یکشنبه, 14 آذر 1395 ساعت 16:32

راهبردهای پیشرفت علمی آینده ایران در خانه اندیشمندان علوم انسانی مطرح شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نشست تخصصی راهبردهای پیشرفت علمی آینده ایران با حضور استادان، دانشجویان و پژوهشگران در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، امروز یکشنبه همزمان با برگزاری نشست راهبردهای پیشرفت علمی آینده ایران توسط پژوهشگاه شاخص پژوه، کتاب 'کلان روندها و سناریوهای آموزش عالی' نیز رونمایی شد.
رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه درباره مطالب مطرح شده در این نشست تخصصی گفت: سخنران کلیدی نشست راهبردهای پیشرفت علمی آینده ایران، دکتر 'محمدرضا حافظی نیا' عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و مطالبی درخصوص چالش های فعلی و آتی نظام آموزش عالی مطرح شد.
دکتر 'امیر محمود زاده' لزوم تاسیس یک وزارتخانه جدید با نام 'وزارت علم و فناوری' را از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: برخی صاحبنظران حاضر در این جمع معتقد بودند که وزارت علم و فناوری از بدنه وزارت فرهنگ و آموزش عالی تفکیک شود و دانشجویان دوره های دکتری در این وزارتخانه جدید تحت پوشش قرار گیرند و به اجرای پروژه های کاربردی و تحقیقاتی بپردازند و امور آموزشی نیز در وزارت آموزش عالی پیگیری شود.
وی افزود: در این نشست همچنین ضرورت بهره گیری از ظرفیت بخش های غیردولتی در تقویت آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفت و با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند از عهده مشکلات آموزش عالی برآید و از سوی دیگر، سیاستها در پی تغییر دولتها، دستخوش تغییر و تحول می شود، پیشنهاد شد که در مدیریت آموزش عالی از توان سازمان های غیردولتی بهره برداری بیشتری شود.
محمود زاده تصریح کرد: ساماندهی چاپ مقالات و تولیدات علمی نیز از دیگر مباحثی بود که در این نشست تخصصی مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد شد از یک سو، الزام به چاپ مقاله در نشریات علمی خارجی برای ارتقای رتبه اعضای هیات علمی برداشته شود و از سوی دیگر، نشریات داخل کشور با ارتقای کیفیت و دریافت مجوزهای بین المللی، جایگزین نشریات علمی خارجی شوند.
در این مراسم همچنین کتاب 'کلان روندها و سناریوهای آموزش عالی' که حاصل تلاش جمعی تعدادی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه شاخص پژوه است رونمایی شد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه شاخص پژوه در این مراسم ضمن معرفی مباحث این کتاب گفت: کتاب 'کلان روندها و سناریوهای آموزش عالی' در 7 فصل تهیه و تدوین شده است.
دکتر 'محمد مهدی رشیدی' افزود: در مطالب فصل های هفتگانه این کتاب به موضوعات آموزش عالی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد، وضعیت ما در شاخص نوآوری جهانی، سیستم های مارپیچ سه گانه دولت - صنعت و دانشگاه، آینده آموزش عالی، هزینه های گزاف آموزش عالی، لزوم بین المللی شدن و خصوصی شدن، مطالعات موردی در آمریکا و سوئد و همچنین اکوسیستم پژوهش و فناوری در پژوهشگاه شاخص پژوه پرداخته شده است.
پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه با دریافت مجوز از وزارت علوم در قالب 3 پژوهشکده مدیریت، جغرافیا و فناوری های نوین، به عنوان اولین پژوهشگاه خصوصی کشور در اصفهان فعالیت می کند.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار:معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm

اطلاعات تکميلي

خواندن 1040 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار