سه شنبه, 16 آذر 1395 ساعت 16:00

ولایتی:اتفاق نظر بر نقض برجام بودن تمدید تحریم ها/ ایران پاسخ محکمی خواهد داد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو کمیته نظارت بر برجام گفت: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند اگر مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا امضا شود، نقض برجام است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی روزسه‌شنبه در حاشیه نشست خبری کنفرانس امنیتی تهران درباره تصمیم ایران برای پاسخ به تمدید تحریم ها افزود: این تصمیم در هیئت نظارت بر برجام گرفته می‌شود.
وی تاکید کرد: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند که اگر مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا امضا شود، نقض برجام است و قطعا جمهوری اسلامی ایران، پاسخ مقتضی، روشن و محکمی خواهد داد.

**ایران و روسیه بشار اسد را رئیس جمهوری قانونی می دانند/همکاری مشترک دو کشور ادامه می یابد
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره پیام پوتین به رییس جمهوری ایران گفت: بنده در آن جلسه نبودم ولی در ملاقاتی که بعد از آن جلسه با لاورنتیف که نماینده ویژه آقای پوتین است، مباحث مختلفی مورد بحث قرار گرفت که عمده آن مسایل پیرامون مربوط به سوریه بود.
وی با بیان این که ایران و روسیه دارای اشتراکات زیادی در سوریه هستند، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و افزود: با هر پیشنهادی که مقدمه ای برای تجزیه این کشور باشد، مخالف هستیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: ایران و روسیه مصمم هستند که به دولت سوریه تا آزاد سازی حلب کمک کنند تا مقدمه ای برای آزادسازی شهرهای دیگر سوریه از دست تروریست ها به ویژه النصره که مرتبط با القاعده هستند، شود.
ولایتی ادامه داد: کاری که روسیه و چین در یکی دو روز اخیر انجام دادند، وتوی قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت بود که کار مهمی بود. اگر این قطعنامه تصویب می شد در حقیقت مقدمه ای برای تجزیه سوریه بود و این کار از عهده روسیه بر می آمد که به دنبال آن، چین هم رای خود را به آن اضافه کرد.
وی اضافه کرد: دو کشور معتقدیم که بشار اسد رییس جمهوری قانونی سوریه است و باید دوره اش تمام شود و مانند بقیه آحاد این کشور در انتخابات بعدی شرکت کند. هر دو معتقدیم تا زمانی که تروریست ها از این کشور خارج نشدند به کمک مان ادامه دهیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تروریست ها نمی توانند به تروریست های میانه رو یا تند رو تقسیم شوند. چرا که خود تروریست بدترین شکل تندروی است. بنابراین همکاری ایران و روسیه در رابطه با سوریه و در زمینه های دوجانبه با تاکیدات مکرری که روس ها کردند و صحبت هایی که نماینده ویژه پوتین با ما داشت، ادامه خواهد داشت.
ولایتی همچنین به همکاری های ایران و روسیه در موضوعات دیگر اشاره کرد و گفت: همکاری دو کشور یک همکاری مهمی در حوزه های مختلفی بود که آخرین نمود آن بین ایران و روسیه غیر از مسایل منطقه همکاری در موضوع نفت است. اگر روس ها در موضوع نفت همکاری نمی کردند و کاهش 300هزار بشکه ای در تولیداتشان نمی دادند، معلوم نبود اجلاس اوپک و کشورهای غیراوپک به نتیجه برسد و قطعا درخواست ایران برای این کار و دستور پوتین کارساز بوده است و این یک نمونه جدید و برای اولین بار است که اتفاق افتاده است.

**تحلیلی از شرایط منطقه
ولایتی در ادامه به تحلیل شرایط منطقه پرداخت و گفت: تحولات بسیار پرسرعت این منطقه و تاثیرش در جهان و تاثیر متقابل فعالین سیاسی بین المللی در این منطقه موجب شده است که در غرب آسیا تحولاتی پیش بیاید که بسیار با سرعت پیش برود به طوری که سرعت تحولات خیلی بیشتر از سرعت تحلیل ها است. سرعت تحولات در تاریخ معاصر بی نظیر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به این که در منطقه است و حرف اول را به لحاظ تاثیرگذاری در بین کشورهای منطقه می زند و به دلیل این که در این کشور یک ظرفیت بسیار مهم و با تاریخ طولانی فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، می توانند این ظرفیت ها از قوه به فعل در آیند و در داخل کشور و خارج از مرزهای ما تاثیرگذار باشند؛ همانطور که بودند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران که اتفاق افتاد از همان اول حضرت امام (ره) صحبت از صدور از انقلاب را کردند که بعضی ها فکر می کردند این صدور یک امر فیزیکی و سخت افزاری است؛ در حالی که یک امر فرهنگی است. تحولاتی به این عظمت در ایران اتفاق افتاده است؛ طبیعی است که از مرزها عبور کند و به جاهای دیگر دنیا برود.
ولایتی گفت: بعد از فروپاشی شوروی سابق ادعای آمریکایی ها این بود که دنیا به سمت یک شاکله واحد می رود؛ همان بحث دهکده جهانی که مک لوهاند مطرح کرده بود و تنها ابرقدرتی که می تواند و باید امنیت منطقه را تامین کند آمریکا است. این را بوش در اوایل دهه 90 در مراسم صبحگاهی نیروی دریایی بیان کرد که بعد از فروپاشی شوروی ما تنها ابرقدرتی هستیم که می توانیم نظم دنیا را برقرار کنیم و حافظ نظمی باشیم که خودمان پشتیبان و مبدع آن هستیم.
وی ادامه داد: زمان گذشت و معلوم شد که اینطوری هم نیست. چین رشد کرده است. روسیه بعد از فروپاشی خود را بازیافته است. اتحادیه اروپا مقتدر شده است و همانطور آمریکای لاتین، کشورهای اسلامی و شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی ، قدرت های نوظهوری پدید آمدند. بنابراین نتیجه ای که می گیریم این است که آمریکایی ها آنچه را آرزو داشتند، محقق نشده است و هر چه زمان گذشته است. بیشتر روشن شده است که آمریکا نمی تواند به تنهایی وضعیت کدخدایی دنیا را داشته باشد. یعنی به آن اجازه نمی دهند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: دخالت آمریکا در افغانستان، عراق، سومالی، شمال آفریقا و طی سال های اخیر در سوریه و غیرمستقیم در یمن و ناکامی در دستیابی به اهدافی که برای خودش در افغانستان، عراق و سوریه تعیین کرده بود، موجب شده است که یک سرخوردگی در خود آمریکایی ها به وجود بیاید.
ولایتی گفت: آقای ترامپ که الان رییس جمهوری آمریکا شده است بعد از انتخاب وی کتابی را منتشر کردند که این کتاب 17 فصل دارد که 16 فصل آن مربوط به موضوع داخلی آمریکا است و یک فصل آن مربوط به سیاست خارجی است. آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی هم بارها تاکید کرده است که ما باید به داخل خود آمریکا بپردازیم و اگر امنیت جایی را در دنیا تامین می کنیم، آنها باید هزینه آن را بدهند. اگر امنیت کشورهای عرب را تامین می کنیم باید هزینه اش را بدهند. اگر امنیت اروپایی ها را تامین می کنیم باید هزینه اش را پرداخت کنند.
وی افزود: ایران به دلیل ارتباطاتی که از قبل با پیشکسوت های مبارزه در منطقه در لبنان ، سوریه و عراق و یمن و جاهای دیگر داشته، توانسته است کمک کند که این زنجیره مقاومت که از ایران شروع و از عراق و سوریه رد می شود و به لبنان و فلسطین می رسد را حفظ کند. به خصوص آن حلقه مهم و طلایی مقاومت که سوریه باشد را از خطر سقوط با کمک خود مردم و دولت این کشور نجات دهد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران در آن، موضوع مهمی است که در کنفرانس امنیتی تهران مورد بحث قرار می گیرد، ادامه داد: یکی از این کشورهای منطقه، عراق است. عراق دو بار مورد تهاجم آمریکا قرار گرفته است. آمریکایی ها تصور و آرزویشان این بود که بتوانند در عراق پایگاهی داشته باشند اما روشن بینی و هوشیاری مردم عراق مانع از آن شد.
ولایتی اضافه کرد: آمریکایی ها در عراق چند هزارنفر کشته دادند و حدود 1500 میلیارد دلار حداقل هزینه کردند، البته آنها هنوز بدنبال این هستند که اگر بتوانند نفوذشان را حفظ کنند.
وی به آزادسازی موصل نیز اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها این گونه می خواستند وانمود کنند که جز با کمک آن ها، امکان آزادی موصل نیست اما دولت عراق از زبان عبادی اعلام کردند که مردم عراق و نیروهای نظامی عراق و حشدالشعبی و به تعبیر ایرانی آن نیروهای بسیج می توانند موصل را آزاد کنند. البته بعضی کشورهای همسایه هم مثل ترکیه ادعاهایی داشتند که گذشت زمان نشان داد حکومت، ارتش و نیروهای عراق این کفایت را دارند که خودشان موصل را از دست تروریست ها آزاد کنند و بخش مهمی از کار پیش رفته است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که موصل دومین شهر مهم عراق بعد از بغداد است، گفت: اگر موصل آزاد شود به دنبال سلسله آزادی هایی که در تکریت و در جاهای دیگر صورت گرفته، عملا بساط داعشی ها برچیده خواهد شد.
ولایتی به سفر مسعود بارزانی به بغداد بعد از چهارسال اشاره کرد و گفت: این سفر حکایت از این دارد که حکومت مرکزی قدرت پیدا کرده است و توانسته این اقتدار خود را در عمل نشان دهد. بنابراین بعد از چهارسال اختلاف بین دولت اقلیم و مرکزیت بوده است، عملا این کنار گذاشته شده است و باهم بیش از تاریخ عراق متحدند و یکی شدند. بنابراین عراق آینده بسیار خوبی دارد.

** طرح دمیستورا مقدمه تجزیه سوریه بود
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک به وضعیت سوریه اشاره کرد و افزود: نماینده سازمان ملل در سوریه که باید گفت به جای این که ماموریتش واگذار شده از سوی سازمان ملل را نمایندگی کند، بیشتر آمریکایی ها را نمایندگی می کرد. آقای دمیستورا نظرش این بود که یک حکومت شورایی محلی در شرق حلب تشکیل شود و این یعنی مقدمه تجزیه سوریه که دولت سوریه زیربار این طرح و نظر نرفت و هروز شاهد پیروزهای خوبی هستیم.
ولایتی به دیدار چند روز گذشته خود با با آقای لاورنتیف نماینده ویژه پوتین اشاره کرد و گفت: او هم نظرش مثل ایران این بود که باید هرچه زودتر حلب آزاد شود و در آن جلسه به ما اطلاع دادند که نیروهای متحد یعنی سوریه، حزب الله ، نیروهای مردمی و مستشاران ایرانی و روسی مجموعا از غرب به شرق حلب 1600 متر پیش روی کردند که بعدا هم در سایر منابع خبری تایید شد که بخش قابل ملاحظه ای از حلب آزاد شده است.
وی افزود: تقریبا کسی شک ندارد که دیر یا زود حلب آزاد خواهد شد و در این زمینه بین ایران و روسیه دو متحد اصلی سوریه، این اتفاق نظر وجود دارد.

**تشکیل حکومت مشارکتی پیروزی سیاسی یمنی ها
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه به وضعیت یمن اشاره کرد و گفت: آنها زیر بمبارانی که یک سال و 8 ماه از آن می گذرد توانسته اند دولت یمن را مرکب از حوثی ها و علی عبدالله صالح تشکیل دهند. عملا نشان دادند که آقای هادی هیچ کاره است و به هیچ وجه حقی در یمن ندارد و رییس جمهوری نیست. عربستان سعودی بی جهت دنبال این است، مزدبگیر خود را بر ملت یمن تحمیل کند. بنابراین تشکیل چنین حکومتی با مشارکت آقای علی عبدالله صالح و حوثی ها یک پیروزی سیاسی برای یمنی ها بوده و هست.
ولایتی به انتخاب رییس جمهوری لبنان اشاره کرد و افزود: رییس جمهور لبنان از گروه 8 مارس که محور آن حزب الله لبنان است باز یک پیروزی برای مقاومت بود.


**21 آذر؛ کنفرانس امنیتی تهران
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در یکشنبه هفته آینده، گفت: بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران در منطقه از مهمترین محورهای این کنفرانس امنیتی است.
ولایتی در نشست خبری کنفرانس امنیتی که پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، تصریح کرد: کنفرانس امنیتی تهران یکشنبه، 21 آذر ماه از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر در سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران افتتاحیه این کنفرانس امنیتی خواهد بود.
وی با اشاره به مدیریت خود بر پنلی با عنوان ایران و نظم نوظهور منطقه ای غرب آسیا در این کنفرانس، گفت: حدود 12 مرکز تحقیقاتی و بزرگ از جمله مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری،
مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش های مجلس و دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برای برگزاری این کنفرانس امنیتی همکاری کردند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: مهمانان خارجی نیز در سطحی خوب و از صاحبنظران و اندیشمندان حوزه غرب آسیا و بین الملل خواهند بود.
ولایتی خاطر نشان کرد: شناخت منطقه و ارائه تحلیل دقیق آن، تولید و تقویت ادبیات فکر و ایده، مشارکت در تصمیم سازی، موجه سازی- اجماع سازی و همچنین آینده پژوهی نظم امنیتی غرب آسیا از جمله اهدف برگزاری این کنفرانس است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتما باید اندیشمندان منطقه ای برای تامین امنیت آینده غرب آسیا و لزوم بازسازی و شکل گیری ساختارهای همکاری ها با یکدیگر هم اندیشی داشته باشند. بدون همکاری منطقه ای امکان تامین امنیت کشورهای منطقه و ایستادگی در مقابل تجاوزات و زیاده خواهی های آمریکا و رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه ای نوظهور، قدرت های منطقه ای و نظم منطقه ای و فرامنطقه ای، چالش ها و فرصت های منطقه ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی غرب آسیا، اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای، آینده نظم منطقه ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا برخی محورهای کنفرانس امنیتی تهران با عنوان نظم منطقه ای در غرب آسیا است.
سیام**1058**9314**1429
خبرنگاران:محمد افضلی*داود توسلی** انتشار:محسن طاهرزاده

اطلاعات تکميلي

خواندن 1048 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار