دوشنبه, 15 آذر 1395 ساعت 14:09

سایه روشن های بودجه 96

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'سایه روشن های بودجه 96'، 'ضرورت رویکرد راهبردی به حوزه سبک زندگی'، 'دوراهی ثبات و جهش دلار'، 'سایه روانی داماتو بر برجام'و 'تنبیه بدنی در مدرسه ممنوع است'، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز دوشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.
**سایه روشن های بودجه 96
«حسین سبحانی نیا» اقتصاددان در یادداشتی به موضوع ارائه لایحه بودجه سال 1396 کشور توسط «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی پرداخته و نکته مهم در این یادداشت اشاره او به اداره کردن کشور منهای فروش نفت در لایحه بودجه است.
لایحه بودجه سال 96 دیروز توسط حسن روحانی تقدیم مجلس شد. بررسی این لایحه نشان می دهد بودجه سال آینده نسبت به لایحه سال 95 از حیث هزینه جاری 8.19 درصد و از حیث هزینه عمرانی 5 درصد رشد دارد اما از تراز عملیاتی منفی حدود 77 هزار میلیارد تومان برخوردار است که این رقم نسبت به تراز عملیاتی سال گذشته که 48 هزار میلیارد تومان بود رشد 59 درصدی را تجربه کرده است.
موضوع تعیین قیمت دلار که 3300 تومان تعیین شده، دارای ابهاماتی است. این قیمت علامت خوبی برای اقتصاد است اما می تواند با توجه به این کسری وسیع تراز عملیاتی مورد پرسش باشد. دولت چگونه راضی شده که کسری تراز عملیاتی خود را تا 60 درصد افزایش دهد و از سوی دیگر با پایین تر گرفتن نرخ دلار تن به انتقادات کارشناسی به کسری تراز عملیاتی بدهد. اگر قیمت دلار را خوشبینانه تلقی کنیم، می توان گفت هزینه های واردات کاهش می‌یابد و اقتصاد ملی تقویت می شود و از طرف دیگر می توان گفت که پایین آوردن قیمت دلار به‌رغم عمیق تر شدن شکاف کسری تراز عملیاتی بی‌ارتباط با فعالیت های سیاسی در آغاز سال آینده نیست.

**ضرورت رویکرد راهبردی به حوزه سبک زندگی
این یادداشت به قلم «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نگارش درآمده است و به موضوع سبک زندگی در سبد خانوار ایرانی اشاره کرده است.
مفهوم سبک زندگی از عناصر پیچیده، ملفوف و درهم تنیده‌ای شکل گرفته که در کنار یکدیگر معنا یافته و به نوعی هویت آفرینی می‌کند. سبک زندگی اگرچه به‌عنوان یکی از موضوع‌های جدید مطالعه و نظریه‌پردازی در علوم اجتماعی معاصر، مطرح شده و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌ها، رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها را تشکیل می‌دهد، اما مفهومی ریشه‌دار در فرهنگ اسلامی ما به شمار می‌رود که از اهمیت فراوانی در شکل‌دهی جامعه اسلامی برخوردار است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سبک زندگی به مثابه متن زندگی، بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی و لازمه تشکیل جامعه اسلامی است.
مهم‌ترین ویژگی سبک زندگی در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما که آن را از سایر مکاتب، بویژه مکاتب مبتنی بر فرهنگ غربی متمایز می­‌کند، اصل توحید و خدا محوری در مقابل انسان‌محوری، فردگرایی، اصالت سود، مادی‌گرایی، اصالت لذت و نظایر آن است. سبک زندگی اسلامی مبتنی بر خداشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و دیگر مبانی اسلامی است.

**دوراهی ثبات و جهش دلار
در این گزارش ؛ جهش نرخ ارز در هفته جاری مورد بررسی قرار گرفته است؛ بازار ارز در هفته نیمه تعطیل گذشته به صورت ناگهانی وارد مسیری شد که کابوس جهش دلار را تداعی می کرد.
البته با توجه به متغیرهای بنیادین و چشم انداز نسبتا روشن اقتصاد ایران، چنین سناریویی تقریبا منتفی است مگر اینکه احیای شرایط پیشابرجام باعث تغییر این چشم انداز شود که موضوع بحث دیگری است.
پرسش اصلی این است که چه اشتباهی در سیاست‌گذاری اقتصادی باعث به‌ صدا درآمدن زنگ هشدار در بازار ارز شد؟

**سایه روانی داماتو بر برجام
در این یادداشت به تاثیر قانون داماتو بر برنامه جامع اقدام مشترک که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، با موضوع تنبیه و تحریم شرکت هایی که سرمایه گذاری بیش از مبلغ 20 میلیون دلار در حوزه انرژی ایران انجام دهند، اشاره کرده است.
اتحادیه اروپا در آن زمان اقدام آمریکا را برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی و حقوق بین‌الملل قلمداد کرد، چراکه به‌عنوان نمونه یک شرکت نفت هلندی در ایران تاسیس شد که 30درصد سهم آن شرکت متعلق به آمریکا بود و بعد از وضع تحریم کلینتون، این شرکت آمریکایی به‌طور کلی از پارس جنوبی خارج شد، اما به ‌سرعت توتال فرانسه و رویال ‌داچ شل هلند «شرکت هلندی- بریتانیایی» جایگزین آن در پارس جنوبی شدند که این موضع گیری برخلاف قانون داماتو بود.
از دید نویسنده، این قانون به همین صورت باقی خواهد ماند، اما ارتباط مستقیم با برجام ندارد، زیرا برجام مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و 5 قدرت جهانی و عضو دائم این شورا بوده که با هدف حفظ منافع جامعه بین‌المللی «برنامه جامع اقدام مشترک» را به تصویب رساندند اما اگر در برجام نیز پیش‌بینی شده باشد که این نوع تحریم‌ها باید لغو شود، این نیز یک مقوله قابل بحث دیگری است.

**تنبیه بدنی در مدرسه ممنوع است
طبق آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش، تنبیه بدنی در مدارس کشور به طور کامل ممنوع می باشد. در گزارش ذیل به این موضوع پرداخته شده است.
در آموزش و پرورش نوین ایران همیشه تنبیه بدنی وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. گرچه با بالا رفتن آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی، شاید بتوان ادعا کرد که از میزان آن کمتر شده است. البته پرسش مهر امسال، به نوعی تنبیه بدنی در مدرسه را هم در برمی‌گیرد، چرا که به موضوع گسترده‌تر خشونت می پردازد.
اما شاید یکی از مهم‌ترین ریشه‌های تنبیه بدنی در مدرسه‌ها، شمار بالای دانش‌آموزان کلاس باشد. در ایران و در مدرسه‌های دولتی، قانون‌هایی وجود دارد که به مدیران مدرسه‌ها اجازه نمی‌دهد پیش از آغاز سال تحصیلی کلاس‌های خود را با شمار دانش‌آموزان کمتر از 30 تا 40 دانش‌آموز ببندند.
نکته مهم دیگر این است که خشونت در مدرسه، جدا از خشونت در جامعه نیست. متاسفانه برخی کاستی‌های فرهنگی جامعه ما به درون آموزش هم راه یافته و می‌یابند. هنگامی که در جامعه، زبان و فرهنگ خشونت جریان دارد، نمی‌توان انتظار داشت که مدرسه ای به دور از خشونت داشته باشیم. آموزگار و دانش‌آموز با فرهنگ اجتماعی و خانوادگی خود پا به درون مدرسه می‌گذارد و خوب و بد آن را در محیط مدرسه بازتولید می‌کند. جامعه و مدرسه در میان کنش اند و از همدیگر اثر می‌پذیرند.
تنبیه دانش‌آموز با نمره، روش خوبی نیست اما وقتی در کلاس درس به دانش‌آموز نمره منفی و تذکر بر مبنای نمره می‌دهیم، در واقع همین کار را می‌کنیم اما مساله این است که ما به ریشه‌های مهم تنبیه در مدرسه توجه جدی نمی‌کنیم و یک آموزگار را با سی تا چهل دانش‌آموز رها می‌کنیم و او هم ناگزیر می‌شود ابزار کنترلی درست کند. بهتر است به جای چنین ابزارهایی تعداد دانش‌آموزان را کم کنیم. از آنجایی که درست با مساله برخورد نمی‌کنیم، روش‌هایی در کلاس‌های درس باب می‌شود که متناسب با فضای کلاس و درون مایه کتاب درسی و... نیست.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
**تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی IrnaArticle@ با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**1194

اطلاعات تکميلي

خواندن 1139 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار