پنج شنبه, 18 آذر 1395 ساعت 18:24

عدل و عدالت رهاورد حکومت فراگیر حضرت مهدی(عج)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله اعظم(عج) هنگامه ای است که عاشقان و شیفتگان ظهور مهدی موعود(عج) با ترنم های دعا و نیایش، دست نیاز و تضرع به طرف پروردگار عالمیان بلند می کنند و فرج ایشان را از آن بی همتا درخواست می کنند؛ امام زمان(عج) که ارمغان ظهورش و تشکیل دولت فراگیرش، بارقه ای از امید را در دل مومنان و رهپویان حقیقی ولایت می تاباند و مژده برپایی حکومتی سراسر عدل و داد را در تمام جهان نوید می دهد.
میلاد حضرت مهدی(عج) در 15 شعبان 255 هجری به دلیل شرایط خفقان و استبداد حاکم بر جامعه آن روزگار، از همگان پنهان ماند و تنها چند تن از نزدیکان و یاران خاص امام حسن عسکری(ع) از ولادت آن بزرگوار آگاهی یافتند، زیرا معتصد عباسی خلیفه وقت به دلیل ترس از نابودی حکومت خود، همواره تلاش داشت فرزندی از امام یازدهم(ع) باقی نماند.

امام حسن عسکری(ع) پیش از شهادت، زمینه را برای امامت امام زمان(عج) فراهم و مسلمانان را با مساله و فلسفه غیبت آشنا کرد و به این منظور دور از چشم ماموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستاد و آنان را از وجود حضرت مهدی(عج) باخبر و ایشان را به عنوان دوازدهمین پیشوای مسلمانان به همگان شناساند.

امامت امام زمان(عج) در 9 ربیع الاول 260 قمری و پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز شد و در این هنگام امام زمان(عج) با وجود آن که پنج سال بیشتر نداشتند بر پیکر پاک پدر نماز خواندند. اما این آغاز امامت به دلیل دور ماندن از دسیسه های حاکمان جور و ستم و بنابر مشیّت و اراده الهی با غیبت همراه بود که تا 329 هجری به طول انجامید و «غیبت صغری» نام گرفت. امام(عج) در این دوره به وسیله چهار نایب خود با مردم ارتباط برقرار می کردند و به پرسش های آنان پاسخ می دادند.

پس از این دوره، مرحله جدیدی از غیبت که به «غیبت کبری» معروف است، شروع شد که تاکنون نیز ادامه دارد. برهه ای که سخت‌ترین دوره امتحان مردم به شمار می رود چراکه ارتباط مستقیم با امام عصر(عج) برای همگان میسر و امکان پذیر نیست و نایب خاصی نیز وجود ندارد تا مردم به وسیله او بتوانند از ایشان، کسب تکلیف و پاسخ پرسش های خود را دریافت کنند. انتظار فرج، عملی قلبی و درونی است که از آثار و برکت های فراوان آن می توان به پرهیز از گناه، انجام دادن واجبات، داشتن اخلاق نیکو و اجرای درست عدل و داد اشاره کرد.

در توصیف این مرحله از زمان، تعبیرهای بسیاری در روایت های مختلف آمده است که از وجود فتنه‌های زیاد در آن حکایت دارد. بشر در این دوره اگر که ارزش‌های اصیل الهی و هدف از خلقت خود را فراموش کند در گرداب سرگردانی و سرگشتگی اسیر می شود اما با تمسک و توسل به رهنمودها و آموزه های پیامبر اکرم(ص) وائمه اطهار(ع) در قالب «وظایف دوران غیبت» می تواند از غلتیدن در انحراف و فساد نجات یابد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) با «حجت الاسلام سیدمحمد حسین میرلوحی» کارشناس امور دینی و مدرس معارف اسلامی به گفت و گو پرداخت.

متن گفت و گوی ایرنا را در ادامه می خوانیم:
**ایرنا: دلایل غیبت امام زمان(عج) را چه می دانید؟
*** میرلوحی با اشاره به این که در روایت های مختلف به دلایل غیبت حضرت حجت(عج) اشاره شده است، گفت: تقدیر الهی یکی از علت هایی به شمار می رود که برای غیبت امام زمان(عج) ذکر کرده اند. ائمه اطهار(ع) در روایت های مختلف بر این امر تاکید کرده اند که اگر زمین از حجت خالی شود، زمین اهلش را در خود فرو خواهد برد، بنابراین اراده خداوند بر این قرار گرفت تا آخرین حجت و امام دوازدهم، حضرت ولی عصر(عج) باشد و برای جلوگیری از به شهادت رساندن ایشان، وی را از نظرها ناپدید کرد، همان طور که می دانیم تمام اجداد و ائمه اطهار(ع) پیش از امام زمان(عج) به شهادت رسیده اند.

اما از دیدگاه دقیق تر، پاسخ این پرسش در اندیشه تکامل اجتماعی بشر نهفته است که شهید مطهری این مساله را به صورت جدی تبیین و استدلال می کند و اعتقاد دارد که جامعه بشری باید آنقدر رشد کند تا خود را با امامت یک امام عادل منصوب از جانب خدا و حکومتی بر مبنای عدل و مسلط بر تمام زمین وفق دهد. تمام دستورهای لازم برای رشد انسان ها را ائمه اطهار(ع) تبیین کرده اند و اینک این به عهده جامعه بشری است تا چنان رشد کند که 313 فرمانده و نیز جمعیت قابل توجهی از شیعیان که بر ایمان و اعتقادهایشان محکم و استوار هستند، تربیت شوند. بنابراین امام زمان(عج) در غیبت قرار گرفتند تا شیعیان با سختی های زمانه رشد و پرورش یابند و خود را برای حکومت عدل آماده کنند.

**ایرنا: وظایف مسلمانان در زمان غیبت امام عصر(عج) چیست و منتظر حقیقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
*** این کارشناس امور دینی در ارتباط با وظایف مسلمانان در زمان غیبت حضرت حجت(عج)، اظهار داشت: در کتاب ارزشمند مکیال المکارم نوشته آیت‌الله سید محمد‌تقی موسوی اصفهانی مشهور به فقیه احمدآبادی بنابر روایت ها به 80 وظیفه منتظران حقیقی امام زمان(عج) اشاره شده است اما بنظر می رسد، دوازدهمین پیشوای شیعیان(عج) مهمترین وظیفه شیعیان در زمان غیبت را این مساله می دانند که آنها باید در مسایل فقهی و معارفی به علمای عادل و فقهای بزرگوار رجوع کنند و در بُعد حکومتی نیز می بایستی که پاسدار و حافظ، جایگاه والای ولایت فقیه باشند.

**ایرنا: استدلال های عقلی را در ارتباط با امکان ظهور امام زمان(عج) چگونه ارزیابی می کنید؟
*** این مدرس معارف اسلامی، عدل پروردگار را دلیل عقلی بر امکان بلکه وجوب ظهور حضرت بقیه الله اعظم(عج) دانست و یادآور شد: عدل خدای متعال اقتضا می کند تا سرانجام روزی مستضعفان عالم که بیشتر متدین ها و مومنان به دین توحیدی و مذهب شیعی هستند، قدرت مطلق عالم را در دست بگیرند چرا که اگر این چنین نشود دستورهای متعدد خدای متعال که در قالب دین و به وسیله انبیا و ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده، بیهوده و بی فایده است. بنابراین باید روزی بیاید که این دستورها به طور کامل در سرتاسر جهان اجرا شود و این همان مساله ظهور محسوب می شود.

**ایرنا: ویژگی امام عصر(عج) را در زمان ظهور بیان کنید؟
*** میرلوحی با اشاره به این که امام مهدی(عج) در هنگام اعلام ظهور خود را صمصام منتقم معرفی می کنند، بیان کرد: صمصام منتقم به معنای شمشیر برنده انتقام گیرنده است و این نخستین صفتی محسوب می شود که ایشان برای خود بر می شمارند و در حقیقت حضرت قائم(عج) شمشیر برنده ای هستند که انتقام هزاران سال خون های به ناحق ریخته شده اجداد طاهرینشان و شیعیان را خواهند گرفت. همچنین حضرت بقیه الله اعظم(عج) بنابر روایت های بی شمار، بیعت با هیچ ظالمی را هرگز نپذیرفته اند و نخواهند پذیرفت و ویژگی منحصر به فرد دیگر دوازهمین امام شیعیان(عج) آن است که ایشان مثل حضرت داود قضاوت می کنند، امام صادق (ع) در این ارتباط می فرماید: «چون قائم آل محمد(ص) فرمانروا شود، در میان مردم به حکم حضرت داود(ع) داوری می کند و نیازی به شاهد و گواه نخواهد داشت. در هر موردی، خداوند حکم واقعی را به او الهام می کند و او براساس علم خود قضاوت می نماید.»

**ایرنا: جامعه چگونه باید آماده تشکیل حکومت فراگیر اسلامی که با ظهور امام زمان(عج) تحقق می یابد، باشد؟
***میرلوحی با ابراز تاسف از بی توجهی به مساله مهدویت در جامعه، افزود: حقیقت این است که طولانی شدن دوره غیبت باعث شده تا بسیاری آن را امری طبیعی بپندارند اما در آموزه های حدیثی، ظهور و تشکیل حکومت فراگیر اسلامی مهمترین آرزوی انبیا و اولیای الهی محسوب می شود. شرط اصلی آمادگی جامعه برای ظهور، فهمیدن علمی و عملی این نکته به شمار می رود که حکومت آرمانی که بتواند زمینه های یک زندگی مطلوب را فراهم کند، هرگز به وسیله مستکبران و زورمندان عالم محقق نمی شود و تنها حضرت مهدی(عج) است که توانایی دارند تا این حکومت عدل را برقرار کنند. زمانی که این درک و اندیشه در جامعه متدین به صورت نظام مند نهادینه شود و همگان علاوه بر دعا برای تحقق این امر تلاش و مجاهدت کنند که به این حالت استغاثه می گویند و در این صورت تمام شرایط برای حکومت فراگیر امام زمان(عج) آماده خواهد شد.

**ایرنا: برای آنکه از رواج عقاید انحرافی در ارتباط با مساله مهدویت در جامعه جلوگیری شود، چه راهکارهایی وجود دارد؟
*** این کارشناس امور دینی با اشاره به این که امام محوری لازمه رویارویی با اندیشه های خرافی و انحرافی است، افزود: می بایست که همگان متوجه شوند که مساله ریشه ای تفکر شیعه، امام محوری به شمار می رود و در زمان غیبت این موضوع به امام زمان(عج) و ظهور ایشان بازمی گردد. پس باید که تمام سخنوران، هنرمندان، آموزش و پرورش، سیاستمداران و... ظهور امام مهدی (عج) و ویژگی های حکومت مهدوی را در اولویت آموزه ها و کردار خود قرار دهند و اگر چنانچه اینگونه شود به طور قطع اندیشه های توخالی و خرافی در ارتباط با امام زمان(عج) از میان خواهد رفت.

**ایرنا: برای فرهنگ سازی در ارتباط با فرهنگ مهدویت در جامعه و به خصوص در میان نسل جوان از چه سازوکارهایی می توان بهره برد؟
*** این مدرس معارف اسلامی با اشاره به راهکارهای موجود در این باره، تصریح کرد: جوانان بیش از دیگران به دنبال هیجان و حماسه هستند و ترسیم عالمانه و البته محتاطانه نزدیک بودن امر ظهور با عنایت به نشانه های ظهور دل های جوانان را به امام زمان(عج) و حکومت مهدوی بیش از پیش جذب می کند. متاسفانه برخی با فهم غلط از روایت ها، تعیین وقت ظهور را کارناصواب و نادرستی می دانند و پرداختن به علایم ظهور و تطبیق احتمالی روایت ها با وقایع را مصداق تعیین وقت می پندارند در اینجا این سوال را مطرح می شود که برای چه هزاران هزار روایت نشانه های ظهور از طرف معصومان مطرح شده است؟

در زمینه فرهنگ سازی برای مهدویت شیوه های بسیاری وجود دارد اما مهمترین آنها این است که گروهی از فضلای حوزه با کار علمی در این زمینه و بی توجه به تهمت ها دست به قلم ببرند و شور و هیجان حکومت مهدوی را در دل جوانان بیدار کنند و در این صورت مسیر برای دیگر مسایل مهدویت باز خواهد شد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی **انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم 2059**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*

اطلاعات تکميلي

خواندن 1152 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار