یکشنبه, 09 آبان 1395 ساعت 17:24

ایران مهد تمدن بشری است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، در مراسم اختتامیه شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد گفت: ایران با چندین هزار سال تاریخ و تمدن و فرهنگ و هنر همواره مهد تمدن جامعه بشری بوده است.
فهیم پور امروز (یکشنبه) در مراسم اختتامیه این نمایشگاه که ایران امسال میهمان ویژه آن است، به رسم نمایشگاه کتابی را به نام «کتاب باز» به سفیران کشورهای آلمانی زبان آلمان، سوئیس و اتریش، که میهمان ویژه سال آینده نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد هستند، تحویل داد.
از سال 2002 میلادی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد رسم است که هر ساله یک کشور به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه انتخاب شود که رایزن فرهنگی آن کشور بر اساس هماهنگی های انجام شده با کشورش طی روزهای نمایشگاه برنامه های ویژه ای را در نمایشگاه کتاب و دیگر مراکز فرهنگی و ادبی بلگراد و شهرهای صربستان برپا می کند.
در صربستان رسم است که در روز پایانی نمایشگاه بین المللی کتابی به میهمان ویژه سال آینده نمایشگاه، کتابی با عنوان «کتاب باز» از طرف سفیر کشور میهمان در آن سال، به سفیر کشوری که کشورش میهمان ویژه سال آینده نمایشگاه کتاب است، تقدیم کند.
به همین مناسبت «آلکساندر چپورین» سفیر سفارت فدراسیون روسیه در بلگراد روز آخر نمایشگاه بین المللی کتاب در سال گذشته کتابی را به «ناصر احسانی فرید» کاردار موقت سفارت کشورمان در آن زمان تحویل داد.
«کتاب باز» که هر ساله توسط میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد به میهمان ویژه سال آینده این نمایشگاه تحویل داده می شود، ضمن توضیحاتی در مورد مقررات نمایشگاه، نماینده کشور میهمان، ویژه نظرات خود را در آن می نویسد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین المللی بلگراد و در هنگام ارائه کتاب باز به سفرای کشورهای آلمان، سوئد و اتریش افزود: ایران بگونه ای بسیار با شکوه جلوه ای از فرهنگ، تمدن و هنر خود را در این نمایشگاه که یک رویداد مهم فرهنگی در منطقه بالکان و جنوب شرقی اروپا محسوب می شود، به نمایش گذاشت.
فهیم پور ادامه داد: استقبال مردم صربستان و سایر کشورها از غرفه ایران اسلامی و همچنین کتاب ها، صنایع دستی، مینیاتوری ها، منبت کاری ها و خطاطی های به نمایش گذاشته از طرف کشورمان در این نمایشگاه همگی حکایت از غنای فرهنگ و تمدن ایران و اشتراک فرهنگی دو کشور دوست، ایران و صربستان است.
سفیر ایران در صربستان از ناشران و نویسندگان و دیگر هنرمندان صربستانی دعوت کرد که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کنند و ادبیات و فرهنگ غنی این کشور را برای مردم ایران به نمایش بگذارند و این گونه همکاری های فرهنگی را موجب گسترش روابط دوستی بین دولت ها و ملت های ایران و صربستان توصیف کرد.
فهیم پور کتاب را محصول مناسبی برای انتقال فرهنگ در میان جوامع و ملت ها دانست و برگزاری نمایشگاه های کتاب را برای آشنایی مردم با چاپ کتب جدید و فرهنگ و دستاوردهای دیگر کشورها در یک محل در حوزه های مختلف امری بسیار مهم دانست.
نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از نظر رده بندی سومین نمایشگاه مهم کتاب در اروپا و مهمترین نمایشگاه کتاب در منطقه بالکان بشمار می رود. ایران، بعنوان شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد یکشنبه دوم آبان ماه آغاز به کار کرد و تا امروز (نهم آبان ماه) ادامه داشت.
ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه امسال 300 متر غرفه در مهمترین مکان نمایشگاه یعنی روبروی محل افتتاحیه نمایشگاه در سالن شماره 2 را به خود اختصاص داده بود.
غرفه ایران در روز اول نمایشگاه با سخنان «ولادان ووکوساولیویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان' رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و 'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد افتتاح شد.
همچنین کتاب آموزش زبان فارسی با عنوان «سلام فارسی» تالیف 'سعید صفری' در روز جمعه ششمین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد رونمایی شد.
همچنین در این چند روز در نمایشگاه و مراکز فرهنگی و دانشگاهی صربستان در بلگراد، نشست های مختلفی بین نویسندگان و مؤلفان ایرانی و صربستانی برگزار شد که در این نشست ها درباره همکاری در ترجمه و نشر کتاب از زبان فارسی به صربی و به عکس گفت وگو و تبادل نظر شد.
در حاشیه این نمایشگاه، تفاهم نامه همکاری بین معاون انتشارات و تولید فنی موسسه الهدی، معاون بازرگانی گروه انتشاراتی الهدی و رئیس اتحادیه ناشران صربستان و رئیس انتشارات لاگونا و نماینده اتحادیه ناشران صربستان به امضا رسید.
'ولادان ووکوساولیویچ' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان'رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در دومین روز نمایشگاه کتاب بلگراد در زمینه فرهنگ، علوم، امور آموزشی، ورزش و جوانان توافق نامه همکاری امضا کردند.
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد کتاب های زیادی به زبان صربی با موضوعات مختلفی از جمله دینی، عرفانی، ادبی، فلسفی ترجمه کرده است که در این نمایشگاه به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شد.
همچنین رونمایی آخرین شماره مجله «نور» که از اقدامات نشری رایزن فرهنگی ایران در بلگراد به شمار می رود و 26 سال از نشر این مجله می گذرد، از جمله اقدامات فرهنگی ایران در این نمایشگاه محسوب می شود.
در این دور از نمایشگاه کتاب بلگراد، افزون بر ارائه آخرین دستاوردها در زمینه نشر کتاب رونمایی کتاب های ایرانی به زبان صربی، چندین سخنرانی و همچنین امضای قراردادهایی در مورد نشر کتاب بین ناشران دو کشور انجام شد.
در کنار این اقدامات فرهنگی نیز، دو نمایشگاه عکس و تجسمی و چندین برنامه دیگر در حاشیه نمایشگاه کتاب بلگراد به اجرا در آمدند.
همچنین چندین نویسنده و ناشر از ایران نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور پیدا کردند که در نشست های مختلف با نویسندگان صرب به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند از جمله در برنامه ای تحت عنوان دیدار دو فرهنگ.
برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی الهام گرفته از مینیاتور ایرانی نیز یکی از برنامه های ایران طی روزهای برپایی نمایشگاه کتاب در بلگراد بود.
مجمع ناشران دفاع مقدس نیز در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور فعالی داشت و در بخشی از غرفه ایران به معرفی کتاب هایی در ارتباط با دفاع مقدس پرداخت.
دیروز (شنبه) میزگردی در غرفه کتاب کشورمان در باره ترجمه ادبیات صربستان در ایران و به عکس برگزار شد و 'جورجه ایوانف' رئیس جمهوری مقدونیه نیز که برای دیدار با مقام های صربستان به بلگراد سفر کرده است، در این روز در غرفه کتاب ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور یافت.
اروپام**436**1479
**انتشاردهنده: حسن سالک رضائی

اطلاعات تکميلي

خواندن 890 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار