شنبه, 29 آبان 1395 ساعت 16:12

'العباره'، قایقی برای زائران اربعین

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کوت – ایرنا- 22 کیلومتر به سمت شمال کوت، شمار زیادی از زائران ایرانی که آشنایی چندانی با جاده کربلا ندارند٬ زائران عراقی را در مسیر دنبال می کنند که یکباره خود را در برابر رودخانه دجله می بینند و قایقی که زائران را به آن سوی رودخانه جابجا می کند.
به گزارش ایرنا، در حالی که بسیاری از زائران حسینی در مسیر کوت به کربلا، از سه راهی نعمانیه در 40 کیلومتری کوت، جاده نعمانیه - شوملی را برای رسیدن به کربلا در پیش می گیرند اما برخی از زائران عراقی ترجیح می دهند با میانبر زدن راه، از قایق ها برای عبور از دجله بهره ببرند که مسیر را حدود 20 کیلومتر تا کربلا کوتاه تر می کند.
بخش زیادی از زائران عراقی از استان واسط و مناطق شمالی استان میسان٬ هرسال مسیر موسوم به مقام 'امام زمان ' (عج) در منطقه معروف به 'ام عگیط' را در پیش می گیرند تا با قایق از رودخانه دجله عبور کنند . در یکی دو سال اخیر بخشی از زائران ایرانی نیزهمین مسیر را با زائران عراقی طی می کردند و امسال هم همین اتفاق افتاده است.
قایق انتقال زائران از بخش شرقی به بخش غربی رودخانه دجله در عراق به 'العباره' (انتقال دهنده) معروف است و عبارت از دو قایق با ظرفیت 200 و 400 نفری است که زائران اربعین را در طول ایام اربعین حسینی بین دو سوی رودخانه جابجا می کنند.
رئیس کمیته امنیتی استان واسط در شورای این استان می گوید که بعد از حادثه واژگونی یک قایق درسال 2009 که منجر به شهادت 9 زائر اربعین حسینی شد، استان واسط تصمیم به خرید این قایق های بزرگ گرفت.
'صاحب الچلیباوی' در اظهاراتی خبری که در رسانه های عراق منتشر شده ٬افزود: از وقتی این دو قایق در منطقه به کار گرفته شده اند، هیچ حادثه ناگواری برای زائران اتفاق نیفتاده است و بر همین اساس٬ سال به سال بر شمار زائرانی که از این نقطه عبور می کنند، افزوده می شود.
قصه العباره کوت هر سال با شروع موسوم اربعین یکی از مواد گزارشی جالب توجه رسانه های عراق است که از آن گزارش های خواندنی و دیدنی تهیه می کنند.
قایق انتقال دهنده مردم در این بخش از رودخانه که 350 متر پهنا و در برخی مناطق عمیق آن بیش از پنج متر عمق دارد، یکی از بهترین وسیله های انتقال زائران است که در عین حال زائران قبل از عبور از رودخانه، به زیارت مقام امام زمان (عج) در این منطقه نیز مشرف می شوند.
این مکان مقدس جزء اماکنی است که کتاب های معتبر شیعه به آن اشاره شده است و از جاده کوت به بغداد حدود یک هزار متر فاصله دارد و درطول ایام سال یکی از زیارتگاه های مردم استان واسط به شمار می رود.
*4*353*1770* 2041**خبرنگاران اعزامی شهریار حیدری فر – عبدالکریم جبار پور**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی

اطلاعات تکميلي

خواندن 1299 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار