چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 15 آذر 1395 ساعت 09:52

کتاب «واقفان دارالخلافه» رونمایی شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کتاب «واقفان دارالخلافه» نوشته بهزاد یعقوبی با حضور نماینده ولی فقیه در هلال احمر رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مراسم رونمایی از کتاب واقفان دارالخلافه که شب گذشته(یکشنبه) با حضور برخی شخصیت های فرهنگی و علمی و بازاریان تهران در مدرسه دارالفنون برگزار شد، حجت الاسلام عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمرگفت: یعقوبی علاوه بر اینکه یک کاسب موفق بازار است، به فرهنگ و هنر نیز می‌پردازد.
وی افزود: اولین کتاب او امامزاده های دارالخلافه بود که بسیار زیبا بود و چقدر خوب است که یکی از بازاریان اقدام به جمع آوری و مستند کردن قسمتی از تاریخ ایران می‌کند.
بهزاد یعقوبی نیز با بیان این که هلال احمر یکی از بزرگترین موقوفه داران کشور است، درباره برخی از این موقوفه ها همچون موقوفه یکی زرتشتی در تهران سخن گفت که مساحت ان درحدود 12 هکتار است.
حجت الاسلام محسن قرائتی نیز در این مراسم درباره وقف و موقوفات به ویژه موقوفات بازار سخن گفت و بهزاد یعقوبی نویسنده کتاب نیز مطالبی را درباره چگونگی جمع آوری این کتاب بیان کرد.
یعقوبی گفت: تقریبا 20 ماه پیش تصمیم به تحقیق در زمینه وقف و واقفین در دارالخلافه و مستند کردن آنها گرفتم که نتیجه آن کتاب واقفان دارالخلافه شد و این کتاب را در سه بخش نوشتم که بخش اول به شرح حال برخی واقفان اختصاص دارد که از لحاظ سیاسی و اجتماعی در تهران معروف بودند و بخش دوم نیز واقفان ماندگار اختصاص دارد.
در این مراسم بخشی از مقدمه آن به قلم احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران به شرح زیر قرائت شد: یکی از نمونه های خواندنی نظر حضرت امام خمینی(ره) در مورد موقوفه ای است که می‌بایست طبق نظر واقف، درآمد آن صرف روشنایی عتبات عالیات در عراق می شد ولی در دوران جنگ تحمیلی به دلیل بسته بودن راه نجف و کربلا چندین سال عمل به نیت واقف تعطیل بود.
در ادامه این مقدمه آمده است: حجج اسلام سیدمهدی امام جمارانی و محمدعلی نظام زاده نمایندگان امام راحل در اوقاف در یکی از ملاقات ها این موضوع را مطرح ‌کردند و از حضرت امام اجازه خواستند تا وجوهی را که طی چندین سال از محل درآمد این موقوفه جمع آوری و نگهداری شده به نیت واقف در راه دفاع مقدس هزینه کنند ولی امام راحل اجازه نداده و فرمودند باید صبر کنند تا شرایط واقف محقق شود.
کتاب واقفان دارالخلافه ضمن ارائه اسنادی از واقفان و موقوفات دارالخلافه به شرح حال و زندگی آنها پرداخته که مربوط به هزار و 400 واقف در طول چهار قرن است.
در این مراسم آیت الله سیدهادی خسروشاهی، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون سازمان اوقاف و امور خیریه، احمد مسجد جامعی، عبدالله انوار مترجم و کتابشناس، علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، لوریس چکناواریان و رازمیک اوهانیان هنرمندان عرصه هنر و همچنین متولیان و هیت امناء و شورای بازاریان تهران در این مراسم حضور داشتند.
هفتم تا شانزدهم آذر ماه به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.
فراهنگ ** 1003 ** 1071 ** دریافت کننده: محمدرضا جعفرملک ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

اطلاعات تکميلي

خواندن 695 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب