سه شنبه, 16 آذر 1395 ساعت 23:21

فعالیت موسسه این سینا بوسنی در اشاعه فرهنگ ایران در بالکان مطرح شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیر مؤسسه علمی پژوهشی این سینا بوسنی و هرزگوین در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان فعالیت این نهاد ایرانی را در اشاعه فرهنگ و تمدن و زبان و ادبیات فارسی کشورمان در بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان بطور مشروح توضیح داد.
به گزارش ایرنا، «روح الله قادری» روز سه شنبه در ملاقات با «محمود حیدری» با اشاره به اینکه مؤسسه علمی پژوهشی ابن سینا از سال 1375 شمسی در شهر سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین تاسیس شده است، هدف از راه اندازی این نهاد ایرانی را مطالعه و پژوهش در حوزه علوم انسانی و گسترش تعاملات علمی، پژوهشی و فرهنگی میان اندیشمندان و مراکز علمی تحقیقاتی ایران و منطقه بالکان دانست.
قادری در ادامه این نشست طی سخنانی افزود: این مؤسسه دارای چهار گروه علمی است که شامل مرکز فلسفه و عرفان، مرکز فرهنگ و تمدن، مرکز زبان و ادبیات فارسی، مرکز مطالعات بالکان می باشد و انجمن ایران شناسی نیز به عنوان بخشی از مرکز زبان و ادبیات فارسی در ذیل آن فعالیت دارد.
وی اظهار داشت: این مؤسسه تا کنون 45 جلد کتاب را بصورت مستقل و 50 جلد کتاب نیز بصورت مشارکتی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی منطقه بالکان تالیف، ترجمه و منتشر کرده است.
مدیر مؤسسه علمی پژوهشی ابن سینا به دیگر فعالیت های این مؤسسه اشاره کرد و گفت: دو فصلنامه نیز در مؤسسه این سینا تهیه و منتشر می شود، فصلنامه اول که 21 سال سابقه دارد و 73 شماره از آن تا کنون منتشر شده است که 'نشانه های زمان' نام دارد و از جایگاه ممتازی در حوزه علوم انسانی در منطقه بالکان برخوردار است.
'فصلنامه دوم 'سیاست و روابط بین الملل' نام دارد که بصورت دیجیتال منتشر می شود و از سال گذشته تا کنون 4 شماره از آن به چاپ رسیده است.'
قادری با اشاره به تولید دو اثر فاخر توسط مؤسسه ابن سینا تصریح کرد: از مهمترین و برجسته ‌ترین آثار مؤسسه می‌توان به ترجمه و چاپ دیوان حافظ و تألیف فرهنگ فارسی بوسنیایی اشاره کرد که هر دوی آنها برنده جایزه جهانی کتاب سال در ایران شدند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار گفت: مؤسسه ابن سینا یک نهاد شناخته شده و موفق ایرانی در منطقه بالکان است که آثار متعددی را تولید و برای مردم این منطقه به یادگار گذاشته است.
محمود حیدری با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه ادبیات فارسی در منطقه بالکان افزود: هرچه مؤسسه ابن سینا نشر آثار فاخر زبان فارسی نظیر دیوان حافظ را افزایش دهد طبیعی خواهد بود که موفقیت بیشتری در اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی خواهد داشت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با یاد آوری حضور اساتید برجسته فلسفه و عرفان ایران در گذشته گفت: دعوت از اساتید برجسته ایرانی در حوزه های مختلف علوم انسانی و برگزاری دوره های کوتاه مدت برای دانشجویان علاقه مند به فرهنگ و تاریخ ایران می تواند در دستور کار مؤسسه قرار گیرد.
حیدری گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کنار مردم و دولت این کشور بوده و از یکپارچگی و وحدت بوسنی و هرزگوین حمایت کرده و همواره حامی همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایدار برای همه اقوام این کشور است.
اروپام**436**انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

اطلاعات تکميلي

خواندن 1021 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار