سه شنبه, 16 آذر 1395 ساعت 09:12

رئیس انجمن مفاخر فرهنگی: مملکت نباید از اندیشمندان خالی بماند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس انجمن مفاخر فرهنگی گفت: مملکت نباید از عالمان و اندیشمندان خالی بماند و نسل جوان باید فروزانفر ها و همایی ها را الگو قرار دهند.
به گزارش شامگاه دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از عمارت امیربهادر، مهدی محقق در آیین بزرگداشت مرحوم احمدعلی رجایی بخارایی (قرآن پژوه و ادیب) اظهار کرد: محضر رجایی پر از سود و فایده بود.
وی افزود: امثال رجایی بخارایی با آثار ارزنده خود همواره زنده هستند و برگزاری این مجالس، برای این است که نسل جوان اینها را الگوی خود قرار دهد.
محقق ادامه داد: خراسان محل طلوع خورشید ولایت و ظهور دانشمندان زیادی بوده است کسانی مثل ادیب نیشابوری، لنگرودی، مهدوی دامغانی، و دیگر استادانی که نمونه هستند.

** راه اندازی 27 نمایندگی انجمن مفاخر در کشور
محقق گفت: مدت زیادی است که دیگر در صنف ها و رشته های مختلف می بینیم که افراد بزرگ هیچ جایگزینی ندارند و این اتفاق خوبی نیست.
وی تصریح کرد: نکوداشت بزرگان باید در تمام شهرستان های کشور انجام شود تا راه این بزرگان توسط جوانان دنبال شود و برای همین منظور 27 نمایندگی انجمن مفاخر فرهنگی را در شهرستان های مختلف ایجاد کردیم.

** دانشگاه مشهد بعد از وی به اوج نرسید
در ادامه نویسنده و پژوهشگر برجسته ادبیات گفت: امسال مصادف با یکصدمین سال ولادت دکتر رجایی است و به این مناسبت این جلسه میمنت خاصی دارد.
محمد جعفر یاحقی تاکید کرد: جایگاه رجایی در تاریخ دانشگاه ادبیات مشهد همچنان بی بدیل خواهد ماند و ما وظیفه داریم تا معارف والای این نام بزرگ را به نسل های بعد انتقال دهیم.
وی تصریح کرد: رجایی برای اولین بار دستگاههای مجهز فیلمبرداری از نسخه های خطی را به مشهد آورد و علاوه بر پایه گذاری فرهنگستان آستان قدس رضوی، چندین کتابخانه اقماری را نیز راه اندازی کرد.
یاحقی گفت: توجه او به ترجمه های فارسی قران کریم در آستان قدس، باعث تشکیل هسته اولیه کتابخانه عظیم و ملی آستان قدس شد و ایشان با این کار اهتمام کردند تا تمام واژه های سره فارسی موجود در ترجمه های قدیمی قران کریم به صورت یک فرهنگ مستقل گردآوری و چاپ شود.
وی خاطرنشان کرد: رجایی اعتقاد خاصی به بدیع الزمان فروزانفر داشت و شخصیت وی از دو بعد علمی و مدیریتی ممتاز بود و دانشگاه ادبیات پس از وی هیچگاه به اوج نرسید.

** نیما مبدع شعر نو نیست
علی سلطانی استاد دانشگاه و محقق ادبی نیز تاکید کرد: آموزه های رجایی در همکاری ما برای قران پژوهی زیر نظر وی نشان داد که این نیما نبود که شعر نو را پدید آورد بلکه خود قران به همین شیوه است و ترجمه های فارسی قدیمی و خطی قران غالبا با همین تفاوت طول مصراع ها و به شکل شعر نو بوده است.
وی گفت: رجایی استاد معمول نبود. او هم دوست و هم پدری مهربان بود و تحقیقات قرآنی شخص وی فراتر از مجموع تحقیقات دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران بوده است.

** چامه استاد امروز برای استاد دیروز
در ادامه این مراسم ژاله آموزگار از استادان نامی و شاگردان برجسته دکتر بخارایی یک متن ادبی را به استاد فقید خود تقدیم کرد.

** دانشگاههای کنونی کیفیت ندارند
در بخش دیگری از برنامه، سعید رجایی بخارایی فرزند مرحوم بخارایی گفت: مادرم فخرالملوک فیاض، ستون فقرات رجایی بزرگ بود و در کنار همسری ایشان که خود کار دشواری بود، هفت فرزند را بزرگ کرد و تا هم اکنون که در 95 سالگی در تورنتوی کانادا زندگی می کند به نقاشی و شعر مشغول است.
وی افزود: پدرم پایه گذار مکتب حقایق بود و این مرد به دنبال فضیلت بود.
سعید بخارایی ادامه داد: پدرم نه فقط ادبیات فارسی بلکه زندگی و حقیقت به شاگردان درس می داد و معتقد بود یک دانشجو باید سیاست، منطق، فلسفه، ادبیات و ... بداند.
وی عنوان کرد: به دلیل این شیوه استادی، تربیت این همه شاگرد گه امروز هریک از بزرگان فرهنگ این سرزمین هستند ممکن شد.
فرزند احمد علی بخارایی تاکید کرد: متاسفانه دانشگاهها اکنون کیفیت لازم را ندارند و آموزش عالی به جای آموزش درست فقط به جایی برای ساختن مدرک تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: بابد جلوی ازدیاد بی ضابطه تاسیس دانشگاهها گرفته شود و دانشجویانی تحویل جامعه نشوند که مدارک بالا ولی سواد پایین دارند، چون همین افراد با همین سطح ناآگاهی و فقط با توسل به همین مدارک تحصیلی مسئولیت می گیرند و این به زیان کشور است.

** رونمایی از کتاب دکتر رجایی بخارایی
در پایان این مراسم با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد جعفر یاحقی، ژاله آموزگار، مهدی محقق و سعید رجایی از کتاب 《زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی احمد علی رجایی بخارایی》رونمایی شد.
حضور داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و یکی از شاگردان دکتر رجایی بخارایی و تاخیر یک ساعته شروع برنامه از نکات قابل تامل این نکوداشت بود.
احمدعلی رجایی بخارایی (1295 تا 1357) رئیس سابق دانشکده ادبیات مشهد و استاد دانشکده ادبیات تهران، مصحح متون دینی و قرآن پژوه بود.
از وی کتاب های بی شماری از جمله فرهنگ اشعار حافظ، فرهنگ لغات قرآن خطی آستات قدس رضوی، فرهنگ لهجه بخارایی و....برجای مانده است.
فراهنگ**3079**1027**خبرنگار: علی اسدی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1112 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار