چاپ کردن این صفحه
پنج شنبه, 18 آذر 1395 ساعت 17:16

صد سال عشق مجازی به بررسی مکتب وقوع و طرز واسوخت پرداخته است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب صد سال عشق مجازی، مکتب وقوع و طرز واسوخت در شعر قرن دهم به نویسندگی محمود فتوحی، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در 480 صفحه منتشر کرده است.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از فرهنگستان شعر و ادب پارسی، هم‌زمان با به روی کار آمدن صفویان در سال 906 قمری غزل فارسی از سنت عرفانی پیشین خود جدا شده و به سادگی گرایش پیدا کرد و با زبانی عینی و ساده به گزارش عواطف صریح عاشق و معشوق متمایل شد که این سبک واقع‌گرا در یک دوره یکصدساله در سراسر ایران مرکزی رواج یافت و به «طرز وقوع» مشهور شد.
غزل فارسی در قرن نهم با حال و هوای صوفیانه و در قرن یازدهم نز آکنده از خیال‌ها و مضمون‌های باریک و نازک و دقیق است اما در این میان دو قرن غزل وقوعی در قرن دهم نه صوفیانه و نه به شیوۀ غزل نازک‌خیال سبک هندی میل به برساختن خیال‌های شگفت، بلکه به گزارش راست و صریح حالات واقعی عاشقان و و معشوقان زمینی می‌پردازد.
مجموعۀ حاضر که به بررسی و تحلیل این دوره یکصدساله اختصاص یافته، شامل یازده فصل است که در هریک از آن‌ها بخشی از مسائل مربوط به مکتب وقوع و طرز واسوخت در قرن دهم طرح شده است.
مقدمه، قرن دهم از چشم‌انداز سیاسی و اجتماعی، به‌سوی طرز تازه، زیبایی‌شناسی و تبارشناسی وقوع، عشق بشری، جوهرۀ غزل وقوعی، بازیگران عشق وقوعی، ضیافت عشق در بزم‌های مهرورزی، واسوخت و بیزاری از معشوق، شکل شعر در مکتب وقوع، خوانش انتقادی مکتب وقوع، گزیدۀ هزار بیت وقوعی و گزیدۀ شعر واسوخت و کتابنامه بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد.
کتاب صد سال عشق مجازی: مکتب وقوع و طرز واسوخت در شعر قرن دهم، نوشتۀ دکتر محمود فتوحی، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که انتشارات سخن آن را در 480 صفحه و با شمارگان 1100 نسخه، به بهای 550000 ریال منتشر کرده است.
فراهنگ**7561*1724* دریافت کننده: سارا کریمیان * انتشاردهنده: حسین فتح الهی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1256 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب