سه شنبه, 16 آذر 1395 ساعت 15:36

جهش تقاضا در حوزه کتاب جزو اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحریک و جهش تقاضا در حوزه کتاب و کتابخوانی و مصرف کتاب به عنوان رسانه تمدنساز، در اولویت برنامه های فرهنگی این وزارتخانه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، سیدعباس صالحی روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان دوسالانه جایزه کتاب اصفهان افزود: پویش اجتماعی و مدنی در جامعه، می تواند این جهش را بوجود آورد.
وی اظهار کرد: نگاه این معاونت در سه سال اخیر این بوده است که عامل تحریک و تقاضا سبب ایجاد جنبش اجتماعی کتابخوانی در جامعه خواهد شد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این راستا بیش از 600 شخص و گروه مردمی کتابخوانی در کشور شناسایی شده اند.
وی انتخاب پایتخت کتاب ایران، روستای دوستدار کتاب و جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان را با شناسایی حدود یکهزار و 600 باشگاه از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحریک و جهش تقاضا برای کتاب عنوان کرد.
صالحی خاطرنشان کرد: با این اقدامات باید بتوانیم ایران و اصفهان را بدلیل پیشینه تمدنی خود به عنوان کشور و استان مُبلغ کتاب به جهان معرفی کنیم.
وی یادآور شد: تلقی از کتاب و فواید آن نباید محدود به فایده سنتی در حد ارتقاء دانش، آگاهی و تخصص باشد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروزه برای کتاب و کتابخوانی فایده های مکمل بسیاری مطرح شده است که از جمله آن می توان به کارکرد مهم کتاب برای انسان بودن، عالم بودن و عامل بهداشت و درمان اشاره کرد.
صالحی با اشاره به بروز اتفاقات خوب در دهه های اخیر در حوزه کتاب و نشر گفت: در حوزه تولید عناوین، در دو سال گذشته یک میلیون عنوان کتاب در کشور تولید شده که حدود 600 هزار عنوان، چاپ اول و مابقی چاپ دوم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 94 نیز 80 هزار و 246 عنوان کتاب در کشور تولید شد که بیانگر ارتقاء استعداد تولید کتاب در سطح کمی و کیفی است.
صالحی به حوزه آمایش موضوعات کتاب در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت:از مجموع بالغ بر 80 هزار عنوان کتاب،پنج عنوان موضوعی نخست شامل 13 هزار و 211 عنوان در حوزه علوم عملی، 10 هزار و 762 عنوان در حوزه ادبیات، 10 هزار و 477 عنوان در حوزه کودک، 9 هزار و 542 عنوان در حوزه دین و 9 هزار و 10 عنوان در حوزه علوم اجتماعی است.
وی تصریح کرد: این امر بیانگر آن است که جریان تولید کتاب در شاخه های مختلف بشکل متعادل تولید می شود و بخشی از توسعه متوازن است.
وی همچنین در باره دستیابی به تعادل نسبی در حوزه تیراژ کتاب گفت: این مهم نیز نشان می دهد که جریان تکثیر خُرده فرهنگ ها موجب شده که افراد در حوزه های مختلف بدنبال سلیقه های خود بگردند که این نوعی عدالت در توزیع مصرف است.
مراسم تجلیل از 24 مولف و فعال عرصه کتاب در قالب برگزیدگان دوسالانه کتاب اصفهان روز سه شنبه در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.
هم اکنون 387 ناشر دارای مجوز در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد 176 ناشر فعال هستند.
ت/6994 / 6027
خبرنگار: آرزو فلاح* انتشار: شکراللهی




انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر :5704585

اطلاعات تکميلي

خواندن 1052 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار