاعر خراسانی متخلص به بقا دار فانی را وداع گفت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
علی باقرزاده شاعر خراسانی متخلص به بقا در سن 87 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علی باقرزاده شاعر قصیده های روشن آفتاب، در واپسین بیت سروده هایش را نا تمام گذاشت و عصر روز گذشته به دیار باقی شتافت.
وی در سال 1308 در مشهد به دنیا آمد و در طول دوران تحصیلی و زندگی با استادان و بزرگان بسیار رابطه داشت و در بدو جوانی برای آموختن زبان انگلیسی و عربی و برخی تعلیمات دیگر از حضور حاج آقا عابدزاده ، استاد محمدتقی ادیب نیشابوری، حاج شیخ علی اکبر نوغانی و دکتر رسا بهره برد.
استاد باقرزاده نه تنها شاعر که یک خیّر مدرسه ساز، کارآفرین موفق و مدیر نمونه هم بود.
از وی پنج فرزند شامل دو دختر و سه پسر به یاد گار مانده است که همگی دارای تحصیلات عالیه هستند.
اشعار ایشان در جرایدی مانند یغما، وحید، مشکوه و مجله فرهنگ و آموزش و پرورش و نیز برخی کتب درسی چاپ و برخی از آنها نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده اند.
همچنین چندین کتاب به نام های لطیفه ها در باب حاضر جوابی های شاعران، تراز یزدی در باب زندگی عبدالوهاب تراز، 10 مقاله در کتاب سال مشهد، چهل حدیث (ترجمه منظوم چهل حدیث رضوی) ، یاد مادر، گزیده اشعار ایشان در کتابی به نام نسیمی، دیوان شعر زلال بقا سفر به مسکو و سن پترزبورگ با همکاری دکتر رزم جو ، سفر به مسکو و سیر آفاق در باب سفر به کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا و کتاب بزم محبت پیرامون مدایح ،مراثی و کلمات ائمه اطهار از جمله آثار باقی مانده از ایشان است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی درگذشت استاد باقر زاده شاعر معاصر و قصیده سرای خراسان را تسلیت گفت.
سعید سرابی در این پیام آورده است: امشب دگر چشمان سرخش تر نخواهد شد، هم صحبت تنهایی اش دفتر نخواهد شد/ بر پشت جلد چشم خود امضا زد و خوابید، پرواز یک شاعر ازین بهتر نخواهد شد.
وی ادامه داد: استاد باقر زاده، بقای شعر خراسان، آخرین مصراع قطعه باورش را سرود و دیده بر آستان حضرت دوست بسود و بال به سوی باغ جنان و رحمت غفران گشود.
به گفته وی، این شاعر خراسانی در حالی روی در نقاب خاک کشید که ساحت منیر شعر خراسان ، همچنان به طبع درخشان و روح اندیشه ی والای او نیاز داشت.
سرابی خاطر نشان کرد: استاد باقر زاده در قطعه سرایی سابقه دیرینه داشت و قطعات دل نواز او در دوره شعر معاصر، او را پس از بانو پروین اعتصامی ، سرآمد قطعه سرایان ادب فارسی قرار داده و در پاره ای از روزگار با دیگر اساتید هم عصر و خبره شعر وشاعری ، مشهد را نگین درخشان شعر فارسی ساخته بود.
به گفته وی از خرمن اندوخته قریحه او ، چه بذرها که به دشت دلهای مشتاق ریخت و چه دل ها که از جوهر ذوق او در مسیر نیکی و راستی برانگیخته شد.
در ادامه پیام مزبور آمده است: مساعی مستمر، مؤثر و خالصانه او در دایره شعر خراسان ، چراغی نورانی شد که نسل ها پس از وی در سایه ی آن نور پرفروغ، چراغ ها خواهند افروخت و این برگ زرین از کتیبه شعر وادب فارسی ، همچنان درخشان و پر طراوت خواهد ماند.
مراسم تشییع پیکر شادروان استاد علی باقرزاده صبح شنبه برگزار می شود.
وی در مقبره الشعرا در آرامگاه فردوسی در کنار یاران دیرینش آرام خواهد گرفت.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

اطلاعات تکميلي

خواندن 835 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار