چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 18:24

حافظه محور بودن کنکور مغایر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو کارگروه مدیریت کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کنکور حافظه محور است و این امر مغایر سند تحول بنیادین و خلاقیت است.
به گزارش ایرنا غلامرضا کریمی روز چهارشنبه در همایش کنکور و دزفول در سالن اجتماعات دبیرستان استعدادهای درخشان شیخ انصاری این شهر افزود: به گفته منتقدان کنکور، کنکور تمام دستاوردهای آموزش و پرورش را بر باد می دهد و 12 سال برنامه ریزی آموزش و پرورش را که رشد و تعالی فرد در جامعه است را در مدت چند ساعت تحت الشعاع قرار می دهد که این امر یک معضل بزرگ در جامعه است.
وی افزود: این تفکر انتفادی معتقد است دانش آموز لایه های عمیق شناخت را کنار زده و فقط مهارت تست زدن دانش آموز را مورد توجه قرار می دهد لذا کنکور مانع اجرای برنامه ها و رسیدن به اهداف آموزش و پرورش می شود.
به گزارش ایرنا کریمی گفت: رشد موسسه های کنکوری با شیوه های خاصی که مانع عملیاتی شدن اهداف آموزش و پرورش می شوند نیز یکی از دغدغه های دانش آموزان و والدین آنهاست ضمن اینکه کنکور استرس و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند.
این عضو کارگروه مدیریت کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود مخالفان و موافقانی در خصوص کنکور اظهار کرد: باید آزمون های استانداری به عنوان مبنایی برای جایگزینی کنکور در نظر گرفته شود لذا به دلیل این مشکلات و نبود آزمونی جایگزین مجلس در سال 92 حذف کنکور را منتفی دانست ولی امسال در مجلس تصویب شد که کارنامه تحصیلی سه سال نخست دبیرستان به میزان 25 درصد و مقطع پیش دانشگاهی به میزان پنج درصد در آزمون کنکور موثر باشد.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی کلان کشور این است که تا سال 1404 کنکور تداوم یابد افزود: در حال حاضر بین 600 تا 800 هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد و رقابت بر سر نوع دانشگاه های مطرح است بطوری که 85 درصد داوطلبان کنکور در این آزمون پذیرفته می شوند.
کریمی به تلاش خانواده ها برای ورود فرزندان به دانشگاه های معتبر اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیت خانواده ها به این مقوله دولت نیز باید این مطالبات را در نظر گرفته و در تصمیمات خود این موضوع را مدنظر داشته باشد.
عضور کارگروه مدیریت کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت کنکور در دیگر کشورهای جهان نیز اشاره کرد و گفت:در چین سالانه 10 میلیون نفر در کنکور شرکت می کنند که از این تعداد هفت میلیون نفر پذیرفته می شوند و در کشور ترکیه از 2 میلیون داوطلب کنکور 500 هزار نفر جواز ورود به دانشگاه را خواهد گرفت ولی در کشور ژاپن شرایط سختی برای ورود به دانشگاه ها قایل شده و افرادی که رتبه های بالایی در کنکور دارند از امتیازات ویژه ای چون استخدام در دستگاه های دولتی را کسب خواهند کرد.
وی به درآمدهای کلان موسسات کنکوری نیز اشاره و اظهار کرد: یکی از موسسات کنکوری سالانه 900 میلیارد تومان هزینه برای تبلیغات تلویزیونی پرداخت می کند که این نشان دهنده این است که خانواده ها هزینه های گزافی برای کنکور و تعیین سرنوشت فرزندانشان پرداخت می کنند .
کریمی افزود: در کره جنوبی کنکور، آزمونی مهم و پراسترس است که مردم با سخت کوشی سعی دارند این آزمون را با بالاترین نمره به سرانجام برسانند بطوری که کلیه شرایط اجتماعی و برنامه های کلان کشورشان در روز برگزاری کنکور تعطیل می شود تا داوطلبان با آرامش خاطر در این آزمون سرنوشت ساز شرکت کنند.
وی به باسوادی 100 درصدی مردم کره جنوبی نیز اشاره کرد و افزود: در کره جنوبی 16 درصد درآمد خالص خانواده ها برای کنکور هزینه می شود این درحالی است که 75 درصد داوطلبان وارد دانشگاه می شوند و رقابت آنها برای دانشگاه های برجسته کشور است زیرا 2 درصد دانشگاه کره جنوبی از رنکینگ بالایی برخوردار هستند و رقابت متقاضیان برای ورود به این دانشگاه هاست.
وی گفت:با وجود تلاش فراوان مردم کره جنوبی برای ورود به دانشگاه نرخ خودکشی در هر هزار نفر 15 نفر است که این آمار بالاست و نشان می دهد استرس ناشی از کنکور در این کشور موجب افزایش آمار خودکشی شده است.
معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش دزفول نیز در این همایش گفت:هدف از برگزاری این همایش که با حضور مدیران و مشاوران مدارس دزفول همراه است استفاده از خرد جمعی همکاران و آمادگی بیشتر برای برگزاری کنکور 95-96 می باشد.
حسن مرتضوی اصلی ترین اولویت آموزش و پرورش خوزستان را کنکور دانست و گفت: با این وجود سیستم مدونی در کنکور وجود ندارد و غیر از چند کتاب کنکوری سیستم دیگری وجود ندارد و ایرادات و اشکالات فراوانی در این حوزه وجود دارد.
وی به مدیران مدارس پیشنهاد کرد: با دعوت از داوطلبان رتبه های برتر کنکور در سالهای گذشته دانش آموزان را تشویق به حضور موفق در این آزمون کنند و آمار دقیقی از شرکت کنندگان و قبول شدگان هر مدرسه به دانش آموزان ارائه کنند .
مرتضوی به مشکلات کنکور در دزفول اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد از افراد بی تجربه در خصوص کنکور مدارس استفاده شده است که این چالش باید با بکارگیری افراد باتجربه مرتفع شود.
وی افزود: تنوع موسسات کنکوری با برنامه های متفاوت، تنوع زیاد کتابهای کمک آموزشی، نداشتن روحیه اعتمادبنفس داوطلبان کنکور و کم توجهی متولیانی که وظیفه آنها ارتقای سطح کنکور می باشد موجب شده در این زمینه موفقیت شاخصی حاصل نشود.
7278/6068/1772*خبرنگار:رقیه کردی **انتشاردهنده: مجید ملازاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1109 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار