چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 15 آذر 1395 ساعت 13:04

اجرای برنامه های فرهنگی باید در اختیارمردم باشد/ سیاست ها باید به سمت واگذاری مسائل فرهنگی به مردم حرکت کنند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اجرای برنامه های فرهنگی باید در اختیار مردم باشد، گفت: سیاست ها باید به سمت واگذاری مسائل فرهنگی به مردم حرکت کند.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز دوشنبه در همایش ملی سبک زندگی و سومین اجلاس ارتقای توانمندی فرهنگ عمومی موضوع سبک زندگی اظهارداشت: فعالان شورای فرهنگی نقش مهمی در بسط و گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند و بسیاری از برنامه ها و تحقیقات در این خصوص از سوی استان ها انجام می گیرد.
وی افزود: در این راستا باید دقت کرد از چه مسیری این موضوع را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم در جامعه تأثیرگذار باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای بسط و گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی باید از راه مشخصی وارد شویم تنها در این صورت می توان تأثیرگذاری داشت لذا مهم است از چه راهی وارد شویم و این را باید نکته کلیدی دانست.
لاریجانی ادامه داد: تحول سریع فرهنگی و فناوری در جامعه از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد، بنابراین اگر جوهره فرهنگ عمومی را بشناسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم شاخ و برگ های آن نیز با تمام تحولات و تغییرات همراهی خواهند کرد اما اگر بر روی موضوعات متکثر تمرکز کنیم با توجه به تحولات سریع نمی توان پاسخگو بود و به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.
وی در ادامه به مطالعات خود در حوزه های فرهنگی، تاریخی و رفتارهای اجتماعی مردم ایران در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: رفتارهای مردم ایران دلیل و فلسفه خاص خود را دارد به طور مثال علت این که ایرانی ها تعارف می کنند، این است که می خواهند شکوهمند باشند اما این شکوهمندی متواضعانه است و این موضوع در عرصه های جوانمردی، اجتماعی و سیاسی نیز دیده شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شکوه متواضعانه مردم ایران در فرهنگ تشیع آنها دیده شده است، معتقدم واقعه عاشورا نیز شکوهمند اما متواضعانه بود و حتی سلاطین ایرانی نیز که به دنبال امپراتوری بودند، شکوهمند و متواضعانه رفتار می کردند.
لاریجانی افزود: در واقع شکوهمندی همراه با تواضع در فرهنگ ایرانی نمود داشته است به عنوان مثال نشستن بر روی زمین به دلیل نداشتن صندلی نبود بلکه این زمین نشستن تواضع و نجابت افراد و علما را نشان می دهد.
وی ادامه داد: تواضع نقطه قدرت مردم ایران است، افراد مودب و متشخص در هر شرایطی حتی بر هم خوردن محیط باز هم متشخص و مودب رفتار می کنند چرا که این شاخصه در آنها نشسته است لذا باید جوهره اصلی فرهنگ عمومی را پیدا کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر جوهره طرح سبک زندگی را بشناسیم می توان راحت تر برای آن برنامه ریزی کنیم، برنامه ریزی به منظور بسط فرهنگ مورد نظر بسیار مهم است و باید به روح جامعه اعتقاد داشت چرا که هر جامعه ای یک روح مشخص دارد بنابراین باید تشخیص دهیم این روح دارای چه ویژگی هایی است.
لاریجانی افزود: اگر جامعه تشخص داشته باشد در نوسانات متعدد دستخوش تغییر نمی شود، ایرانیان در جامعه به لحاظ فرهنگ عمومی روح شکوهمند اما متواضعانه و نجیبانه ای دارند و در عین حال نسبت به بحران های دیگر انسان ها مانند اتفاقات فلسطین و بحرین بی تفاوت نیستند.
وی یادآور شد: ایرانیان در جای خود نیز شکوهمند رفتار می کنند مثلا در اجماع معتقد بودند باید از فناوری هسته ای برخوردار شویم و از طرفی نیز به دنبال فحاشی و تنش نیز نبودند در عین حال اگر آمریکا حرف درشتی بزند ایرانیان ایستادگی و مقابله می کنند.
وی تصریح کرد: اگر این دو خصلت ایرانی را بشناسیم، می توانیم آموزش ها و تبلیغات تأثیرگذارتری داشته باشیم چرا که بارها گفته ایم تبلیغات فرهنگی صورت می گیرد اما نتیجه ای حاصل نمی شود و گمان می کنیم مردم به دنبال مقابله کردن هستند در حالی که مقابله ای صورت نگرفته تنها نتوانسته اند با روح و جوهره موضوع تبلیغ‌شده همراه شوند مثلا در مراسم های عاشورا و تاسوعا مردم بدون تبلیغ کار خود را می کنند چرا که این آیین بخشی از جوهره و شکوهمندی فرهنگشان شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اگر جامعه موضوع فرهنگی را از دست داده یا نسبت به آن بی اهمیت شده باید برای آن برنامه ریزی داشت تا این مولفه که در وجدان عمومی جامعه است، مرتب تکرار شود.
لاریجانی افزود: زمانی که در صدا و سیما بودم سعی بر تصویر عظمت های فرهنگی و دینی داشتم که البته معتقدم کار بسیارسختی بود اما در همان حد برنامه هایی همچون مریم مقدس، امام علی(ع)، امام رضا(ع)، امیرکبیر، ابن سینا و ملاصدرا برای مردم جذاب بود چرا که از وجوه فرهنگی آنها نشأت می گرفت.
وی تصریح کرد: مردم هیچ گاه از جنجال های سیاسی که افراد به جان هم می افتند حمایت نکرده اند و به دنبال بحث های نجیبانه برای رشد و ارتقای کشورشان هستند لذا تاکید دارم باید نقطه جوهره روح و مقولات فرهنگ عمومی را فهمید.
وی ادامه داد: معتقدم اصل اجرای برنامه های فرهنگی باید در دست مردم باشد چرا که شرایط فرهنگی امروز متنوع بوده و آنها شناخت بهتری از این شرایط دارند.
رییس مجلس تاکید کرد: متکثر شدن رسانه ها در صورت شناخت جوهره و بدنه فرهنگ عمومی برای ما مفید خواهد بود، هوشیاری فرهنگی و سیاسی قابل ملاحظه ای در دنیا ایجاد شده که تنها مختص ایران نیست.
لاریجانی ادامه داد: هرگاه فرهنگ عمومی شده است ترقی کرده ایم و مناسبت های مذهبی به عمومی شدن این فرهنگ کمک می کند چرا که توسط مردم اداره می شوند.
وی یادآور شد: حوزه های علمیه و مساجد باید توسط مردم اداره شوند و مخالف اداره آنها از سوی حاکمیت هستم و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند بسیاری از مسئولیت های خود را در این حوزه ها به مردم واگذار کند می تواند سایه خود را در کل جامعه بسط دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سیاست ها باید به سمت واگذاری مسائل فرهنگی به مردم حرکت کنند، اعتماد به ناشران در حوزه کتاب اهمیت فراوان دارد لذا انجام ممیزی توسط خود این ناشران بسیار بهتر از آن است که چند کارمند در وزارت ارشاد این کار را انجام دهد و اگر اشتباهی انجام دهند می توان رتبه آنها را تقلیل داد.
لاریجانی تاکید کرد: واگذاری ممیزی کتاب و باز گذاشتن دست جوانان مهمترین خدمت برای پایداری فرهنگی است، درخصوص فضای مجازی نیز معتقدم با مشخص کردن چارچوب ها باید نسل جوان را پای کار آورد تا آن‌ها تولید محتوا کنند.
وی در خصوص نگرانی وزیر فرهنگ مبنی بر اینکه در کشور سرمایه گذاری فرهنگی هزینه تلقی می شود، اظهار داشت: اگرچه این اشکال تا حدودی وارد است اما انتظار می رود وزیر محترم در لایحه بودجه مشکل را حل و شرایط را تغییر دهد و مسیر را در راستای ساماندهی در عرصه فرهنگ جلو برد.
وی تاکید کرد: اگر وضعیت اقتصادی جامعه ارتقاء پیدا کند مشکلات فرهنگی نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اگر نظام بودجه ریزی عملیاتی شود به اصل مشکلات و معضلات حوزه فرهنگ توجه خواهد شد و اگر دولت مصمم و پای کار باشد می توان در برنامه توسعه و بودجه نیز سهمی را برای امورات فرهنگی در نظر گرفت.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: در روزهای آخر اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، باید اعتبارات بخش فرهنگ به گونه‌ای باشد تا به آن تعرضی صورت نگیرد چراکه این بودجه به خودی خود ناچیز است.
لاریجانی در مورد دستگاه های فرهنگی هم اظهار داشت: این تعدد در صورتی که یک نوع هماهنگی میان تمام دستگاه ها باشد می تواند مفید فایده بوده و از این طریق فرهنگ را سامان داد.
وی تاکید کرد: فرهنگ برای جامعه هویت ساز است، در کمتر ملاقاتی که با ایشان داشته ام به موضوع فرهنگ اشاره و تاکید نداشته‌اند لذا باید به توجه ایشان دقت شود.
سیام**9121 ** 1336خبرنگار: سمیه لاری **انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی

اطلاعات تکميلي

خواندن 757 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب