چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 09:56

گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و توسعه پایدار کشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«گردشگری فرصتی برای رشد و توسعه پایدار کشور»؛ «دفاع مقدس یادآورد سال ها مقاومت و حماسه ای ماندگار» و «ضرورت های آموزشی و تربیتی کودکان» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های چهارشنبه 17 آذر 1395 به آنها پرداخته اند.
فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی گردشگری و توسعه آن پرداخت و این مساله را از زاویه های مختلف بررسی کرد. حماسه دفاع مقدس مقوله دیگری که روزنامه ها آن را بازتاب دادند و ضرورت های آموزشی و تربیتی کودکان از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و توسعه پایدار کشور
امروزه همه صاحب ‌نظران و کارشناسان، صنعت گردشگری یا توریسم را جزو سه صنعت پررونق دنیا می‌دانند. صنعت گردشگری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور و منطقه‌ ای می‌تواند داشته باشد و همواره نجات‌بخش کشورها در بحران‌های اقتصادی و سیاسی است. موضوعی که روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش هایی به آن پرداختند.
روزنامه «ایران» در گزارشی عنوان «غفلت از جاذبه های سفر و گردشگری برای گذران اوقات فراغت» را منعکس کرد و نوشت:‌ کارشناسان حوزه گردشگری اعتقاد دارند که دغدغه‌های کاری و کسب درآمد بیشتر، اوقات فراغت را تبدیل به فرصتی برای استراحت کرده و این شرایط باعث شده تا سفر و گردشگری جایگاه مناسبی در سبد خانواده ها نداشته باشد. به گفته فعالان گردشگری، با رشد و توسعه شهرها و احساس ضرورت بهره‌مندی بیشتر از امکانات و الزامات شهرنشینی، ساکنان شهرها در پی کسب درآمد بیشتر و ارتقای جایگاه اجتماعی خویش هستند و برنامه ای برای سالم و شاد زیستن ندارند و در این خصوص آموزش‌های لازم را کسب نکرده‌اند. سالم زیستن هدیه سفر و گردشگری است و با قرار دادن سفر در سبد اوقات فراغت، می‌توان هر چند کوتاه از مشکلات و معضلات شهری و شهر نشینی دور شد و سالم و شاد زیستن را تجربه کرد.

در ادامه می خوانیم:‌ نگاهی به آمار سفر در اوایل دهه هشتاد تا به امروز نشان از رشد بالا و توجه مردم به سفر دارد، رشدی که مدیون تبیلغات رسانه ای فراگیر، بالا رفتن میزان نقدینگی مردم و افزایش نسبی سطح درآمد عمومی جامعه و تلاش برای تغییر ذائقه و افزایش آمار سفر به عنوان یکی از شاخصه‌های بهبود شرایط زندگی و افزایش سطح امید به زندگی به حساب می‌آید. استراحت و آرامش تنها هدف بازدیدکنندگان در این سال‌ها به حساب می‌آید، هدفی که با رشد آمار سفر، رشد نکرده و با تغییر چهره استراحت در منزل، به استراحت در طبیعت، به عنوان یک معضل در حوزه گردشگری به موضوعی بکر و قابل پژوهش تبدیل شده است. هر چند امروزه سفر و گردشگری بخشی از سبد اوقات فراغت خانواده‌ها را به خود اختصاص داده، اما بدون برنامه‌ریزی صحیح و فرهنگ‌سازی در این خصوص، این مسأله می‌تواند برای منابع طبیعی، محیط زیست و اماکن تاریخی و فرهنگی، زیانبار و هزینه ساز باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی عنوان «تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری» را برجسته کرد و نوشت:‌ به‌طور کلی صنعت گردشگری دارای پنج ویژگی است:
1. صنعت گردشگری یک صنعت هماهنگ و بسیار فشرده است که محصولات و خدمات مختلفی را که همه آنها به‌ صورت یک محصول نهایی درمی‌آیند، به مشتری عرضه می‌کند.
2. خدمات و محصولات گردشگری را نمی‌توان برای آینده ذخیره کرد و یک محصول گردشگری در صورت عدم استفاده نابود می‌شود.
3. گردشگران برای مصرف تولیدات گردشگری نیاز به رفتن به آن مقصد دارند و به‌طور معمولی نمی‌توان این محصولات را خرید. همچنین خرید یک محصول گردشگری نیاز به متقاعد کردن مشتری و ارائه توضیحی از محصول نه خود محصول دارد که در نتیجه اطلاعات را در این صنعت بسیار فشرده و زیاد می‌کند.
4. محصولات گردشگری ذاتا بسیار پیچیده و دارای‌ترکیبی ناهمگن هستند؛ از جمله سرویس‌های مختلفی که به گردشگر ارائه می‌شود شامل محل اقامت، حمل‌ونقل، گشت‌وگذار، خدمات پذیرایی، خرید و... است.
5. صنعت گردشگری برخلاف سایر صنایع با عدم اطمینان تقاضای بالاتری مواجه و این موضوع به‌خاطر روابط پیچیده‌تر و رقابت فشرده‌تر میان ارائه‌دهندگان خدمات است.

در ادامه آمده است: مدیریت تقاضا به معنای پیش‌بینی روند تقاضا و برنامه ‌ریزی برای ارائه اقتصادی محصول گردشگری و در یک گام فراتر از آن، کمک به تطبیق روند تقاضای گردشگری با ظرفیت‌های موجود است. مدیریت تقاضا بخش اعظمی ‌از مطالعات در حوزه زنجیره تامین گردشگری رابه خود اختصاص می‌دهد و از جمله مفاهیم کلیدی در حوزه‌ مدیریت آن محسوب می‌شود. در زنجیره تامین روابط دوجانبه‌ای وجود دارد که طی آن همه کسب‌وکارهای گردشگری با تامین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، رقبا، شرکا و... برای رفع نیاز مشتریان در ارتباط هستند. این روابط در زنجیره تامین گردشگری شامل دو جریان می‌شود؛ یک جریان از تامین‌کننده اولیه به گردشگر و یک رابطه از گردشگر به تامین‌کننده که عکس رابطه اول است.

** روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تا زمان آماده شدن سند ملی توسعه گردشگری قرار نیست فقط مبدا باشیم» به نقل از زهرا احمدی‌پور، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی نوشت:‌ «آنچه به عنوان اولویت همیشه مد نظر ما بوده، این است که ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد و باید به برنامه و سیاست تبدیل شود. البته بخشی از این ظرفیت‌ها طبیعی است و برخی دیگر را باید ساخت. در هر صورت باید نیاز این موارد در سند ملی توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد و من حتما به عنوان اصل جدی آن را مورد توجه قرار خواهم داد، چون معتقدم برای کاهش وابستگی نفت و درآمد تک محصولی امکان سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین وجود ندارد؛ چراکه همه ما از موانع بین‌المللی و منابع دولت مطلع‌ایم.»

در ادامه می خوانیم:‌ «مسائلی که قابل طرح در هیات دولت باشد حتما پیگیری خواهم کرد، اما باید به این سمت برویم که تا زمان آماده شدن سند ملی توسعه گردشگری قرار نیست فقط مبدا باشیم، بلکه باید به عنوان کشور مقصد مطرح شویم. لازم است در تنوع بخشی اولویت داشته باشیم. اگر مسیرهای جدید به عنوان بسته در اختیار مردم قرار گیرند، دیگر آنها فقط مسیر تهران- شمال را با آن همه تصادف جاده‌ای و حواشی هدف قرار نمی‌دهند.» احمدی‌پور همچنین رقابت گردشگری خروجی با گردشگری داخلی را آفت دانست و گفت: «اصلا زیبنده کشور ما نیست که امکان استفاده از جاذبه گردشگری داخل کشور را داشته باشیم، اما شرایط به‌گونه‌‌ای تنظیم شده باشد که با قیمت ارزان‌تر راحت به خارج از کشور برویم، البته که گردشگران حق انتخاب دارند، اما مساله این است که ما در داخل چه ظرفیتی ایجاد کرده‌ایم؟»

روزنامه ابرار با انتخاب عنوان« لغو روادید با کشورهای مسلمان عامل رونق در صنعت گردشگری حلال» نوشت: لغو روادید با کشورهای مسلمان می تواند رونق در عرصه گردشگری حلال را رقم بزند. جبار کوچکی نژاد با اشاهر به اهمیت تقویت عرصه گردشگری حلال در کشورمان گفت: برای ایجاد رونق در این حوزه و دستیابی به جایگاه برتر میان کشورهای اسلامی نیازمند اتحاذ و اجرای برنامه های توسعه کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت هستیم.
صنعت گردشگری امروزه در فضای خوبی قرار دارد ورونق گردشگری حلال می تواند دستاورد مناسبی در این عرصه تلقی شود. باید با برنامه ریزی تلاش مستمری برای جذب گردشگران کشورهای منطقه و مسلمان شود که این مهم باید در مقوله گردشگری حلال تعریف شود.

** ضرورت های آموزشی و تربیتی کودکان
کودکی یکی از مهمترین برهه های زندگی هر فردی محسوب می شود که در آن دوره شخصیت فرد شکل می گیرد و توجه به حقوق و نوع زیست کودکان یک اصل بنیادین در دنیای کنونی است، این موضوعی است که شماری از روزنامه های امروز آن را در گزارش هایی بازتاب دادند.
روزنامه «جام جم» در گفت و گویی با اسما عاقبتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و روان‌شناس کودک و نوجوان، عنوان « تنبیه نادرست عامل افسردگی کودک» را منعکس کرد و نوشت: تنبیه به اعمال هر فعالیت و رفتاری گفته می‌شود که از سوی والد یا بزرگسال برای کاهش میزان رفتار کودک در زمینه‌ای اعمال می‌شود.

در ادامه این گفت وگو آمده است: از آنجا که در گذشته از جنبه‌های منفی تنبیه که همان کتک زدن است، بیشتر استفاده می‌شد، این موضوع باعث شده برخی والدین با مقوله تنبیه کاملا مخالف باشند، در صورتی که همه تنبیه‌ها منفی و منفور نیستند. ما روان‌‌شناسان معتقدیم اگر از تنبیه‌ به درستی استفاده شود، اتفاقا خیلی درست و موثر است.
کاهش اعتماد به نفس، نه‌تنها باعث تضعیف خودباوری کودک می‌شود، بلکه این احساس را در بچه‌ها به وجود می‌آورد که دیگر برای والدینشان دوست‌داشتنی نیستند. همین باعث می‌شود بچه‌ها با توجه به تیپ شخصیتی که دارند، به سمت اضطراب و افسردگی یا پرخاشگری و نافرمانی تمایل پیدا کنند.

روزنامه «همدلی» در گزارشی عنوان «اعتیاد و مدل دلبستگی» را برجسته کرد و نوشت: افرادی که مواد مصرف می کنند ، دلبستگی های ایمن و سالم در کودکی آنها شکل نگرفته است. نظریه پردازان دلبستگی معتقدند که کودک در بدو تولد به یکسری رفتارهای دلبستگی همانند گریه کردن، لبخند زدن ، محکم گرفتن و چسبیدن به مراقب مجهز است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: که این امر باعث می شود کودک در مجاورت مراقبت کننده باقی بماند و این مجاورت کارکرد بقایی دارد و باعث می شود که از کودک در برابر خطراتی که او را تهدید می کند محافظت شود.

روزنامه «ایران» در گزارشی، عنوان «5 قرص نان سهم کودکان کار» را منتشر کرد و نوشت: روزی 5 قرص نان، سهم کودکان کار و خیابان خواب‌های محل است. طرحی که از سوی گروهی دانشجو اجرا شده. روی شیشه نانوایی، یک برگه به چشم می‌خورد: «به نام خداوند مهربانی. این نانوایی روزانه 5 عدد نان رایگان برای افراد نیازمند در نظر گرفته است. شما می‌توانید در صورت تمایل در این امر شرکت کرده و رسید فیش نان را در این محل بچسبانید.»

در ادامه این گزارش می خوانیم: ساعت 10 صبح است. 3 نانوا مشغول کار هستند. سه چهار نفری هم توی صف ایستاده‌اند. یکی از نانواها، بربری‌های گرد را روی پیشخوان می‌اندازد و بخار خوشایندی در هوا پخش می‌شود. بوی نان تازه، هوش از سر آدم می‌برد.
«یک روز چند نفر آمدند اینجا و این کاغذ را دادند بچسبانیم پشت شیشه. در مورد کارشان توضیح دادند. گفتند پول 5 نان را در روز پرداخت می‌کنند، در عوض نان‌ها را به نیازمندان بدهیم. دانشجو بودند. کارت دانشجویی هم نشان دادند. از کارشان خوشم آمد. گفتم خودم هم در این کار همکاری می‌کنم.»

روزنامه «حمایت» در گزارشی با عنوان «چگونه کودکان را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم؟»، نوشت: تحقیقات روانشناسی ثابت کرده که کتاب‌خوانی در دوره خردسالی و کودکی، موفقیت آن‌ها را در بزرگ‌سالی تضمین می‌کند. برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خوانی، نکات کاربردی فراوانی وجود دارند که در ادامه به بخشی از این روش‌ها اشاره می‌شود:

در ادامه این گزارش می خوانیم: اثبات‌شده است که وقتی بچه‌ها در سنین پایین کتاب خواندن را یاد بگیرند، در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت و بعدها در زندگی موفق‌تر خواهند شد. به همین دلیل است که خیلی اهمیت دارد که قبل از شروع مدرسه، با بچه‌ها کتاب خواندن را شروع کنید.
کتاب خواندن در کنار هم برای شما و فرزندتان ارزش زیادی دارد. به گزارش فردا، علاوه بر نزدیک‌تر کردن شما به همدیگر، کتاب خواندن دایره لغات فرزندتان را تقویت کرده و درک او را ارتقاء می‌بخشد. همچنین ذهن آن‌ها را بازتر کرده و ابزار لازم برای ریاضی، انشا، حل مشکلات و حتی مهارت‌های کامپیوتری را برایشان فراهم می‌کند.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «هزاران کودک بی‌مدرسه در شهر تهران»، نوشت: «ما اینجا با مشکل جدیِ مدرسه روبه‌رو هستیم و خیلی از خانواده‌ها، بچه‌هایشان را به مدارس مناطق دیگر می‌فرستند.
در ادامه این گزارش آمده است: خودم پسرم را از اول ابتدایی به یک مدرسه غیر‌انتفاعی در منطقه‌ای دیگر فرستاده‌ام که هر روز، یک ساعت برای رفت و یک ساعت برای برگشت، توی ترافیک می‌ماند و هم خسته به مدرسه می‌رسد و هم خسته به خانه برمی‌گردد.»

شاید فکر کنید این حرف‌ها را یکی از ساکنان روستاهای دورافتاده گفته است اما این‌طور نیست. مدت‌هاست کمبود مدرسه به پایتخت رسیده است؛ جایی‌که هر انتظاری می‌رود غیر ‌از اینکه یک بچه دبستانی، روزی چندین‌ساعت از وقت و انرژی‌اش را در مسیر خانه به مدرسه و برعکس طی کند و خانواده‌ها برای اینکه چنین راهی حداقل با امنیت طی شود، مجبور باشند هزینه‌هایی میلیونی برای سرویس بچه‌مدرسه‌ای‌های خود، اختصاص بدهند.

** دفاع مقدس یادآور سال ها مقاومت و حماسه ای ماندگار
هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند. این موضوع باعث شد که روزنامه های با درج گزارش هایی به این امر بپردازند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی عنوان «قاموس بسیج ؛ تداوم انقلابیگری» را منعکس کرد و نوشت: 37 سال قبل که امام راحل در پنجم آذر ماه 1358 فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر فرمودند، شاید کمتر کسی به اهمیت فوق العاده این فرمان پی برده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: با شروع جنگ تحمیلی تصور عمومی بر استفاده از نیروی عظیم بسیج در دفاع مقدس بود اما با پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و با حکم امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، اهداف بلند و راهبردی تشکیل بسیج را بیشتر نمایان کرد.
واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران، ملهم از اسلام انقلابی و ناب محمدی (ص) از همان آغاز شکل گیری، در مقابل نظام مهندسی شده سلطه قرار گرفت و ماهیت و جغرافیا و امنیت نظام استکباری سلطه را به خطر انداخت، به همین دلیل با موجی از تهدیدات و توطئه‌های پیچیده، مداوم، گسترده و سازمان یافته دشمنان با هدف نابودی، تحریف و استحاله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «عملیات7 آذر، مروارید درخشان نیروی دریایی»، نوشت: هفتم آذرماه یادآور عملیات پیروزمندانه‌ای است که طی آن، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیاتی متهورانه، ضمن انهدام اسکله نفتی البکر و الامیه چند فروند ناو جنگی و هواپیمای دشمن را به قعر دریا فرستاد.

در ادامه این گزارش آمده است: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مانند سایر نیروها در عرصه دفاع مقدس ضمن پاسداری از حریم مرزهای آبی کشور ابتکارعملیات دریایی را در هر شرایط زمانی از دشمن سلب کرد.

در عملیات مروارید که با همکاری تیزپروازان نیروی هوایی اجرا شد، ضرباتی سنگین بر پیکره نیروی هوایی و دریایی عراق وارد شد به طوری که هیچ گاه نتوانست از اثرات این شکست رها شود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «طبل بزرگ جنگ زیر پای بسیجی کوچک»، نوشت: بسیجیان اگر چه طریق سیر و سلوک و معرفت‌الله را خیلی سریع طی کرده و تا بلندای خورشید قد کشیدند و پیشانی به آفتاب نیمروز رساندند، اما پای بر زمین داشتند و مردمانی عادی از متن جامعه بودند. در حقیقت بسیج ظرفیت و قابلیتی است که از روح جمعی نشأت گرفته و در گذر از باورها صیقل یافته و در بزنگاه‌ها فرصت بروز و ظهور می‌یابد و بی هیچ تکلیف و تکلفی کمر به خدمت حق و حقیقت می‌بندد.

در ادامه این گزارش آمده است: هجوم سراسری دشمن به کیان ملی در شهریور 59 از جمله بزنگاه‌هایی بود که روح حماسی ملت ایران را به تلاطم واداشت و صحنه‌های بدیعی را رقم زد. آن روزها حسی غریب آحاد جامعه را به مقابله با دشمن می‌کشاند و این حس آنچنان فراگیر بود که کوچک و بزرگ نمی‌شناخت، بلکه فطرت‌های پاک را زودتر تحت تأثیر قرار داده و به صحنه می‌آورد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله ها اندیشکده ها – پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

اطلاعات تکميلي

خواندن 929 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب