یکشنبه, 09 آبان 1395 ساعت 09:52

تالیف اولین کتاب در زمینه احکام فقهی معماری و ساخت و ساز

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

توسط حجت الاسلام و المسلمین حامد قربان زاده صورت گرفت

 در طی سالیان گذشته هرگاه صحبت از معماری اسلامی و بنای اسلامی می شد همیشه نگاه ها و توجه ها به سوی هشتی ها و طاق ها و مقرنس هایی بود که عمدتا زیبایی های این سبک معماری را نشان می داد اما آیا احکام فقهی هم شامل این سبک از معماری می شود؟ پاسخ به این سوال را حجت الاسلام قربان زاده در کتاب جدیدی که تالیف کرده داده است. کتابی که با محوریت احکام فقهی معماری اسلامی و ساخت و ساز آن منتشر شده است.

 حجت الاسلام حامد قربانزاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ رضوی در رابطه با انتشار کتاب جدیدش می گوید:«مدتی پیش چاپ اول کتاب حدود و شرایط شرعی ساخت و ساز، در دسترس علاقه مندان قرار گرفت که با استقبال مخاطبان رو به رو شد چرا که این کتاب به نوعی اولین کتاب در زمینه احکام تکلیفی ساخت و ساز و معماری در تاریخ فقه شیعه است.»

وی با بیان اینکه  تاکنون هر کتابی که تحت نام و موضوع معماری اسلامی تالیف شده است همگی بیانگر صورت های این معماری بوده و به بیان مصادیق این بناها و نکات نهفته در فلسفه آن می پرداختند می افزاید: اما این کتاب مشخصا به بیان احکام تکلیفی مرتبط با معماری و بنا و ساخت و ساز می پردازد و به مخاطب می گوید که چه چیزهایی واجب است که در معماری مورد نظر قرار گیرند و یا مکروهات و مستحبات ساخت و ساز چه چیزهایی است؟
حجت الاسلام و المسلمین حامد قربان زاده در ادامه به بیان ویژگی های این کتاب پرداخته و می گوید: «در دوره ای زندگی می کنیم که همه مردم به نقش انرژی های کیهانی در روح و روان افراد اذعان می کنند. حال چگونه ممکن است که کسی بگوید بنای ساختمان در روحیه افراد تاثیر ندارد؟» وی در ادامه می افزاید: «به دلیل تاثیر فراوانی که معماری ابنیه در روح و روان افراد دارد می بایستی با مراجعه به منابع اصیل اسلامی به این سوال مهم پاسخ بدهیم که آیا فقه شیعه برای مسئله مهم ساخت و ساز، حد و یا شرطی را معین کرده است یا خیر؟ پر واضح است که معماری امروزین جامعه ما به دلیل غربزدگی علوم انسانی ما و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه برای عموم معماران در درجه اول و سایر علاقه مندان و افراد جامعه در درجه بعد جهت ساخت و ساز طبق آموزه های دینی باعث ایجاد نوعی خشونت و عدم آرامش در معماری و معرفی الگوهای غربی مانند معماری رومی به عنوان الگوی اسلامی شده است.»

قربان زاده در ادامه اضافه می کند: «به همین جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصیل روایی و فقهی شیعه و بعضا اهل تسنن به یک دسته بندی جدیدی از مسائل شرعی که تاکنون به آن ها پرداخته نشده بود اقدام کرده و کلیه دستورات را ذیل احکام تکلیفی واجب، مستحب و مکروه درآوردم. بعد سعی کردم که به صورت مختصر به دلایل اختلافاتی که در ظاهر روایات و فتاوای علما وجود دارد اشاره کرده و تا حد امکان علت آن ها را بررسی کنیم.»
این استاد دانشگاه در ادامه به بیان اهمیت معماری وغفلت نهادهای مسئول نسبت به این موضوع اینگونه اشاره می کند: «مسئله معماری و بنا و حتی وسایل منزل آن قدر اهمیت دارد که در جوامع دیگر و حتی بعضا در ایران به صورت تخصصی به این موضوع می پردازند ، ولی به صورت غربی و یا شرقی شده اش که به فنگ شویی معروف است. یعنی ما در این علم به چیدمان ها و بررسی تاثیر آن ها در روح و روان می پردازیم . در حالی که در اسلام مطالب زیادی در این زمینه وارد شده است.»

photo 2016-09-15 13-23-48

 

اطلاعات تکميلي

خواندن 678 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار