چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 15 آذر 1395 ساعت 15:40

برنامه های بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بخشی از برنامه های بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان اعلام شد.
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، شب استاد جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه 25 آذر ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود.
در این مراسم که در آستانه یکصد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده یاد جبار باغچه‌بان نیز حضور دارند.
خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود.
در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند و نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد تئاتر کودک و نوجوان به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.
جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال 1298 اولین تئاتر کودک و نوجوان را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامیداشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.
جبار باغچه بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران به شمار می رود.

* مقالات برگزیده بخش صد سالگی تئاتر کودک معرفی می شود
شورای داوری بخش مسابقه مقاله نویسی صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان داوود کیانیان، یدالله وفاداری، مسلم قاسمی، منصور خلج، سیدحسین فدایی حسین و منوچهر اکبرلو با ارزیابی آثار شرکت کننده چهار مقاله را بدون اولویت به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.
'تئاتر کودک و نوجوان در یک دهه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان' نوشته کریم خاوری و تحسین مصطفی از کردستان، 'جبار باغچه بان و نمایش خلاق' نوشته مژگان وثوقی از تهران، 'تأثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر کودک و نوجوان ایران' نوشته احمد بیگلریان از همدان ، 'تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکتها تا نخستین نمایشنامه' نوشته نیاز اسماعیل پور از همدان از مقالات برگزیده هستند.
بخش صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری بنیاد نمایشی کودک به مناسبت پیشواز صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران و اولین اجرای نمایشی توسط زنده یاد باغچه بان به شکل ویژه درجشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار خواهد شد.
بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی از باسابقه ترین رویدادهای تئاتر کشور با دبیری شهرام کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت استانداری و نهادهای فرهنگی و هنری شهر همدان 22 تا 27 آذرماه با حضور گروه های ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.

* 6 عنوان کتاب علمی و نمایشنامه برای جشنواره به چاپ می رسند
شورای علمی و پژوهشی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری انتشارات نمایش 6 عنوان کتاب علمی و نمایشنامه منتخب را به مناسبت برگزاری این رویداد هنری همزمان با جشنواره منتشر خواهد کرد.
کتاب‌های «تأثیر تئاتر بر پرورش خلاقیت کودک و نوجوان» تألیف مسرور نعمت‌اللهی،
«جستاری در باب پرفورمنس برای کودکان» نوشته مرتضی سعیدیان، «تئاتر اوراند هریس» نوشته اوراند هریس و ترجمه سیدحسین فدایی حسین، «تئاتر ابداعی و مشارکتی» نوشته تینا بیکاترکیس ترجمه سیدحسین فدایی حسین، «زندگی و آثار جبار باغچه بان» نوشته منوچهر اکبرلو و مجموعه نمایشنامه «هفت‌پرده» آثار منتخب چند دوره جشنواره در ایام برگزاری این رویداد هنری با حضور مسئولین و هنرمندان رونمایی می شود.

* کاغذ پاره‌ها و دخترکی که به درخت تبدیل می‌شود
نمایش «کاغذ پاره‌ها» به کارگردانی امیرمحمد انصافی با بهره ‌گیری از شیوه‌های نمایش ایرانی در بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.
داستان این نمایش به نویسندگی زهرا مریدی درباره دخترکی است که قدر کاغذها را نمی‌داند و شخصیتی به نام عمو قصه‌گو که شاهد رفتار این دختر بچه با کاغذهاست، به او نشان می‌دهد کاغذ زباله نیست ولی دخترک متوجه نمی‌شود و شخصیت دیگری به نام آقای مچاله او را به درخت تبدیل می‌کند.
این نمایش با استفاده از تکنیک نمایش ایرانی و با بهره گیری از عروسک‌های نمایشی و موسیقی زنده در بخش خردسال این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه خواهد رفت.
امیرمحمد انصافی کارگردان این نمایش درباره ویژگی‌های تئاتر خردسال گفت: در این تئاتر باید مطالب را به صورت ساده و روان آموزش داد و به همین دلیل ما هم در نمایش خود که یک اثر آموزشی است، مطالب را خیلی ساده به مخاطبان آموزش می‌دهیم و از ابزار و نقاشی‌ های ساده استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه واکنش بچه‌ها برای این نمایش ها بسیار جالب است افزود: شاید بسیاری از افراد تصور کنند اجرای نمایش خردسال کار آسانی است درحالیکه اینچنین نیست زیرا باید مطالب به صورت قابل فهم آموزش داده شود و باید روحیات این رده سنی را نیز در نظر بگیریم.
انصافی درباره جاذبه‌های نمایش خود برای رده سنی خردسال تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم با عروسک‌های فانتزی، رنگ‌های شاد، لباس‌های رنگی و تن پوش، جذابیت‌های بصری ایجاد کنیم و در کنار تمام اینها مدادهای رنگی در ابعاد بزرگ داریم.
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین رویدادهای تئاتر کشور با دبیری شهرام کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت استانداری و نهادهای فرهنگی و هنری شهر همدان 22 تا 27 آذرماه با حضور گروه‌های ایرانی و خارجی برگزار می شود.
فراهنگ**7561**1027**دریافت کننده: سارا کریمیان** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 817 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب