چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 14 آذر 1395 ساعت 15:56

دوره های آموزشی برای معلمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر ارتقای دانش و مهارت معلمان و کادر آموزشی آموزش و پرورش استثنایی گفت:دوره های آموزش ضمن خدمت برای این افراد به ویژه معلمان دانش آموزان اوتیستیک برگزار می شود.
اوتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می شود که مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می کند.
این اختلال «کودکان آسپرگر، بیش فعال، اوتیستیک» و برخی مبتلایان به اختلالات دیگر را شامل می شود که در تعریف علمی به «اختلال های نافذ رشد» معروف است. علائم اوتیسم تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه آموزش های اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید قدمی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در مجتمع آموزشی نابینایان پسرانه شهید محبی منطقه پنج شهر تهران افزود:اگر ما به دانش و آموزه های گذشته اکتفا کنیم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و باید با توجه به تکنولوژی و پیشرفت علم و دانش، دانش و آموزه های معلمان آموزش و پرورش استثنایی ارتقا یابد.
وی با اشاره به دشواری آموزش دانش آموزان چند معلولیت گفت: به عنوان مثال آموزش دانش آموزان که همزمان نابینا یا ناشنوا و کم توان هستند، دشوار است و باید معلمان دانش و مهارت لازم را برای آموزش این دانش آموزان کسب کنند.
قدمی اظهار کرد:در گذشته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با مشکلاتی از جمله کتاب های درسی، فضای آموزشی و سرویس مدارس بودیم که بخش اعظمی از این مشکلات تا سال 85 حل شد.
وی آموزش و پرورش استثنایی را نهاد ویژه ای دانست و گفت: با تخصص نیروها و کادر آموزشی و باتوجه به جهت گیری عاطفی و پرورشی این حوزه باید افراد جامعه را با دانش آموزان استثنایی آشنا کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت در حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی به غیر از علم، عشق هم می طلبد.
قدمی با اشاره به تغییر رویکرد و نگرش افراد جامعه نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: با تغییر رویکردها نسبت به دانش آموزان استثنایی، تابلوهای سردر مدارس استثنایی هم به عنوان مدرسه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تغییر نام دهد.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی پذیرای نظرات و انتقادها در این حوزه است، گفت: ما سعی می کنیم برنامه های خود را در چارچوب آموزش و پرورش استثنایی پیش ببریم.

*تاکید بر تغییر دیدگاه های جامعه نسبت به افراد با نیازهای ویژه
علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر تغییر نگرش و دیدگاه های جامعه نسبت به افراد با نیازهای ویژه گفت: لازمه برداشتن مرزهای ساختگی و دیوارهای جداکننده معلولان از جامعه، تغییر نگرش به انسان است و تا زمانی که ویژگی های عرضی، محور تحلیل ها و تقسیم بندی هاست نه ویژگی های ذاتی انسان، این دیوارها فرو نخواهد ریخت.
وی افزود: تلاش برای تقسیم جامعه انسانی به دو دسته سالم و معلول ناشی از توجه به ویژگی های عرضی است و برای وحدت و ایجاد یگانگی جامعه باید از آن دوری کرد.
کمرئی اظهار کرد: اگر ناتوانی مبنای تقسیم بندی انسان ها قرار گیرد انسان های به ظاهر سالم در بسیاری از زمینه ها ناتوانند اما اگر توانایی مبنا قرار گیرد، نوابغ و مشاهیر معلول جهان مانند بتهون، ابراهیم خان زند، هلن کلر، غلامحسین بنان، بریل، فرانکلین دلانو، روزولت، طه حسین و جان فورد از هر انسان سالمی توانمندترهستند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران رویکرد تلفیقی نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه را گامی در جهت گسترش ارتباط دانش آموزان عادی با این دانش آموزان دانست وگفت:با این نگرش دانش آموزان در بهترین سن جامعه پذیری در محیط اجتماعی با همنوعان خود قرار گرفته و اجتماع و معلولان چگونگی زندگی در کنار یکدیدگر را می آموزند.
وی ضمن قدردانی از شاغلین مدارس استثنایی اظهار امیدواری کرد: معلمان در ایجاد نگرش مثبت دانش آموزان استثنایی برای حضور و زندگی در جامعه موثر باشند.

*کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران
شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی به ویژه در دوره متوسط حرفه ای و اوتیسم افزود: باید در حوزه تامین نیروی انسانی به ویژه ارتقای توانمندی این افراد اقدامات موثری انجام شود.
وی درباره توسعه رشته های تحصیلی و کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان استثنایی گفت: گاهی اوقات رشته های تحصیلی متناسب با توانایی دانش آموزان استثنایی انتخاب نشده که در این حوزه باید بازنگری شود.
کریمی با اشاره به روز جهانی معلولان و عملکرد نهادهای مختلف در این حوزه اظهار کرد: نهادهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی و شهرداری متناسب با این روز، مطالب و سخنانی را در مورد ویژگی های افراد با نیازهای ویژه و حل مشکلات آنان مطرح می کنند اما در نهایت حل مشکلات این افراد برعهده آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه اشتغال دانش آموزان استثنایی گفت: در این زمینه نیز کارگروهی تشکیل و با انجمن اولیا و مربیان نیز مذاکراتی انجام شده است.
آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان روز یکشنبه با حضور محید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی،محسن غفوریان معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، شهنار کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش در مجتمع آموزشی نابینایان پسرانه شهید محبی منطقه پنج شهر تهران برگزار شد.
در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از توانمندی های دانش آموزان استثنایی برپا شد.
هر ساله سوم دسامبر(13آذرماه) از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539

اطلاعات تکميلي

خواندن 1090 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب