چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 15 آذر 1395 ساعت 13:08

حقوق شهروندی و حقوق بشر را بخوانید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ناشر و کارشناس حقوق مالکیت فکری توصیه کرد؛ مردم کتاب های با موضوع حقوق بشر، حقوق اساسی و حقوق شهروندی را مطالعه کنند.
سیدعباس حسینی نیک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: آگاهی مردم از حقوق و تکالیف خود، یک ضرورت است، از این رو مطالعه کتاب های یاد شده برای عموم مناسب است و جنبه تخصصی نیز ندارد.
«آموزش حقوق بشر» نوشته رضا اسلامی و همکاران،« مبانی حقوق بشر در اسلام و دنیای معاصر» نوشته آیت الله عباسعلی عمیدزنجانی و « حقوق اساسی و تشکیلات نظام جمهوری اسلامی ایران » نوشته علیرضا داداش زاده از جمله کتابهایی است که این متخصص حوزه حقوق مالکیت فکری پیشنهاد کرد تا همگان آنها را مطالعه کنند.
حسینی نیک، درباره ویژگی های یک کتاب خوب افزود: کتاب خوب باید راهنمای خواننده آن باشد و او را با عالم واقعیت آشنا کند، بسیاری از کتاب ها فقط به حقیقت پرداخته اند در حالیکه واقعیت و حقیقت دو چیز مختلف است.
ناشر برگزیده سال 94 ، با بیان اینکه در یک کتاب خوب حقیقت ها با واقعیت ها منطبق است، ادامه داد: همواره خواننده یک کتاب انتظار دارد، در این کالای فرهنگی مسائل صادقانه و شفاف بیان شود، حتی از یک کتاب رمان هم چنین انتظاری می رود بنابراین کتاب نباید اوقات فراغت فرد را با مخاطره رو به رو کند.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه کتاب خوب در بازار کم است، تعداد مشتریان هم اندک است زیرا هر کالای ضعیف و بی کیفیتی خریدار ندارد از این رو با افزایش کیفیت کتاب بطور قطع مشتری آن هم افزایش می یابد.
حسینی نیک گفت: وقتی نیاز به دانش و آگاهی احساس شود، افراد حاضر هستند برای کسب آن به شرط وجود کتاب های خوب هزینه کنند هرچند برخی مواقع شاهد انتشار کتاب هایی هستیم که محتوای آنها نه تنها به درد نمی خورد بلکه تخریب و نابودی فرد را به دنبال دارد.
وی با تاکید بر نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر چنین کتاب هایی، انتشار آنها را خیانت دانست و افزود: شاهدیم بسیاری از کتاب های موجود در بازار کپی و نویسندگان آنها افرادی فاقد تحصیلات لازم و مرتبط با موضوع هستند؛چیزی که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
به گفته مدیر انتشارات مجد، هر کتاب خوبی به طور قطع مشتری خود را دارد.
این ناشر توضیح داد: آغاز فرآیند خواندن و مطالعه احساس نیاز است، یعنی وقتی جامعه ای به خواندن نیاز پیدا کرد به دنبال آن می رود بنابراین خواندن هدف نیست بلکه مقدمه ای برای دستیابی به وضعیت بهتر و مطلوب تر است.
وی با بیان اینکه پیشرفت و رفاه اجتماعی در کشورهای سراسر دنیا در سایه خواندن و مطالعه حاصل می شود، ادامه داد: باید احساس نیاز به مطالعه در جوامع ایجاد شود هرچند این کار فقط با شعار، تبلیغ و توصیه میسر نیست.
حسینی نیک افزود: آحاد جامعه باید این مساله را درک کنند که با خواندن، مطالعه و کسب دانش ارتقای رتبه اجتماعی پیدا می کنند در حالیکه وقتی این افراد شاهد ارتقای مقام و منزلت اجتماعی به وسیله پول، ثروت و قدرت هستند، نیاز به خواندن را فراموش می کنند.
این فعال عرصه نشر اضافه کرد: شاهدیم در برخی موارد افراد جامعه از مسیر رانت به رتبه های بالای اجتماعی می رسند؛ رانت های خانوادگی و اقتصادی که این چنین ارتباطاتی رشد آنها را در پی دارد که این مساله چنین تلقی می شود که با دانش و مطالعه چیزی عاید کسی نمی شود، بلکه رابطه و رانت است که افراد را دارای جایگاه می کند.
به گفته وی، این چنین نمی شود مردم را کتابخوان کرد.
حسینی نیک اظهار کرد: مردم در کشورهای غربی در ایستگاه های مترو و اتوبوس مشغول کتاب خواندن هستند، در حالیکه در هیچ تابلویی برای این کار پسندیده تبلیغی نمی شود.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروین اروجی** انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1224 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب